Jacco krijgt energie van maatschappelijke projecten

Aanmoediger.
Raadgever.
Vormer.

Waarom koos je voor een overstap van het bedrijfsleven naar Fontys ICT?

Onze maatschappij is best wel gefocust op economische winst, terwijl er in mijn ogen veel problemen in de wereld spelen die meer aandacht verdienen. Fontys werkt For Society en start projecten op om deze problemen op te lossen. Dat vind ik heel belangrijk! Hiervoor werkte ik als software consultant voor verschillende commerciële bedrijven. Daar merkte ik dat het puzzelen met software helemaal mijn ding was, maar dat het werken met mensen me nóg meer energie gaf. Dus de overstap naar Fontys was voor mij logisch. Vanaf de dag dat ik hier begon, heb ik meer energie dan ooit. Enerzijds omdat ik nog steeds bezig ben met mijn passie: software. Anderzijds omdat ik me nuttig voel. Ik ondersteun studenten als ze vastlopen in projecten en help ze met persoonlijke uitdagingen. Zo draag ik bij aan hun ontwikkeling tot de digitale engineers van de toekomst. NEW GEN ICT, die later de grote problemen in de maatschappij gaat oplossen. Dat ik op deze manier impact maak, vind ik geweldig.

Hoe help je de studenten verder met hun vragen en uitdagingen?

Ik breng mijn kennis van het vak en het bedrijfsleven op een persoonlijke en coachende manier over op de studenten. De kracht van het bekende stereotype ICT’er ligt bij het zelfstandig werken en het focussen op één expertise en taak. Mijn kracht zit juist op het andere vlak, in dynamiek en communicatie. Dat vult de behoeften van studenten heel mooi aan. Het liefst zit ik op de meest centrale plek, zodat ik continu kan checken hoe het met iedereen gaat. Dat doe ik ook in persoonlijke gesprekken met studenten om uit te zoeken waarin ze vastlopen en hoe ik ze verder kan helpen. Het is fijn als iemand vanuit een andere hoek meekijkt en je inspiratie geeft. Daarom doe ik dit wel voor mijn studenten en ik hoor van hen terug dat zij dit prettig vinden. Het heeft een positieve impact op hun groei. Zelfs studenten die mijn vak niet meer volgen, komen nog regelmatig naar me toe voor persoonlijk advies.

Hoe zorg je dat de studenten uiteindelijk maatschappelijke impact maken?

In de persoonlijke gesprekken ontdek ik samen met de studenten waar hun krachten liggen. Zeker in een groep zie je dat de meeste studenten automatisch een rol aannemen die bij hun karakter en talenten past. De een bezit leiderschapskwaliteiten, de ander is goed in kritisch analyseren. Als de studenten zich focussen op die krachten, worden ze vanzelf op hun eigen manier goed in het vak. En als je al die unieke krachten samenbrengt, vorm je een sterk team dat van grote waarde kan zijn. Dat zijn de studenten trouwens nu al. Ik werk bijvoorbeeld samen met hen aan een project waarin we met speciale wearables, zoals horloges, het stresslevel van patiënten met dementie en aanhoudende lichamelijke klachten meten. Als ze weten waar ze stress van krijgen, kunnen de patiënten iets aan de oorzaken doen. Dat is bevorderlijk voor hun revalidatieproces en dus kwaliteit van leven. Hiermee zijn de studenten nu al van betekenis For Society. Dat is toch fantastisch?

Wat vind je het gaafste aan je werk?

Mijn vakgebied is belangrijk voor onze toekomst. Toen ik in het bedrijfsleven werkte, vergat ik dat wel eens. Ik richtte me op details in software of het behalen van bedrijfsresultaten. Fontys maakt de maatschappelijke waarde van het vakgebied zichtbaar. Daar word ik enthousiast van en dat voelen de studenten aan. Hierdoor ontstaat er een dynamiek waarin het leuk is om te leren en studenten vol energie aan de slag gaan met projecten. Die energie vind ik heel gaaf! Al is er soms een transformatie nodig. Om zelfredzaam te kunnen zijn in het werkveld, vind ik het belangrijk dat mijn studenten initiatief tonen. We verwachten dat ze dit gedurende hun studie ontwikkelen. Ik heb wel eens een groep tweedejaars gehad waar dit wat achterbleef. Terwijl ze het dus wel nodig hebben ter voorbereiding op het werkveld. Door de studenten mee te nemen in het ‘waarom’ en de verwachtingen uit te spreken, begrepen ze dat ook. Vervolgens werkten ze op eigen initiatief elke dag tot laat aan de projecten. Zo’n enorme verandering laat zien hoeveel impact ik kan hebben. Dat maakt me trots, op mezelf én op de studenten!

7223

Lees meer over Fontys ICT

Meer verhalen

"Mijn studenten zijn geen nummer, we doen het echt samen. De ene keer ben ik docent, dan weer coach maar ik lunch ook gerust samen met de studenten. Dat wisselen van rollen, in de groep in plaats van voor de groep staan maakt mijn werk elke dag weer uitdagend en dynamisch."

Tim maakt impact

"Ik zorg ervoor dat de juiste mensen op de juist plek staan en duurzaam ingezet kunnen worden binnen onze organisatie, zodat onze studenten het beste onderwijs kunnen genieten."

Michelle maakt impact

Nieuwste vacatures

Alvast een paar van onze mooiste vacatures. Zit jouw droombaan er (nog) niet tussen?

Geen vacatures gevonden

Laatste nieuws

Fontys leidt extra talent op voor microchipindustrie
Van sensoren naar zorg: Innovaties in stressmetingen met wearables
Online college: Gaat technologie de mensheid redden?

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.