Onze visie

Ons kennisinstituut

De wereld kent veel uitdagingen. De een nog complexer dan de ander. De antwoorden beginnen bij het talent en de kennis die wij samen ontwikkelen. Wij denken dat dit alleen kan als onderwijs en onderzoek samensmelten; op Fontys staat de o in hbo naast onderwijs zeker ook voor onderzoek. We zijn uitgegroeid tot een belangrijke thought leader in de regio; een bron van kennis en partner in onderzoek. Het is een wezenlijk onderdeel van onze leeromgeving, het nieuwsgierig zijn naar praktijkontwikkelingen.

Een carrière bij Fontys

Fontys heeft je veel te bieden. Dat begint bij een simpel, maar belangrijk gegeven: de mens is het uitgangspunt bij alles. We denken niet in hokjes en geloven in onze collega’s; in hun passie en hun verantwoordelijkheid. Hoe jij je functie invult en hoe jouw work-life-balance eruitziet, dat bepaal jij zelf. Omdat we weten dat jij vanuit eigen regie het beste tot bloei komen. Je overstijgt je eigen specialisme en je maakt verbinding. Jij, onze studenten en het werkveld; we vormen één gemeenschap van kennis en aanpak. Zij aan zij creëren we een maatschappij om van te houden.

Basis Kwalificatie Onderwijs

De BKO is verplicht voor iedereen zonder onderwijsbevoegdheid maar die wél graag als docent of lector bij Fontys wil werken. Geldt dit voor jou? Geen probleem. We bieden je voldoende mogelijkheden om deze kwalificatie binnen de gestelde twee jaar te behalen. Nieuwe docenten die al in het bezit zijn van een officieel erkende onderwijsbevoegdheid in het hbo, krijgen vrijstelling voor de Fontys BKO.

Mensen van Fontys

Marc maakt impact

“Met boeiende projecten help ik bedrijven vooruit. Op dit moment bouw ik met studenten een auto voor de zonnerace in Australië en denken we na over uitdagingen voor toekomstige Formule 1-auto’s. Zo maken we samen impact in de automobiele industrie.”

Mathijs maakt impact

“Betrokken en enthousiast stimuleer ik studenten om het beste uit zichzelf te halen. Met alle studenten bouw ik een persoonlijke band op. Ze vertrouwen hun verhalen aan me toe. Hierdoor kan ik voor hen het verschil maken en laat ik ze opbloeien!”

Jenny maakt impact

“Engineering kan de wereld verbeteren. Daarom daag ik studenten met projecten uit om bewustzijn te creëren voor maatschappelijke thema’s. Hoe is het bijvoorbeeld om een handicap te hebben of om op een andere manier buiten de norm te vallen?”

Martin maakt impact

“In ons werkveld ontstaan allerlei nieuwe onderwijsconcepten, vervolgens ontstaat er schuring bij de docenten die deze nieuwe vormen moeten gaan verzorgen. Dat vraagt om een wijziging van hoe we hen moeten opleiden.”

Margriet maakt impact

“Door de intensieve samenwerking met schoolopleiders en werkplekbegeleiders wordt het leren op de werkplek betekenisvol én persoonlijk.”

Manon maakt impact

“Ik probeer ze steeds uit te dagen om niet een kopie te worden van iemand anders. Ze mogen uitproberen, en vallen en opstaan. Want als je steeds de veilige weg kiest, dan weet je niet wat er binnen je mogelijkheden zit.”

Farouk maakt impact

“Ik zie mezelf als een uithangbord van het beroep leraar. Er is een lerarentekort en daar snap ik niks van, want het is de mooiste baan op aarde.”

Tim maakt impact

“Als docent en coach kijk ik ook naar de mens achter de student!”

Joke maakt impact

“Als je ambities hebt, biedt Fontys mogelijkheden. Zie je kansen, dan geeft Fontys je het vertrouwen en de vrijheid om ze te grijpen.”

Janno maakt impact

“Ik sta niet voor de klas om te vertellen hoe dat zou moeten; ik laat studenten dat zelf ervaren in de praktijk. Zodat zij zich realiseren dat innovatie in de zorg geen ‘one size fits all’ is.”

Debby maakt impact

“Door het onderwijs dicht bij de authentieke beroepspraktijk te brengen, draag ik eraan bij dat de student heel goed voorbereid is op wat hem te wachten staat in het werkveld.”

Shane maakt impact

“Dit is geen school, dit is de echte wereld. Een wereld waarin mijn studenten verdomd goed functioneren en het is geweldig om daar een bijdrage aan te kunnen leveren.”

Sabine maakt impact

“Het allerspannendst vind ik hoe de studenten straks gaan reageren, en of de oriëntatiepropedeuse ze ook daadwerkelijk gaat helpen bij het maken van de juiste studiekeuze.”

Marjolein maakt impact

“Door vol trots uit te dragen wat we samen allemaal neerzetten en hoe we daarmee van betekenis zijn, laat ik studenten, potentials, en partners uit het werkveld de pareltjes van onze samenwerkingen zien.”

Jeroen maakt impact

“Inspireren is mijn kerntaak, oftewel: studenten warm maken voor het vak. Daarvoor kruip ik als docent in de artiestenrol. Lesgeven is namelijk net als optreden.”