{"id":17228,"date":"2025-05-27T16:06:05","date_gmt":"2025-05-27T15:06:05","guid":{"rendered":"https:\/\/werkenbijfontys.nl\/nieuws\/nse-lichte-stijging-tevredenheid-fontys-studenten\/"},"modified":"2025-05-27T16:06:05","modified_gmt":"2025-05-27T15:06:05","slug":"nse-lichte-stijging-tevredenheid-fontys-studenten","status":"publish","type":"nieuws","link":"https:\/\/werkenbijfontys.nl\/en\/nieuws\/nse-lichte-stijging-tevredenheid-fontys-studenten\/","title":{"rendered":"NSE: lichte stijging tevredenheid Fontys-studenten"},"content":{"rendered":"

<\/p>\n

De tevredenheid van Fontys-studenten over hun opleiding is gestegen. In de Nationale Studenten Enqu\u00eate (NSE) geven zij \u2018de algemene tevredenheid\u2019 dit jaar het gemiddelde cijfer van 3,63 (op een schaal van vijf). Vorig jaar was dat 3,58. De stijgende lijn lijkt te zijn ingezet, maar de resultaten laten ook zien dat Fontys echt nog wel iets te doen heeft.\u00a0<\/strong>\u00a0<\/span><\/p>\n

Een andere overkoepelende indicator van studenttevredenheid is de reactie op de stelling \u2018Op basis van mijn ervaringen zou ik opnieuw voor deze opleiding kiezen\u2019. Zo\u2019n 64 procent van de Fontys-respondenten is het (zeer) eens met deze stelling, dat is hoger dan vorig jaar (62 procent). Fontys laat hiermee de sterkste stijging zien, terwijl de benchmarkinstellingen gemiddeld dalen. Wel is het zo dat het percentage dat opnieuw voor de studie zou kiezen onder het landelijk gemiddelde ligt van 66 procent. Het percentage dat het (zeer) oneens is met de stelling is bij Fontys 16,1 procent en hiermee afgenomen ten opzichte van vorig jaar (18,8 procent).<\/span><\/p>\n

Tweeledig beeld<\/strong><\/span><\/p>\n

In de periode tussen 14 januari en 9 maart 2025 hebben alle studenten binnen het bekostigd hoger onderwijs de Nationale Studenten Enqu\u00eate (NSE) in kunnen vullen. In deze periode hebben 13.759 Fontys-studenten de vragenlijst ingevuld. Het responspercentage is daarmee 35 procent, vergelijkbaar met vorig jaar en iets meer dan de landelijke respons van 32 procent.<\/span><\/p>\n

\u2018Het beeld dat uit de resultaten oprijst, is net als vorig jaar een beetje tweeledig\u2019, stelt Joep Houterman, voorzitter van het college van bestuur van Fontys. \u2018Het is heel goed dat de dalende trend is gekeerd en dat we weer gestegen zijn. Dat is een mooi compliment richting al onze medewerkers, want tevredenheid van onze studenten is voor ons als hogeschool belangrijk. Tegelijk is het goed ons te realiseren dat we het op een aantal thema\u2019s minder goed doen dan andere hogescholen.\u2019<\/span><\/p>\n

Eerstejaars<\/strong><\/span><\/p>\n

In vrijwel alle edities van de NSE geldt dat eerstejaars een relatief hoge algemene tevredenheid laten zien in vergelijking met ouderejaars, en zo ook dit jaar. Dit jaar is de stijging in algemene tevredenheid voor eerstejaars licht verder gestegen (+0,01 ten opzichte van 2024). Voor ouderejaars is de dalende trend vanaf 2022 gekeerd en is de algemene tevredenheid weer bijna op het niveau van 2022 (+0,07 ten opzichte van 2024). Dezelfde positieve ontwikkeling zien we voor \u2018Opnieuw kiezen\u2019. Bij de eerstejaars is een stijging van 0,03 procentpunt zichtbaar ten opzichte van 2024. Bij de ouderejaars is er een stijging van 0,08 procentpunt ten opzichte van 2024.<\/span><\/p>\n

Als we breder over de thema\u2019s heen kijken ten opzichte van vorig jaar, zien we bij vrijwel alle thema\u2019s voor zowel eerstejaars als ouderejaars een stijging in tevredenheid. Deze stijging is bij ouderejaars het grootst. Op slechts \u00e9\u00e9n thema is een daling zichtbaar, namelijk bij Flexibiliteit studieprogramma. Dit is opvallend, omdat deze de afgelopen jaren een stijgende lijn liet zien. De daling geldt voor zowel de eerstejaars (-0,09) als ouderejaars (-0,08).<\/span><\/p>\n

Kernthema\u2019s<\/strong><\/span><\/p>\n

Wanneer we de studenttevredenheid over de verschillende thema\u2019s uit de kernvragenlijst bekijken in vergelijking met de benchmarkinstellingen en het landelijke gemiddelde, valt op dat we ook hier stijgen ten opzichte van voorgaande jaren. Binnen Fontys scoren evenals vorig jaar de onderwerpen Sfeer op de opleiding (4,06), Studiebegeleiding (3,80), Aansluiting beroepspraktijk\/beroepsloopbaan (3,78) en Betrokkenheid en contact (3,75) het hoogst. Ondanks de lichte stijging ten opzichte van vorig jaar, scoren de onderwerpen Informatie vanuit je opleiding (3,31) en Toetsing en beoordeling (3,46) bij Fontys \u2013 overigens net als bij de benchmarkinstellingen en op landelijk niveau – het laagst. Kijken we voor Fontys meer specifiek naar het thema Toetsing en beoordeling dan zien we dat vooral de \u2018duidelijkheid van de criteria waarop beoordeeld wordt\u2019 zorgt voor ontevredenheid. \u2018Veel positieve cijfers, maar wat voor ons minstens even zwaar weegt, zijn twee aandachtspunten: \u2018toetsing en beoordeling\u2019, en \u2018flexibiliteit studieprogramma\u2019. Binnen talentgericht onderwijs zijn dit belangrijke pijlers, en dus blijven we de komende tijd met onze instituten en opleidingen in gesprek hoe we ook op deze punten de studenttevredenheid kunnen vergroten\u2019, aldus bestuursvoorzitter Joep Houterman.<\/span><\/p>\n

Flexibele schil<\/strong><\/span><\/p>\n

De thema\u2019s binnen de flexibele schil kunnen jaarlijks door de instelling worden aangepast. Voor een aantal thema\u2019s is het daarom niet mogelijk om een vergelijking te maken met het afgelopen jaar. Wat valt op? Ten opzichte van vorig jaar is sprake van een relatief stabiel beeld bij Internationale aspecten en Studiefaciliteiten. De score op Flexibiliteit studieprogramma laat na jaren van stijging, een daling zien. De thema\u2019s in de flexibele schil scoren lager dan de meeste thema\u2019s in de kernvragenlijst.<\/span><\/p>\n

Kijken we naar de onderliggende stellingen behorende bij het thema Flexibiliteit studieprogramma, dan valt op dat studenten meer kiezen voor de optie \u2018neutraal\u2019 ten koste van de optie \u2018(zeer) mee eens\u2019. De groep die kiest voor \u2018(zeer) mee oneens\u2019 blijft nagenoeg gelijk. In zijn algemeenheid zien we dat ouderejaars over de jaren heen vaker voor de optie \u2018(zeer) mee oneens\u2019 kiezen en eerstejaars vaker voor \u2018neutraal\u2019. Het thema Studiefaciliteiten is ten opzichte van vorig jaar niet verder gedaald.<\/span><\/p>\n

Zoomen we in op de onderliggende vragen, dan is duidelijk dat de lagere gemiddelde score veroorzaakt wordt door blijvend lagere scores vanaf 2024 bij twee onderliggende items: de tevredenheid over de (digitale) bibliotheek\/mediatheek. Ook de tevredenheid over de beschikbaarheid van werkplekken is laag. Het nieuwe thema Welzijn is afgelopen jaar op landelijk niveau ontwikkeld. Zo wordt er gevraagd of er binnen de opleiding voldoende aandacht is voor persoonlijk welzijn en of het duidelijk is waar en bij wie studenten terecht kunnen. Daarnaast is er een stelling opgenomen over ervaren studiedruk. Met een gemiddelde themascore van 3,48 doet dit thema het niet bijzonder goed of slecht bij Fontys. Duidelijk is wel dat er ruimte voor verbetering is.<\/span><\/p>\n

Resultaten bekijken<\/strong><\/span>
Een overzicht van de NSE-resultaten van Fontys en de andere hbo- en wo-instellingen is te zien op de <\/span>website<\/span><\/a> van Studiekeuze 123.\u00a0<\/span><\/p>\n

auteur: Sander Peters<\/strong><\/span><\/h5>\n","protected":false},"featured_media":17229,"template":"","class_list":["post-17228","nieuws","type-nieuws","status-publish","has-post-thumbnail","hentry"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/werkenbijfontys.nl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/nieuws\/17228","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/werkenbijfontys.nl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/nieuws"}],"about":[{"href":"https:\/\/werkenbijfontys.nl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/types\/nieuws"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/werkenbijfontys.nl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/media\/17229"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/werkenbijfontys.nl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=17228"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}