Shark Tank Media Fest brengt innovatie en mentale gezondheid samen in Tilburg

FOR SOCIETY

Om op een goede manier bij te kunnen dragen aan een duurzame, inclusieve en vitale samenleving hebben we ons onderzoek georganiseerd rondom zes maatschappelijke kennisthema’s: de thema’s waarop Fontys écht het verschil kan maken.

Het allereerste journalistieke Shark Tank Media Fest vond donderdag 3 oktober plaats in Tilburg, waar meer dan 90 studenten een hele dag werkten aan innovatieve mediaconcepten rondom het thema mentale gezondheid. Dit unieke evenement, dat geïnspireerd is op het populaire tv-programma Shark Tank, bood studenten van Fontys Journalistiek, Fontys ICT, Tilburg University, BUAS en Yonder de kans om hun creativiteit los te laten op actuele en uitdagende vraagstukken. Aan het einde van de dag hield Daniëlle Arets haar lectorale rede, waarin ze pleitte voor Goede Zin.

De dag startte met Tech Yoga: om het hoofd leeg te maken, maar ook de technologie te nemen voor wat het is. Tijdens het evenement werden de studenten begeleid door een team van innovatiefacilitators, ervaringsdeskundigen en coaches van onder andere NPO Innovatie, KRO-NCRV en Fontys Journalistiek. Het doel was duidelijk: het bedenken van nieuwe mediaconcepten die jongeren kunnen ondersteunen bij het omgaan met mentale druk, sociale mediaverslaving en zware onderwerpen als depressie en prestatiedruk.

Vragen als “Waarom mijden jongeren het nieuws?” en “Hoe maak je aantrekkelijke content over moeilijke onderwerpen?” vormden de basis voor de creatieve brainstorms en werksessies. De deelnemers kregen de ruimte om innovatieve en betekenisvolle oplossingen te ontwikkelen die zowel informatief als aantrekkelijk zijn voor een jong publiek.

Juryleden kiezen winnende concepten
Aan het einde van de dag presenteerden de groepen hun ideeën aan een jury van ervaren media-experts, de zogenaamde “sharks”. De jury bestond uit onder andere Karlijn Goossen (NPO), Alain Dujardin (Greenberry), Egon Verharen (NPO Innovatie), René Sommer (KRO-NCRV), Julia Veldman (VPRO Tegenlicht) en Sandra Hilster (KRO-NCRV). Zij beoordeelden de concepten op originaliteit, haalbaarheid en impact. Daarbij spraken zij hun lof uit voor alle groepen. Hilster en Verharen deden uiteindelijk het verlossende woord: in het concept ‘Uit de put’ zagen zij wel een toekomst.

Inspirerende sprekers en interactieve sessies
Naast de studentenprojecten bood het Shark Tank Media Fest ook een uitgebreid programma voor het publiek. Tim Hofman, bekend van zijn werk als programmamaker en zijn maatschappelijke betrokkenheid, was aanwezig om te praten over onder andere zijn nieuwe boek Goede Moed, waarin hij zijn kijk op mentale gezondheid deelt. De presentatie van de dag was in handen van KRO-NCRV presentatrice Sosha Duysker.

Een ander hoogtepunt van de dag was de lezing Goede Zin door lector Danielle Arets, waarin ze inging op de rol van journalistiek in het vormgeven van zinvolle en constructieve discussies over maatschappelijke kwesties. Bezoekers konden daarnaast deelnemen aan werksessies georganiseerd door het Lectoraat Ontwerpen aan de Journalistiek, waar onder andere het Journalistiek Dilemmaspel en het Klimaatlab dat het lectoraat i.s.m. het Nationaal Klimaat Platform heeft opgezet .werden gepresenteerd.

Het Shark Tank Media Fest bood niet alleen een platform voor het verkennen van nieuwe media-initiatieven, maar ook een waardevolle gelegenheid om stil te staan bij het mentale welzijn van jongeren – een thema dat steeds relevanter wordt in onze samenleving.

 

 

 

 
 
 
 
 
Auteur: Yvette de Kruijf

 

Meer nieuws

Corinka Schipper: “Hou je passie vast”
Early Warning Scan voor borstkanker in testfase
‘Het goede willen doen voor elke leerling in elke context’

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.