Drie teams van communicatiestudenten van Fontys Communicatie Tilburg hebben zich gekwalificeerd voor de finale van de Dutch Creativity Awards. Hun concepten MyStation, Word ik hier doof? en CoTo waren de winnende concepten van zestien inzendingen tijdens de op 7 december door de opleiding Communicatie Tilburg en ADCN (the Club for Creativity) georganiseerde voorronde. Zij hebben een ticket bemachtigd voor de landelijke finale in het voorjaar van 2023 en maken dan kans op een prestigieuze ‘Lamp’.
Afgelopen woensdag pitchten zestien teams vierdejaarsstudenten van Fontys Communicatie Tilburg hun digitale concepten voor de jury van de Dutch Creativity Awards. Deze had een lastige klus aan de beoordeling. Het niveau van de pitches en de concepten werd namelijk over de volle linie als zeer hoog ervaren. Uiteindelijk gingen de bedenkers van MyStation, Word ik hier doof? en CoTo er met de drie hoofdprijzen vandoor: directe toegangstickets tot de landelijke finale in Amsterdam in 2023.
MyStation
De transitie naar een volledig elektrisch wagenpark wordt in Nederland vooral beperkt door de beperkte beschikbaarheid van laadpalen, zo redeneert het team achter MyStation. Josse Verbrugge, Jennifer Cheng, Vincent Vloemans, Mattijs Houthuizen en Joep Schellekens bedachten een platform waarmee eigenaren van elektrische auto’s hun huislaadstation beschikbaar kunnen stellen aan andere elektrische rijders. Zo zal het aantal laadpunten exponentieel toenemen, terwijl zonnepanelen optimaal benut worden.
Word ik hier doof?
Enorme aantallen jonge mensen lopen het risico gehoorschade op te lopen, zeker als ze regelmatig in een club of op een festival te vinden te zijn. Enige oplossing: goede oordoppen. De campagne Word ik hier doof? van Christian Jager, Brit Maas, Noah Brekelmans, Bram Schonewille en Nadia de Weert maakt met behulp van een aansprekende mascotte met de naam Tinus Tinnitus jongeren bewust van het probleem én zet ze aan tot actie.
CoTo
Vaak gezien op TikTok: jonge mensen die een gelijkgestemd maatje zoeken om mee naar een specifiek festival te gaan. Deze behoefte is volgens Lianne Meijers, Florentine Tacke, Lieke van Kempen, Tara Fransman en Brechje Aarts zo groot dat het een eigen oplossing verdient. Die zou er kunnen komen als het concept CoTo uitgebouwd wordt. Deze app zal namelijk de betreffende festivalgangers moeiteloos met elkaar verbinden, waarbij ze bovendien samen uit zullen groeien tot een nieuwe community.
Trots en tevreden
Coen Luijten en Joris van Dooren zijn bij Fontys Communicatie Tilburg verantwoordelijk voor het onderwijsprogramma waar de Dutch Creativity Awards-voorronde deel van uitmaakt. Zij kijken terug op een geslaagde dag. Van Dooren: “We zijn trots op de prestaties van onze studenten. Voor ons is het een belangrijke bevestiging dat het onderwijs dat we ontwerpen en uitvoeren echt aansluit op de beroepspraktijk. Luijten vult aan: “Mooi om te zien dat onze studenten concepten weten te bedenken die echt impact kunnen hebben op de wereld waarin we leven.” Ook Eva Willard, aanwezig namens ADCN, was tevreden. “De pitches waren van een heel hoog niveau en deze voorronde hier in Tilburg werd super strak georganiseerd. We kijken ernaar uit om deze deelnemers aan het werk te zien in de landelijke finale.”
Fontys Communicatie Tilburg is de vierjarige hbo-opleiding die Fontys aanbiedt op de Stappegoorcampus in Tilburg. De opleiding laat zich kenmerken door projectgericht onderwijs waarin strategie en creativiteit samenkomen in projecten voor echte opdrachtgevers uit de beroepspraktijk.
Meer info:
Over Project Dutch Creativity bij Communicatie Tilburg: Joris van Dooren (j.vandooren@fontys.nl)Over de Dutch Creativity Awards: www.adcn.nl