Van mavo naar master: “Het is gewoon mogelijk!”

FOR SOCIETY

Na het behalen van haar diploma onderwijsassistent ging Naomie van Bijnen voor een jaartje naar Londen. Maar dat werden er uiteindelijk zes. Terug in Nederland besloot ze haar verdere onderwijsdromen na te jagen en ging ze naar de lerarenopleiding in Sittard. Inmiddels zit ze in het eerste jaar van de master Leraar Engels. “Het voelt voor mij gewoon als een hele grote verdieping van alles wat ik al gedaan heb.”

“Ik ben op mijn 21e naar Londen verhuisd, en ging er aanvankelijk als au pair aan de slag. In Engeland wonen was ook altijd al een droom van me, ik vond het daar zó fantastisch… Maar ja, life happens, je maakt er vrienden, en dan ben je zo zes jaar verder! Op een gegeven moment was voor mij wel het moment daar om een andere droom te vervullen. Eentje die ik al sinds mijn 14e heb: docent Engels worden. Toen ik terugkwam in Nederland ben ik dan ook aan de Fontys Lerarenopleiding Engels begonnen.

Werkervaring meegenomen
Vrijwel direct merkte ik dat de verdieping en het werken met oudere leerlingen mij ook zo leuk zou lijken. De gedachte om ook mijn Master Engels te gaan halen, was dus toen al wel het plan. Alleen wilde ik eerst even afwachten of ik me na vier jaar studie nog steeds zo gemotiveerd zou voelen. Door die jaren in Engeland, waar ik ook als onderwijsassistent heb gewerkt, heb ik natuurlijk veel werkervaring meegenomen. Als MBO-er wist ik wel hoe ik het werkveld binnen moet komen, hoe je je moet gedragen. En natuurlijk ook het taal-aspect na al die jaren in Engeland.  Je merkt pas echt hoe goed je taal verbetert wanneer je erop getoetst wordt! Ik kwam er eigenlijk pas op de opleiding achter hoezeer zich dat ontwikkeld had.

Gezonde mix
In de tijd van mijn bachelor heb ik het geluk gehad dat ik op alle niveaus stage heb mogen lopen. Sommigen kiezen echt voor een specifieke doelgroep, het vmbo of mbo, of juist havo of vwo. Mij lijkt me een gezonde mix altijd wel goed. Ook als ik straks bij goed gevolg eerstegraads bevoegd ben, en ook bovenbouw les kan geven, denk ik dat het goed is dat je in touch blijft met alle doelgroepen: mavo, mbo, jongere én oudere leerlingen. Het goede en de uitdagingen ervan inzien. Ik ben pedagogisch graag bezig, maar ook didactisch, dus ja, ik ben zeker wel een soort vakidioot.”

Meer in mezelf gaan geloven
Naomie verontschuldigt zich bijna voor haar bevlogenheid: “Mij lijkt het me ook wel leuk om -sorry- ooit in het HBO te werken, als lerarenopleider. Mijn opleiders op de lerarenopleiding hebben me écht geïnspireerd. Vooral om ook meer in mezelf te gaan geloven! Daar hebben zij echt een hele grote rol in gespeeld.  Je kunt wel het idee hebben van: “Goh, Ik wil graag docent Engels worden”, maar ik wilde dat al zó lang. Dan heb je toch wel de angst dat je het dan ook echt moet gaan doen.  Maar ik heb mijn pedagogische skills door al die praktijkervaringen verder kunnen ontwikkelen. En door de lessen die ik kreeg, kreeg ik het besef op hoeveel manieren je een les kunt ontwerpen. Wanneer je de opleiding hebt afgerond, ben je gewoon echt heel goed allround opgeleid. En optimaal toegerust om als docent goed te kunnen functioneren. Mij heeft de opleiding me vooral zelfvertrouwen gegeven. En ook onderwijskunde is enorm belangrijk voor me geweest. Met mijn Engelse taal zat het wel goed. Maar je moet de taal ook kunnen geven aan de leerling.

Elkaar motiveren als het even wat minder gaat
Na zoveel jaren in Engeland is de kleinschaligheid in Sittard natuurlijk heel fijn. Het is heel laagdrempelig. Ik had van tevoren niet verwacht dat ik letterlijk met álles bij mijn docenten terecht zou kunnen. Dat ze er echt zijn voor me. Zelfde geldt voor de studenten onderling, ik kende de tweedejaars al omdat ik vorig jaar de minor vakverdieping heb gedaan, de premaster dus. Ja, je moet je studie uiteindelijk alleen doen, maar je kunt met je medestudenten wel dingen samen doen. Samen studeren op school. Of een gemeenschappelijke WhatsApp groep waarin we elkaar op de hoogte houden, vragen stellen, tips geven of ook zorgen delen. Elkaar motiveren als het even iets minder gaat. Want ja, het is natuurlijk best wel pittig met je werk ernaast.

Teaching skills
Ik neem mijn ervaring, mijn werkervaring en mijn ervaring van de bachelor zeker mee. Het voelt voor mij gewoon als een hele grote verdieping van alles wat ik al gedaan heb. En dan is er natuurlijk die specifieke focus die op de Engelse literatuur ligt, één van mijn grootste interesses. Op de donderdag en de vrijdag, de lesdagen van deze master, zit ik vooral heel happy te wezen. En natuurlijk de overstijgende vraag: “Hoe kan ik alles nu aan elkaar linken en gebruiken om mijn lessen vorm te geven?” Want ja, ik kan het vergelijken met het eerste jaar van de bachelor. Toen hadden we teaching skills, met de klemtoon op ‘teaching’: hoe geef je les? En nu in de master hebben we teaching skílls, met de nadruk op skills:  hoe moet je de vaardigheden aan je leerlingen aanleren. Dat is dan nét weer een andere ‘approach’ die je dan neemt, en er zit echt heel veel diepgang in.

Van mavo naar master: het is gewoon mogelijk! 
Op de vraag of het een voordeel is om direct na de bachelor de master te volgen, antwoordt Naomie bedachtzaam. “Ik denk dat er voor beide iets gezegd kan worden. Ik zie wel aan mijn huidige studiegenoten die veel langer dan mij in het onderwijs werken, dat zij veel eerder voorbeelden kunnen ophalen uit de praktijk. “Oh, dat heb ik al een keertje gedaan, en zus of zo opgelost”. Het voordeel dat ik had, is dat ik niet uit dat leerproces ben geraakt. Ik ben ook niet echt op de klassieke manier op de lerarenopleiding terecht gekomen. Ik heb eerst mavo gedaan, en heb toen onderwijsassistent mbo-niveau 4.  Dat is dan ook wel een passie van mij: om bij mijn mavo-leerlingen ook een beetje enthousiasme aan te wakkeren voor het docentschap! En wanneer ik tijdens mijn stage in het mbo leerlingen hoor die ook leraar willen worden… Dan zeg ik: dat is gewoon mogelijk! Zulke praktijkmensen kunnen we zó goed gebruiken! Zelf zou ik ooit wel lerarenopleider willen worden. Dat is wel mijn allergrootste droom. Ik weet niet of ik die ooit kan verwezenlijken, ik wil dan eerst nog meer praktijkervaring hebben. Ik heb gewoon heel veel passie voor het vak en wil dat echt uitdragen.. En dan lijkt het me super leuk om toekomstige docenten te helpen op weg naar docentschap, zoals mijn eigen opleiders mij ook zo goed hebben geholpen. Het verschil voor iemand kunnen maken! Dat heb ik zélf namelijk ook ervaren op mijn weg naar het docentschap.”
 

Auteur: Erik Bienefelt
 

Meer nieuws

De impact van AI op onderwijs: van ethiek tot innovatie
AI voor de duurzame leefomgeving
Symposium Durf te Denken!

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.