Soms helpt het om even stil te staan bij waar we samen aan werken. Niet om te zenden of te plannen, maar om te luisteren, te delen en te onderzoeken of we met elkaar de goede kant op bewegen. Dat was precies wat er gebeurde tijdens CHECK-IN! op donderdagmiddag 13 november, toen studenten, docenten, onderzoekers en partners van Fontys Paramedisch elkaar ontmoetten op het eerste event van het studiejaar.
Leren in diversiteit
Keynote-spreker Amber Kersten (Tilburg University) nam de aanwezigen mee in haar onderzoek naar de waarde van diversiteit in leren en samenwerken. Ze liet zien hoe verschillen in achtergrond, perspectief en leerstijl juist kunnen bijdragen aan sterke teams en betekenisvolle samenwerking.
Amber: ‘Het event bracht de perspectieven van studenten, docenten en werkveldprofessionals mooi samen. En juist deze verschillende perspectieven maakten de gesprekken over inclusief leren en samenwerken zo inzichtelijk. Door naar elkaar te luisteren en met elkaar in gesprek te gaan, komen we samen tot een inclusievere manier van samen leren en werken.’
Dat vraagt iets van iedereen: de student die leert samenwerken, de docent die ruimte biedt voor experiment en de partner die meebeweegt in het leerproces. Samen onderzoeken we wat het betekent om écht inclusief te leren en werken — met aandacht voor ieders bijdrage.
Ruimte om te leren
In de workshops, partnersessies en De Proeftuin kwam dat idee tot leven. Studenten presenteerden onderzoeken en projecten in ontwikkeling, docenten en partners werden uitgenodigd om mee te denken en feedback te geven. De gesprekken gingen niet over perfectie, maar over voortgang: wat leren we hier samen van, en wat kunnen we morgen anders doen?
Die manier van samen leren kwam mooi naar voren in de workshop van Frank Antonissen, docent-onderzoeker en workshopleider van ‘Naar een nieuwe praktijk in dementiezorg: samen leren en ontwerpen’. “Het was mooi om mensen van verschillende opleidingen, het werkveld en docenten te zien samenwerken aan een relevant maatschappelijk vraagstuk dat voor alle partijen betekenisvol was. Er kwamen mooie ideeën naar voren en er zijn waardevolle verhalen gedeeld. Vanuit mijn kant was het een inspirerende middag.”
Samen onderweg
CHECK-IN! liet zien hoe de dagelijkse praktijk van leren, onderzoeken en samenwerken onderdeel is van een grotere beweging. Een beweging waarin nieuwsgierigheid en openheid belangrijker zijn dan gelijk krijgen, en waar ruimte is om onderweg te zijn en te blijven innoveren.
Het event is een tussenstop in een gezamenlijk leerproces dat we elk studiejaar met studenten, docenten, onderzoekers en partners vormgeven. Daarin gaat het niet alleen om leren van elkaar, maar ook om elkaar beter te leren verstaan. Begrijpen we allemaal waar we aan werken en waar we naartoe werken? En sluit de manier waarop we dat doen aan bij wat er in de praktijk nodig is?
Het was een waardevolle middag waarin we als lerende gemeenschap toetsten, deelden en bijstuurden. Want uiteindelijk gaat het erom dat wat we doen niet alleen waarde heeft voor het onderwijs, maar vooral voor de samenleving waarvoor we opleiden.
