Studenten SPECO verdienen €20.000,- voor Bibian Mentel Foundation

FOR SOCIETY

Om op een goede manier bij te kunnen dragen aan een duurzame, inclusieve en vitale samenleving hebben we ons onderzoek georganiseerd rondom zes maatschappelijke kennisthema’s: de thema’s waarop Fontys écht het verschil kan maken.

Drie maanden geleden startte SPECO Sportmarketing met een nieuw project in het eerste jaar: ‘Sales en Accountmanagement’. Sales leer je niet uit een boek, maar is een vaardigheid die je moet trainen. Als je iets wil verkopen, hoe pak je dat dan aan? Daar gingen 200 eerstejaarsstudenten afgelopen periode mee aan de slag. 

Bibian Mentel Foundation
SPECO-docent en karttrekker van het project Marion de Cocq: “We wilden de eerstejaars écht laten ervaren wat het is om iets te verkopen. Na een gesprek met Edwin Spee, directeur van de Bibian Mentel Foundation Edwin, was hij direct heel enthousiast over ons plan. 
Dus was de keuze snel gemaakt en gingen we ervoor om het project te starten met de Bibian Mentel Foundation

Verkopen van een verhaal
Vervolgens was onze uitdaging: wat gaan de studenten dan verkopen? Daar bood oud-sportmarketingstudent Jasper Ockeloen de perfecte oplossing. Jasper is professioneel gravelbiker en heeft daarnaast zijn eigen bedrijf in (fiets)sokken: Sockeloen. De Cocq: “Jasper was bereid om zijn sokken tegen een aantrekkelijke inkoopprijs aan ons te verkopen, zodat alle marge naar de Bibian Mentel Foundation kon.”  En daarmee kon het startsein worden gegeven aan de studenten. Het project werd afgetrapt door Edwin Spee met het indrukwekkende verhaal van Bibian Mentel en wat zij heeft opgezet met haar Foundation. Voor studenten was het een eye opener dat sporten niet voor iedereen even makkelijk is.  Ook de boodschap om vooral focus te hebben op wat er wél kan, in plaats van te kijken naar wat er allemaal niet (meer) kan, was super inspirerend..
Vervolgens kregen de studenten enthousiasmerende gastcolleges van Jasper Ockeloen, die al tijdens zijn studie SPECO Sportmarketing aan de Johan Cruyff Academy begon met zijn bedrijf, en van salesgoeroe Richard van Kray. Die laatste gaf de studenten als voornaamste boodschap mee: verkoop je een product óf een verhaal? Wanneer haal je het beste resultaat? Het verhaal achter de sokkenverkoop zat natuurlijk onwijs goed in elkaar. ‘Gelijke kansen voor iedereen met een lichamelijke uitdaging’: dat was Bibians droom en is nu de missie van de Bibian Mentel Foundation.

Opbrengst 
Dus daarmee gingen de studenten de boer op. Ze begonnen met het verkopen bij bekenden om ze in een veilige omgeving te laten oefenen. Daarna werkten ze een plan uit om te verkopen aan onbekenden. In de laatste fase moesten ze als verkoopmedewerker van Sockeloen met een brochure op pad om aan bedrijven custom made-sokken te verkopen in aantallen vanaf 50 stuks. 
Ze kregen hiervoor drie maanden de tijd. Ondertussen werd bijgehouden wat de stand was, zodat er ook nog een onderlinge competitie en grotere drive ontstond om het meeste geld op te halen voor het goede doel. Dat heeft geresulteerd in een verkoop van 1200 sokken met een opbrengst van maar liefst €20.000,-. Het bedrag wordt waarschijnlijk nog meer, omdat er orders zijn voor bedrijven die nog niet volledig zijn afgerond. Afgelopen maandag 26 februari werd de cheque overhandigd aan een zeer verheugde Edwin Spee.

Beste verkopers
In de categorie individueel:

De beste individuele verkoper is Stan van Tiggelen. Stan wint daarmee voor twee personen een mooie tocht op SUP-boards op de Loosdrechtse plassen met een gezellige barbecue, georganiseerd door de Bibian Mentel Foundation.Nummer 2 is Kai Herben. Hij wint Bibian Sweaters in kleur naar keuze voor zijn hele team.Prijswinnaar nummer 3 is Stijn van Dijk, hij wint de Mentelity waterfles voor elk teamlid.

In de categorie team:

Niels en Lucas hebben de eerste prijs behaald als team. Zij winnen een stranddag met golfsurflessen en een gezellige barbecue georganiseerd door de Bibian Mentel Foundation in Scheveningen.Winnaar nummer 2 is het team van Jane, Mara, Tess en Femke. Zij winnen Bibian Sweaters in kleur naar keuze voor hun teams. Zij hebben in fase 3 een grote order bemachtigd van Sport2000 in Veldhoven met  de verkoop van de custom made-sokken.Winnaar nummer 3 is het team van Lars, Randy, Faas en Max. Zij hebben maar liefst  twee orders in fase 3 verkocht. En hebben daarmee de Mentelity waterfles voor elk teamlid een waterfles gewonnen.

Op de foto: Marion de Cocq, Edwin Spee en enkele prijswinnende studenten.

Auteur: Sjoukje van der Haring

Meer nieuws

Corinka Schipper: “Hou je passie vast”
Early Warning Scan voor borstkanker in testfase
‘Het goede willen doen voor elke leerling in elke context’

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.