Na zijn mbo-opleiding Marketingcommunicatie wilde alumnus David Uijen niet nog vier jaar naar school. De Ad Commerciële Economie-opleiding leek hem ideaal: korter dan een hbo-bachelor, maar mét de voordelen van een hbo-diploma. ‘Mijn oma spoorde me aan om de open dag te bezoeken. Ik besloot het gewoon te proberen en te zien hoe het zou lopen,’ vertelt David. Die keuze pakte goed uit, want het leverde hem een baan op bij zijn afstudeerbedrijf. Daarnaast runt hij samen met twee studiegenoten ook een eigen bedrijf in dierenaccessoires.
Op 11 april worden twee Associate-degree talenten uit het land verkozen tot nationale Ad-ambassadeurs. Eerder is al aangekondigd dat Oktawian (Ad Technische Bedrijfskunde) Fontys vertegenwoordigt op de landelijke Ad-dag. Maar er is meer Ad-talent binnen Fontys en ook die geven we graag een podium. Vandaag dus het verhaal van David Uijen, alumnus van de Ad Commerciële Economie (CE).
Veel kennis opgedaan
De combinatie van theorie en praktijk sprak David enorm aan. ‘Ik heb in twee jaar tijd veel kennis opgedaan, bijvoorbeeld over bedrijfseconomie, wat tijdens mijn mbo-opleiding bij de Rooi Pannen juist mijn zwakke punt was.’ Als afstudeeropdracht ging David aan de slag bij Dryly, een bedrijf dat plaswekkers aanbiedt als oplossing tegen bedplassen. De pandabeervormige plaswekker met de naam Wizzu zorgt er met motiverende spelelementen voor dat kinderen zindelijk worden. In de praktijk zien ze dat 93% van de kinderen binnen 6-8 weken zindelijk is. ‘Het is gewoon fijn om daar iets aan te kunnen bijdragen’ zegt David. Deze afstudeeropdracht vormt de ene helft van het afstuderen en persoonlijke ontwikkeling de andere helft.
Exporteren naar Duitse markt
David’s afstudeeropdracht bij Dryly richtte zich op de export naar Duitsland. In het begin was het lastig om de opdracht goed af te bakenen. Zijn opdracht moest tactisch van aard zijn, terwijl Dryly in eerste instantie een strategische vraag stelde: wel of niet exporteren? Toen dit duidelijk werd en hij kon focussen op hoe export succesvol kon verlopen, kwam zijn opdracht echt op gang. Hij onderzocht onder andere de culturele verschillen tussen Nederlandse en Duitse consumenten. ‘Duitse consumenten zijn kritischer en hechten veel waarde aan keurmerken en uitgebreide productinformatie. Ze worden het liefst in het Duits benaderd, maar dat moet dan wel foutloos Duits zijn.’
‘De eerste tien weken deed ik onderzoek, daarna gaf ik advies en voerde ik verbeteringen door. De PDCA-cyclus (Plan, Do, Check, Act) is een aanpak die helpt om structureel te verbeteren.’ Toen David de website naar het Duits vertaalde met AI, bleken daar nog wel wat taalfouten in te zitten. David: ‘Gelukkig spreek ik zelf een woordje Duits en heb ik het geluk dat mijn vader Duits docent is.’ In combinatie met nog een aantal andere aanpassingen was het resultaat enorm: 89% groei in het Duitse webverkeer en een aanzienlijke stijging in sales.
Groeien door feedback
Tijdens dit proces werkte David nauw samen met zijn bedrijfsbegeleider bij Dryly en zijn docent Geert van Seeters. ‘De feedbackmomenten waren ontzettend waardevol. Bij Dryly had ik wekelijks overleg over de voortgang en met Geert om de twee weken.’ Intervisiebijeenkomsten met medestudenten hielpen ook. ‘We keken kritisch naar elkaars cases en gaven feedback. Dat maakte mijn keuzes in de opdracht sterker.’
Baan aangeboden gekregen
‘De werksfeer bij Dryly heb ik als heel fijn ervaren. Daarom was ik heel blij dat het bedrijf mij na mijn afstudeeropdracht een baan aanbood. We werken hard, maar kunnen ook zeker met elkaar lachen. Die balans is voor mij belangrijk’ zegt David. Naast zijn ambitie om Dryly internationaal te laten groeien, wil hij ook nieuwe stappen zetten met zijn bedrijf Pet Paleis. Dit bedrijf in dierenaccessoires richtte hij samen met twee studiegenoten op. David: ‘Zonder de keuze om deze opleiding te volgen was dit misschien niet op mijn pad gekomen. De opleiding heeft me geholpen om de eigenschappen die ik al had bewust in te zetten. En dat samenwerken essentieel is.’
‘Een Ad-opleiding is een perfecte tussenstap. Je leert veel en kunt na twee jaar kiezen of je wilt werken of doorstuderen. Beide opties blijven open.’
Ook docent Geert ziet de meerwaarde: ‘De Ad Commerciële Economie is een 2+2-programma. Studenten kunnen zonder vertraging doorstromen naar een bachelor, al is dat niet nodig omdat de Ad een volwaardig hbo-diploma oplevert. De meeste studenten krijgen een baan aangeboden voordat ze die stap zetten. Ze hebben zich in twee jaar al bewezen.’
Een Associate degree (Ad) is een tweejarige hbo-opleiding. Het niveau van een Ad-opleiding zit tussen een mbo-opleiding (niveau 4) en een bachelor in. Afgestudeerden kunnen met een erkend hbo-diploma direct aan het werk, maar ook doorstromen naar een bachelor. Fontys heeft een breed aanbod aan Ad-opleidingen en zet versterkt in op het ontwikkelen van Associate degrees.