Vierdejaars Fontys ACE leren van elkaars talenten

FOR SOCIETY

Om op een goede manier bij te kunnen dragen aan een duurzame, inclusieve en vitale samenleving hebben we ons onderzoek georganiseerd rondom zes maatschappelijke kennisthema’s: de thema’s waarop Fontys écht het verschil kan maken.

Voor de derde keer bundelden studenten van Fontys Academy for the Creative Economy de krachten in zogenaamde cross-over labs. Daarin werken vierdejaars van vier opleidingen ieder vanuit het eigen talent samen aan een project. Problemen worden vanuit creativiteit benaderd en ook docenten en professionals zijn betrokken. Afgelopen week presenteerden studenten de resultaten van hun samenwerking. ‘Ik heb geleerd om problemen vanuit andere perspectieven te bekijken’, aldus Lieke Pannekeet over de meerwaarde.

Een soort datingapp. Zo omschrijven Lieke Pannekeet en Levi Sassen het concept Daterspace dat ze hebben ontworpen voor Maker Space van Stadslab Eindhoven. Maar schijn bedriegt. Gebruikers leggen via de site geen contact met anderen, maar met onderwerpen waarin ze geïnteresseerd zijn. Volgens de makers nodigt Daterspace Eindhovenaren uit om ethische dilemma’s rondom opkomende technologieën te verkennen via een innovatief datingformat. ‘In plaats van te swipen naar personen, swipen gebruikers naar personen die hun waarden en interesses met betrekking tot datagebruik en technologie weerspiegelen.’ Zo verzamelt de site waardevolle inzichten met betrekking tot stadsontwikkeling, waardoor Eindhovenaren meebouwen aan een slimmere en inclusievere stad. Beter dan een saaie enquête, vindt Lieke.

Verschillende expertises
Het doel van de cross-over labs is om tien weken lang de creativiteit van studenten van vier verschillende opleidingen te combineren om zo de uitdagingen van nu en in de toekomst het hoofd te bieden. Daarnaast doen de studenten ervaring op in het samenwerken met professionals vanuit verschillende expertises. Omdat complexe maatschappelijke uitdagingen vaak zichtbaar zijn in de stedelijke omgeving, vormt die het uitgangspunt. De labs hebben namen als Democratic City, Healthy City en Inclusive City. In totaal zijn er vijf cross-over labs waarin de studenten van de opleidingen CO-Iemes, CE-Iemes, CE-DBC en TCL aan de slag gaan.

Uit je comfortzone
Vooral die samenwerking is leerzaam. Hoewel het enthousiasme van de studenten vooraf niet bij iedereen even groot is, zien ze achteraf vaak wel de meerwaarde. Lieke: ‘Ik heb geleerd om uit mijn comfortzone te stappen. En ik heb geleerd van anderen, bijvoorbeeld om een probleem vanuit een ander perspectief te bekijken.’ Levi noemt het een iteratief proces, waarbij stappen steeds weer werden doorlopen om verbeteringen aan te brengen. Jente Basemans en haar teamgenoten zochten samen met Ruud Gelissen van Enter Creative Hub in Tilburg naar een manier om de behoeften van de gebruikers beter in kaart te brengen. Ze ontwikkelden een vriendenboekje, waarin gebruikers informatie kunnen delen. ‘Ik denk dat we daarmee het zaadje hebben geplant voor een andere manier van onderzoek’, aldus Jente. ‘Zeker als het gaat om onderzoek heb ik geleerd om meer out of the box te denken.’

Goede afspraken
Daarnaast noemt ze het een goede voorbereiding op het werkend leven, waarin ze waarschijnlijk ook zal samenwerken met collega’s die een andere achtergrond hebben. Dat herkent Mirjam Gaal, die met anderen in opdracht van Woensel-Noord in Eindhoven het concept Klets voor laaggeletterden ontwikkelde. ‘Iedereen in de projectgroep weet andere dingen, bijvoorbeeld over marketing of over waar het geld vandaan kan komen.’ Dat vraagt wel om goede afspraken. ‘We hebben vooraf goed besproken hoe we willen werken’, vertelt Femke Dingemans. Dat is belangrijk, merkt ook Anouk Vossen op over haar projectgroep. Hoewel ze tevreden is over het eindresultaat – een datingapp waarin artificial intelligence een rol speelt – was het behoorlijk bikkelen. Haar projectgroep hing als los zand aan elkaar. Samen met Max Wolters knoopten ze de eindjes aan elkaar. ‘Dan merk je hoe belangrijk het is om op iemand terug te kunnen vallen.’

Talentgericht onderwijs
De manier waarop de studenten samenwerken, sluit nauw aan bij het talentgericht onderwijs, een van de speerpunten van Fontys. Dit biedt studenten onder meer de mogelijkheid om tijdens hun schoolloopbaan persoonlijke kwaliteiten en vaardigheden te ontwikkelen, zodat ze beter voorbereid zijn op hun toekomstige carrière. Bij Fontys ACE draait het project twee keer per jaar.
 

Auteur: Paul Geerts

Meer nieuws

Fontys leidt extra talent op voor microchipindustrie
Van sensoren naar zorg: Innovaties in stressmetingen met wearables
Online college: Gaat technologie de mensheid redden?

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.