Communicatiestudenten winnen internationale pitchwedstrijd

FOR SOCIETY

Ze kunnen het nog steeds niet helemaal geloven. Toch wonnen tweedejaars Giulia Wolf en Charlotte van Roessel van de opleiding Communicatie in Tilburg onlangs AD Venture. Voor deze internationale communicatiewedstrijd, georganiseerd door EDCOM, ontwikkelden studenten een campagne voor theemerk Taylors of Harrogate. Met hun overwinning lieten ze 85 teams van 25 opleidingen uit 12 verschillende landen achter zich. ‘We waren met stomheid geslagen.’

Nee, moeten Giulia en Charlotte eerlijk bekennen, toen ze de opdracht van school kregen, waren ze nog niet bekend met het merk. Ook al bestaat het al sinds 1886. Maar dat is inmiddels wel anders. Met hun pitch ‘Worth the wait’ pakten ze onlangs tijdens de finale in Den Haag alle aanwezigen in. De nadruk in hun campagne ligt op geduld hebben: thee moet 5 minuten trekken voordat deze op smaak is. Daarmee spelen ze in op kennis, houding en gedrag. ‘We hebben het concept met z’n tweeën bedacht’ Aldus Charlotte. ‘We werden er zelf enthousiast van.’

Dat geldt ook voor hoofd marketing Stephen Jones van Taylors of Harrogate. ‘We waren echt onder de indruk van de gedrevenheid, passie en energie van alle universiteiten en studenten. Van hun gedurfde creativiteit, het slimme gebruik van het huidige medialandschap’, zo zei hij na afloop van de wedstrijd. ‘Maar wat echt opviel, was de kwaliteit van de inzichten in combinatie met de strategie erachter. Dat was geweldig om te zien en kwam perfect naar voren in de pitch van de winnaars.’ Giulia en Charlotte waren verbaasd, maar reageerden professioneel. ‘We willen gewoon content en campagnes maken. We willen mensen raken en levens veranderen.’

Bouwen op een basis
Giulia noemt het een mooie prijs voor het werk dat ze verricht hebben. Toch hadden ze al die lovende reacties niet verwacht, benadrukt Charlotte. ‘Blijkbaar zijn we tot meer in staat dan we zelf dachten. Dat komt zeker door onze coaches, maar we zijn zeker ook zo ver gekomen door wat in onszelf zit.’ Beiden zitten in het tweede jaar van de opleiding Communicatie in Tilburg. Giulia: ‘We hebben op school een goede basis meegekregen door verschillende stappen steeds weer te herhalen. Daardoor liep het lekker. Charlotte heeft bovendien goede inzichten, ik kan goed met haar sparren.’ Charlotte: ‘Het is een geluk dat we elkaar hebben gevonden. Giulia heeft overzicht, ze weet precies wat er wanneer moet gebeuren.’

Charlotte verwijst naar de woorden van docent Joep Peeters. ‘Jullie hebben school losgelaten, zijn gaan denken vanuit het werkveld, zei hij. Dat is best uniek. Meestal gaat het bij studenten om het afvinken van hokjes.’ Toch brengt hun eerste prijs volgens Charlotte naast complimenten ook verwachtingen met zich mee. Als tweedejaars weet ze nog niet zo goed wat ze daarmee moet. ‘Ik ben daar in mijn hoofd nog niet mee bezig.’ Hetzelfde geldt voor Giulia. ‘We hebben een stevig netwerk opgebouwd. Het is denk ik belangrijk dat we die contacten gaan onderhouden.’

Tripje naar Cannes
Zeker, ze zitten nog steeds op die roze wolk, maar op school is niets veranderd. Daar draaien ze weer mee als vanouds. Nou ja, niet helemaal. Half juni mogen ze nog naar het Lions International Festival of Creativity in Cannes, waar vertegenwoordigers uit het vakgebied samenkomen. Het is een van de meest prestigieuze evenementen ter wereld op het gebied van communicatie, marketing en reclame. Sprekers dit jaar zijn onder meer Neal Mohan (YouTube), Serena Williams en regisseur Jon M. Chu (Wicked the Musical). Voor Charlotte en Giulia is het de kers op de taart.

AD Venture is een creatief pitchprogramma dat bestaat sinds 2009. De competitie biedt merken de kans om een opdracht uit te zetten bij opleidingen in heel Europa. Tijdens eerdere edities gingen studenten onder meer aan de slag voor LEGO , Lipton en Coca Cola. De wedstrijd is een initiatief van EDCOM: The European Institute for Commercial Communications Education. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Auteur: Paul Geerts

 

 

Meer nieuws

Uitstekende arbeidsmarktpositie hbo-afgestudeerden
Werkbezoek minister Bruins aan Fontys en Gilde Opleidingen
Klimaatverandering is niet een probleem dat kan worden opgelost

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.