Studenten ACE zetten Hall of Fame met AI op de kaart

FOR SOCIETY

Om op een goede manier bij te kunnen dragen aan een duurzame, inclusieve en vitale samenleving hebben we ons onderzoek georganiseerd rondom zes maatschappelijke kennisthema’s: de thema’s waarop Fontys écht het verschil kan maken.

Twee studenten van Fontys Academy for the Creative Economy (ACE) signaleerden dat hun medestudenten meer wilden weten over AI. Ze ontwikkelden, samen met Media Future docent Maaike Rijnders, een uitdaging van acht uur en werkten afgelopen maandag samen met een groep studenten aan het ontwikkelen van een communicatieconcept voor de Hall of Fame in Tilburg. 

Initiatiefnemer Finn Joosten: ‘AI is de toekomst en we moeten leren het te gebruiken. Mensen die er nu al mee werken hebben later een voordeel.’ AI-expert en student Steven Feenstra voegt toe: ‘Je moet AI zien als een extra teamlid dat vanuit een ander perspectief nieuwe informatie kan bieden en ideeën kan genereren.’ 

De studenten begonnen de dag met verschillende AI-workshops, waarbij ze zich verdiepten in programma’s zoals ChatGPT, Midjourney en RunwayML. Ze kregen kennis over AI en pasten deze direct toe door in slechts acht uur een communicatiecampagne voor de Hall of Fame te ontwikkelen. Het doel van de campagne was om de Hall of Fame meer bekendheid te geven in Tilburg als dé plek om aanstormend talent te spotten. De studenten presenteerden hun verschillende campagnes vervolgens aan de directeur en marketingcoördinator van de Hall of Fame. 

Gelijkwaardige partners
‘Ik zie de samenwerking met Fontysstudenten als een experiment om van hen te leren. Ze brengen veel mee, en we gebruiken de context van de Hall of Fame om te leren. We zijn misschien geen innovators meer op het gebied van AI, maar we kunnen nog steeds vooroplopen door er nu op te focussen,’ zegt Frederik Theuwis, directeur van de Hall of Fame. Binnen de samenwerking zijn studenten, docenten en klanten gelijkwaardige partners die samen leren. ‘Zo hoort het onderwijs te zijn’, zegt Chris Gribling, coach en creativiteitsdocent aan Fontys Academy for the Creative Economy. 

Een nieuw niveau
Vooral de beperkte tijd vormde een uitdaging voor de studenten. Het proces dat ze nu in een halve dag voltooiden, duurt normaal gesproken een aantal weken. ‘Het is geweldig dat we verschillende vormen van AI aan elkaar kunnen koppelen om ze meer betekenis te geven’, zegt Neele Hermans, afstudeerstudent aan Fontys ACE. ‘Dit wordt versterkt door deze kennis direct toe te passen voor de Hall of Fame. Het verandert de manier waarop je naar projecten en processen kijkt. De 8-uurs uitdaging tilt het door gebruik te maken van AI naar een nieuw niveau.’  Aan het eind van de dag presenteerden de studenten hun communicatiecampagnes aan de klanten van de Hall of Fame, docenten van Fontys ACE en AI-expert Marijn van der Steen. 

 

Auteur: Paul Geerts
 

Meer nieuws

Corinka Schipper: “Hou je passie vast”
Early Warning Scan voor borstkanker in testfase
‘Het goede willen doen voor elke leerling in elke context’

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.