Burgemeester Dijsselbloem op bezoek bij Fontys

FOR SOCIETY

Om op een goede manier bij te kunnen dragen aan een duurzame, inclusieve en vitale samenleving hebben we ons onderzoek georganiseerd rondom zes maatschappelijke kennisthema’s: de thema’s waarop Fontys écht het verschil kan maken.

Het gaat de stad (en de regio) Eindhoven economisch voor de wind en het is belangrijk dat iedereen daarvan de vruchten plukt. Dat vindt niet alleen burgemeester Dijsselbloem, die op donderdag 22 juni twee Fontyslocaties bezocht, maar ook Fontys, vanuit ‘Fontys for Society’. Dijsselbloem was lovend over de professionele werkplaats in de wijk Doornakkers. ‘Van dit soort initiatieven moeten er veel meer komen.’

In de professionele leerwerkplaats aan de Bloemfonteinstraat leren én werken studenten van uiteenlopende Fontys- en Summa-opleidingen in de praktijk. Ze trekken de buurt in, bevragen buurtbewoners, doen onderzoek en bedenken praktische oplossingen. Dit alles onder de noemer ‘De stap naar gezonder’, bedoeld om bewoners te stimuleren met kleine stapjes aan hun gezondheid te werken en gezondheidsverschillen weg te werken.

Gezondheidspakket
In de professionele werkplaats werken studenten in wisselende samenstelling aan projecten. Twee van die projecten werden aan de burgemeester gepresenteerd. Het eerste project had betrekking op basisschool ’t Karregat. Een student licht toe: ‘We hebben de leerlingen geobserveerd en leerlingen van groep 8 geïnterviewd. Vervolgens hebben we drie producten ontwikkeld ter bevordering van de gezondheid: een draaiboek voor een schoolontbijt, een lesprogramma over gezonde voeding en een instructiekaart om van leerlingen van groep 8 rolmodellen in gezonde voeding te maken voor de leerlingen van de groepen 1-7.’

Weggeefkast
Het tweede project betrof een zogeheten weggeefkast. Een student vertelt: ‘Veel mensen hebben moeite de eindjes aan elkaar te knopen. Soms komen kinderen naar school zonder te hebben ontbeten. In een weggeefkast kunnen mensen die het kunnen missen spullen achterlaten voor mensen die moeite hebben met rondkomen. We mikken in eerste instantie op houdbaar voedsel en op verzorgingsproducten zoals tandpasta of maandverband.’ Dijsselbloem: ‘Hoe zit het met schaamte, denk je?’ Student: ‘Daar hebben we over nagedacht. Het idee is nu een weggeefkast te maken zonder deur, zodat de drempel om spullen te pakken wat lager wordt.’

Een oud-student vertelt Dijsselbloem wat hij zelf leerde op een andere professionele werkplaats, in Woensel. ‘Ik vond het heerlijk. Allereerst omdat ik de vrijheid had om te onderzoeken wat ik zélf interessant vond, en niet wat ik volgens de docent moest leren. In een professionele werkplaats mag je fouten maken en verantwoordelijkheid nemen, en leer je initiatief te nemen. Dat zijn dingen die je normaal gesproken pas leert als je afgestudeerd bent.’

Meer van dit
Dijsselbloem werd blij van wat hij hoorde. ‘Veel mensen in Eindhoven profiteren van het economisch succes van onze stad en onze regio, maar niet iedereen. Er zijn grote verschillen in kansen, maar bijvoorbeeld ook in gezondheid. En als je niet gezond bent, valt het ook niet mee om bijvoorbeeld te werken of te studeren. Er zijn programma’s om dat om te buigen, bijvoorbeeld ‘Brainport voor elkaar’, maar er is meer nodig. Dit soort initiatieven zou je in iedere buurt willen hebben.’

Het tweede deel van het programma vond plaats bij Fontys ICT InnovationLab op Strijp T. Twee studenten leidden de burgemeester rond langs innovatieve onderzoeksprojecten zoals WeSmile, een applicatie die met behulp van kunstmatige intelligentie gasten van een evenement zoals een congres of een bruiloft op de foto zet in een unieke, thematische context, passend bij het doel van het bewuste evenement.

Minder polarisatie
Dat technologie kan helpen om de polarisatie tussen mensen te verminderen, bewijzen de Bubble Games, een applicatie die het mogelijk maakt om op verschillende manieren verhalen binnen buurten te delen. Weer een andere applicatie is ontwikkeld om technologiebedrijf Simac aantrekkelijker te maken als werkgever van internationale professionals. Studenten ontwikkelden een app die (nieuwe) medewerkers op gezette tijden challenges stuurt met als doel de sociale interactie tussen collega’s te bevorderen en sterkere relaties binnen het bedrijf te bevorderen. Tot slot werd burgemeester Dijsselbloem geïnformeerd over het nut van samenwerkende (agro)robots. Samen nemen ze de taken van één grote (en zware) machine over, waardoor de bodem minder wordt verdicht. Een luchtige bodem houdt water beter vast en biedt meer ruimte aan micro-organismen, waardoor de bodem vruchtbaarder is.

Onder de indruk
Dijsselbloem was onder de indruk van wat hij zag en hoorde. ‘Het is duidelijk dat Fontys in de haarvaten van de samenleving zit. Mooi om te zien dat professionals en studenten samen onderzoek verrichten en kennis opdoen en delen. Niet alleen op de eigen campus, maar ook in ziekenhuizen, werkplaatsen en op allerlei andere plekken in de stad. Dicht bij de mensen om wie het gaat. Daar hebben we allemaal baat bij.’

 

Tekst en foto 1 en 3: Martin van Rooij /  foto 2: Jules van Iperen

Meer nieuws

Corinka Schipper: “Hou je passie vast”
Early Warning Scan voor borstkanker in testfase
‘Het goede willen doen voor elke leerling in elke context’

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.