Alicia kan haar creativiteit iedere dag kwijt

Aanpakker.
Co-creator.
Motivator.

Hoe ben je bij Fontys ICT terechtgekomen?

Ik ben een alumnus en was tijdens mijn opleiding al enthousiast over Fontys. Al duurde het even voor ik hier terecht kwam. Toen ik ging studeren wist ik namelijk niet welke kant ik op wilde. Na meerdere studies die niet bevielen, heb ik de Fontys studiekeuzetest gedaan. Daarin kwamen drie interesses naar voren: mens, techniek en creativiteit. De ICT-opleiding sloot daar helemaal op aan, dus die ben ik gaan volgen. En met succes: ik vond de opleiding supergaaf. Vervolgens ben ik als webdeveloper bij verschillende bedrijven gaan werken. Het werk was vooral technisch en creatief. Dat vond ik interessant, maar ik miste het menselijke aspect heel erg. Juist de mens staat centraal in het onderwijs, dus besloot ik een overstap te maken. Dat was de beste keuze ooit! Ik ben nog steeds bezig met techniek, maar het is elke dag een verrassing wat er gaat gebeuren. Eerder was dat niet zo, omdat ik alleen maar achter de computer zat. In de afgelopen jaren heb ik bij Fontys ICT dan ook meer geleerd dan in mijn hele carrière hiervoor.

Wat maakt dit werk leuker en leerzamer?

Het voelt hier als een springplank voor groei. Zowel mijn collega’s als de studenten inspireren me. Iedereen heeft een bijzonder verhaal waar ikzelf weer van kan leren. Dus door met iedereen te praten, verbreed ik mijn wereldbeeld. Ook kijk ik graag bij mijn collega’s af hoe zij het docentschap aanpakken: hoe maken zij het onderwijs persoonlijk en vernieuwend? Hoe prikkelen en motiveren ze studenten? Ik ben vrij om zo mijn kennis te verdiepen en vervolgens ook toe te passen, zodat ik op mijn manier het beste onderwijs kan realiseren. Die vrijheid vind ik fijn, want zo kan ik mijn creativiteit kwijt. Het is superleuk om met collega’s na te denken over de inrichting van de lessen en samen studiemateriaal te ontwikkelen. Zo hebben een collega en ik de studenten laatst de opdracht gegeven om zelf een bingokaart generator te ontwikkelen. Aan het eind van de dag speelden ze bingo met hun zelf gegenereerde kaarten en kreeg de winnaar een zak chips. Het is mooi om te zien hoe motiverend dat werkt.

Wat is jouw persoonlijke impact op studenten?

Uiteindelijk vind ik persoonlijke aandacht het belangrijkste. Door studenten te leren kennen, kan ik ze op de beste manier begeleiden. Ik stap zelf regelmatig op de wat stillere studenten af om een praatje te maken. Dan zie ik ze opbloeien. Ze voelen zich gezien en gehoord en dat is goed voor hun zelfvertrouwen. Met iets kleins kan ik dus echt impact maken op hun ontwikkeling en dat wordt gewaardeerd. Een student noemde mij ooit zelfs een superheld. Dat was een bijzonder moment. Andersom betekenen de studenten ook iets voor mij. Toen ik hier begon met lesgeven, was ik zenuwachtig. Ik had geen ervaring in het onderwijs en wist niet wat me overkwam. Maar ik zag mijn onzekerheid terug in de studenten. Ik werd me er bewust van dat ik op de studenten lijk. Het is normaal dat ik ook niet alles weet en niet elke vraag kan beantwoorden. Door dit besef ben ik persoonlijk enorm gegroeid en heb ik vertrouwen in mezelf. Daar ben ik trots op!

Hoe maak jij impact op de toekomst van studenten?

ICT heeft invloed op de maatschappij. De toeslagenaffaire is een duidelijk voorbeeld van deze invloed. Deze affaire is ontstaan door diverse misstanden, waarvan één het niet goed werken van ICT-systemen was. Mensen konden niet goed met deze systemen omgaan. Ook laat dit voorbeeld zien hoe ethiek een steeds belangrijkere rol speelt binnen ICT. Daarom maak ik studenten bewust van de impact die zij als ICT’ers in de toekomst gaan hebben op de maatschappij. Ik laat ze kritisch nadenken en zichzelf goede vragen stellen. Wat maak je? Wat is de invloed van dit product en kun je hiermee iets betekenen voor de maatschappij? Dit maakt ze zelfredzamer in hun toekomstige functie en helpt ze om beter in te spelen op vragen en behoeften uit de samenleving.

7223

Lees meer over Fontys ICT

Meer verhalen

"Met boeiende projecten help ik bedrijven vooruit. Op dit moment bouw ik met studenten een auto voor de zonnerace in Australië en denken we na over uitdagingen voor toekomstige Formule 1-auto’s. Zo maken we samen impact in de automobiele industrie."

Marc maakt impact

"We willen als hogeschool het goede voorbeeld geven aan onze studenten, medewerkers en anderen om een bijdrage leveren aan een duurzame toekomst voor volgende generaties."

Jeroen maakt impact

Nieuwste vacatures

Alvast een paar van onze mooiste vacatures. Zit jouw droombaan er (nog) niet tussen?

Geen vacatures gevonden

Laatste nieuws

Werkbezoek geeft inzicht in praktijkgericht onderzoek
Onderzoekers dragen bij aan verduurzaming verdienmodel mkb
Fontys Paramedisch start nieuw studiejaar samen met werkveld

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.