Met gamification inspelen op drijfveren van studiekiezer (2)

FOR SOCIETY

Om op een goede manier bij te kunnen dragen aan een duurzame, inclusieve en vitale samenleving hebben we ons onderzoek georganiseerd rondom zes maatschappelijke kennisthema’s: de thema’s waarop Fontys écht het verschil kan maken.

Hoe val je op tussen de advertenties van alle hogescholen voor open dagen? Hoe bereik je scholieren online te midden van al die advertenties? En hoe speel je met advertising in op digitale trends als marketing automation (gepersonaliseerde content) om scholieren zo goed mogelijk te begeleiden bij hun studiekeuze? Het antwoord is gamification. Met een speelse test wil Fontys scholieren helpen bij hun studiekeuze. De test is mede ontwikkeld door conceptontwikkelaar Evelyn van der Burg, oud-student van de opleiding Trend Research & Concept Creation in Lifestyle.

Het opdoen van ervaringen – bijvoorbeeld tijdens studiekeuzeactiviteiten – en daarover in dialoog gaan, leidt tot diepteoriëntatie. Dit helpt weer bij het maken van keuzes en heeft uiteindelijk een positief effect op studentsucces. Uit ervaringen met het programma studiesucces blijkt dat studiekeuze voor de nodige druk kan zorgen, vooral als scholieren nog niet weten wat ze willen studeren. Dit leidt tot uitstelgedrag. Ook blijkt dat ze pas over hun studiekeuze na gaan denken als ouders of vrienden ernaar vragen. Maar hoe maak je een onderwerp als studiekeuze aantrekkelijk voor de doelgroep, en hoe doe je dat op een  authentieke, persoonlijke manier?

Gamification
Samen met externe partijen is het idee ontstaan om gamification in te zetten. Daarvoor is een test ontwikkeld. Deze laat zien wat voor type studiekiezer de scholier is. Om ervoor te zorgen dat scholieren de test volledig uitspelen, is gebruik gemaakt van vijf specifieke drijfveren uit het zogenaamde Octalysis model. Dat model gaat ervan uit dat het bij gamification niet zozeer draait om het spel zelf, maar juist om de motivatie van het individu. Uiteindelijk leidt de test naar een van de vier types studiekiezers. Op basis daarvan ontvangt de scholier niet alleen tips en tops op maat, maar ook een toekomstkit met een studiekeuzestappenplan en reflectievragen.

Feedback van studiekiezers
De test is ontwikkeld door dienst Marketing en Communicatie in samenwerking met dienst Studentvoorzieningen en externe partijen. Een daarvan is Notion Concepts van Evelyn van der Burg, die in 2016 afstudeerde aan de opleiding Trend Research & Concept Creation in Lifestyle (zie interview), onderdeel van Fontys Academy of Creative Economy. Ook de doelgroep was bij de ontwikkeling van de test betrokken. Tijdens de verschillende ontwerpfasen heeft een panel van studiekiezers feedback gegeven. Op basis daarvan is de test geoptimaliseerd.

Lees hier het interview met Evelyn van der Burg

Test: welke type studiekiezer ben jij?

Het gaat om een laagdrempelige test met een knipoog, zodat scholieren op een heel andere manier met hun studiekeuze bezig zijn. Door verschillende vragen te beantwoorden ontvangen ze als beloning een profiel van het type studiekiezer met bijbehorende tips. Het idee achter de test is om in te spelen op activatie bij de doelgroep om aan de slag te gaan met het studiekeuzeproces. Dit op een eigentijds manier, die het beste bij de doelgroep aansluit.

Voor de test, klik hier
Wil je weten welke type studiekiezers er zijn, klik dan hier

Meer nieuws

Corinka Schipper: “Hou je passie vast”
Early Warning Scan voor borstkanker in testfase
‘Het goede willen doen voor elke leerling in elke context’

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.