Hoe maak je eye tracking mogelijk in VR toepassingen?

FOR SOCIETY

Om op een goede manier bij te kunnen dragen aan een duurzame, inclusieve en vitale samenleving hebben we ons onderzoek georganiseerd rondom zes maatschappelijke kennisthema’s: de thema’s waarop Fontys écht het verschil kan maken.

Onze relatie met media wordt steeds directer dankzij nieuwe technologie. We zijn ver gekomen van de eenrichtingsroute van televisie. Inmiddels consumeren we media via interactieve platformen en ervaren we verdere immersie in virtual reality. Eye tracking is een mogelijkheid om onze controle van een virtuele omgeving te vergroten, maar ook om gebruikers beter te begrijpen. Kevin Oomen deed er onderzoek naar voor zijn onderzoeksstage. 

Unity tooling  
Kevin ontwikkelde met dat doel een Unity package, die in Unity projecten kan worden toegevoegd om eye tracking data te generen. Wat dat betekent, is dat hij een tool heeft gemaakt voor developers om eye tracking deel te maken van hun virtuele omgevingen. Unity is een game engine, die wordt ingezet voor verschillende devices en platformen, maar ook ver buiten de game industry in gebruik is voor VR toepassingen.  

Eye tracking als next step in VR  
Virtual Reality, of steeds vaker Extended Reality, staat in de kijker. De snelle technologische ontwikkelingen maken steeds meer mogelijk in digitale werelden. Toch blijven inputmogelijkheden beperkt door de hoeveelheid hardware die ingezet kan worden. Beweging, en in sommige gevallen voice, zou daar dus een verrijking van kunnen zijn. Eye tracking kan gebruikers in staat stellen op nieuwe manieren een virtuele wereld te beleven. De impact kan ook groot zijn op de entertainmentindustrie.  

Lectoraatsproject  
De opdracht voor het project komt vanuit het Lectoraat Interaction Design. Zij zijn op zoek naar manieren om eye tracking data te genereren, waar data analisten mee aan de slag kunnen. Als student ICT & Software Engineering, past dit project goed bij de skillset van Kevin, die ook een specialisatie heeft in Game Design. Zijn ervaring met VR was beperkt en eye tracking was helemaal nieuw. Het combineren van twee technologieën was dan ook de grote uitdaging voor Kevin. Hij vertelt er meer over in de video.  

Studenten die interesse hebben om af te studeren met een lectoraatsproject binnen het Fontys ICT InnovationLab kunnen contact opnemen met Bart van Gennip en/of Teague Murray Marshall voor de mogelijkheden.  

Auteur: Guido Segers

 

Meer nieuws

Corinka Schipper: “Hou je passie vast”
Early Warning Scan voor borstkanker in testfase
‘Het goede willen doen voor elke leerling in elke context’

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.