De vitale dubbelrol van het hoger onderwijs bij leven lang ontwikkelen, was het onderwerp van de oratie van Dr. Marian Thunnissen op dinsdag 4 maart bij Universiteit Utrecht. Thunnissen is mede namens Fontys Hogeschool benoemd tot bijzonder hoogleraar bij de universiteit en gaat onderzoek doen naar de kansen voor hoger onderwijs op het gebied van leven lang ontwikkelen (LLO).
Dr. Marian Thunnissen is als lector verbonden aan Fontys, waar zij met haar onderzoeksgroep onderzoek doet naar het ontdekken, ontwikkelen en benutten van talent op de werkvloer. Haar bijzondere leerstoel bij de Universiteit Utrecht gaat over leven lang ontwikkelen met en in het hoger onderwijs. Thunnissen: “Enerzijds gaat het over de rol van het hoger onderwijs, hbo’s en universiteiten, in het faciliteren van een leven lang ontwikkelen van de bedrijven en de beroepsbevolking in hun regio. Dat is hun rol als kennisinstelling. Daarnaast zijn hoger onderwijsinstellingen ook werkgevers, en hebben zij een rol in het faciliteren van een leven lang ontwikkelen van hun eigen medewerkers.”
Tot wasdom komen
In haar oratie ging Thunnissen in op de vitale dubbelrol van het hoger onderwijs in LLO. Als kennisinstelling en als werkgever spelen de hoger onderwijsinstellingen een essentiële rol in LLO. Echter, zo blijkt uit haar analyse, deze rol komt tot nu toe nog onvoldoende tot wasdom. “De rol van het hoger onderwijs in het leren en ontwikkelen van werkenden is nog beperkt, en ook binnen de instellingen zelf zit het leren en ontwikkelen van medewerkers en organisatie nog niet in alle haarvaten verankerd. Hoger onderwijsinstellingen zijn nog vrij intern gericht en gefocust op hun taak als opleider van jongeren, de toekomstige beroepsprofessionals.”
Versterking dubbelrol
Kansen voor versterking van de dubbelrol van het hoger onderwijs liggen volgens Thunnissen in de samenwerking met partners in de regio. Niet alleen biedt dat een kans om bij te dragen aan de leercultuur van organisaties en de ontwikkeling van medewerkers daarbinnen, ook biedt het kansen om de medewerkers van de hoger onderwijsinstellingen zélf leermogelijkheden te bieden. “Dat betekent dat in de samenwerking oog moet zijn voor LLO-oplossingen die de twee organisaties aan elkaar verbinden en voor beide leermogelijkheden bieden. Ook betekent het dat de samenwerking tussen onderwijs en praktijkpartners in de lerende regio op zichzelf een leerproces is. Welke rol speel je en hoe geef je sturing? En: hoe kun je goede initiatieven opschalen om LLO ook echt een boost te geven?”
LLO in de regio
Thunnissen wil graag onderzoek doen naar de samenwerking op LLO in de regio. “Het promotie-onderzoek van Peter Bos over leiderschap in interorganisationele samenwerking gaat mij daarbij helpen. Daarnaast wil ik graag onderzoek doen naar wendbaarheid in het HR-beleid van hoger onderwijsinstellingen. In beide gevallen doen we dat met behulp van kennis over ecosystemen, lerende regio’s en transities. In beide gevallen wil ik samenwerken met collega’s van het Kenniscentrum LLO van Fontys en van de leerstoelgroep Strategisch HRM van de Universiteit Utrecht, mijn samenwerkingspartners in de SPRONG-groep en bovenal samen met de partners in de praktijk.”
Kennis delen
Waarom is dit belangrijk? Thunnissen: “Kennis over deze onderwerpen gaat zowel de Universiteit Utrecht als Fontys helpen, omdat het inzicht geeft in de eigen rol en mogelijkheden. Daarbij wil ik kennis delen met andere kennisinstellingen, zodat zij er ook gebruik van kunnen maken.”
De rede is te downloaden via de knop rechtsboven op deze pagina.
Tekst: Ingrid Oonincx. Foto’s: Eveline Grootel