Hoe vergroten we de bekendheid van de Associate degree binnen het toeleverend onderwijs? Een onderwerp dat voelbaar leeft bij de aanwezigen tijdens de Ad netwerkbijeenkomst van Fontys waaraan diverse partners uit het mbo, vo en hbo deelnamen. Onder de energieke leiding van dagvoorzitter Annemarie Van Alphen gingen Sibel Polat (Ad Technische Bedrijfskunde van Fontys), Esther Hoedjes (Yonder), Lianne Maas (Fontys Marketing, Communicatie &PR) en Maruschka Kinds van de Vereniging Hogescholen, samen met het publiek, in gesprek over kansen, uitdagingen, behoeften vanuit het toeleverend onderwijs en de stappen die we nu al met elkaar kunnen zetten.
De bekendheid van Ad-opleidingen onder studiekiezers, decanen/begeleiders, ouders, het werkveld groeit gestaag MAAR we zijn er nog niet! Zichtbaarheid, positionering en herkenning blijven cruciale pijlers. En dat begint niet alleen buiten de deur, maar óók intern binnen onze eigen onderwijsinstellingen.
Gezamenlijke boodschap
Wat duidelijk naar voren kwam: het verhaal van de 2-jarige praktijkgerichte hbo-opleiding, de Associate degree, moeten we gezamenlijk vertellen. Met één heldere, herkenbare boodschap die we allemaal uitdragen. Want juist die consistentie zorgt voor zichtbaarheid, herkenning én vertrouwen.
Concrete ideeën
Naast de energie en het gezamenlijke commitment, kwamen er concrete ideeën op tafel. Zoals het inzetten van (oud-)studenten als rolmodellen, het versterken van samenwerking met mbo-mentoren en decanen o.a. door het gebruik van een ontwikkelde praatplaat met duidelijke routes voor vo- en mbo-studiekiezers. Daarnaast is er een samenwerkingsverband met de Vereniging Hogescholen waar gewerkt wordt aan landelijke bekendheid van de Associate degree door middel van uniforme materialen met één krachtige boodschap: Ad – in twee jaar hbo-skills die direct werken! Ook werd het belang van social media, live events en het betrekken van het werkveld benadrukt. Kortom: er ligt een duidelijke route om de bekendheid van Associate degrees verder te vergroten.
Samen het verschil maken
Afsluitende woorden van de dagvoorzitter: “Als we dit thema écht samen omarmen, gebeurt er iets moois. De energie ís er al, je voelt het. We weten ook: er ligt nog volop missiewerk voor ons. En dat missiewerk moeten we samendoen, want juist samen – vo, mbo, en de hoger onderwijsinstellingen – maken we het verschil!”
Auteur: Lianne Maas
