Docenten Dewi de Hoon en Marc Geboers zijn allebei gepokt en gemazeld als docent en in hun vak als communicatie- en marketingprofessional. Dewi is al 16 jaar docent Communicatie, media & design en Marc loopt al ruim 12 jaar rond bij Fontys als docent Marketing in Tilburg. Samen met een team bevlogen collega’s werken zij aan twee vernieuwde opleidingen: Communicatie en Commerciële Economie. Die starten met het eerste studiejaar in september 2026, dat betekent: werk aan de winkel! Gelukkig hadden ze nog ergens een gaatje over om een paar vragen te beantwoorden over de nieuwe opleidingen.
Op de foto: links Dewi de Hoon, rechts Marc Geboers
Onderwijs moet natuurlijk continue worden vernieuwd en met de tijd mee, maar met alle nieuwe technologieën en ontwikkelingen in AI verandert er voor de professionals in communicatie, sales en marketing de komende jaren wel heel veel. Klopt dat en zijn er straks eigenlijk nog wel banen voor deze studenten?
Marc: ‘Dat is dé uitdaging binnen iedere opleiding. Zowel de student als het werkveld vraagt om actuele inzichten op het vlak van marketing, eCommerce, ondernemerschap en digitale mogelijkheden zoals AI. Met al deze online power is de mens een steeds belangrijker onderdeel gaan worden waarmee je je kan onderscheiden. Kritisch denken gaat dan ook een verschil maken in de toekomst. AI niet alleen gebruiken om te genereren, maar juist om te leren valideren, inspireren en controleren. Bij CE in Tilburg gaan we dat vanuit een stevige kennisbasis doen om vervolgens in de stage en minor meer zelfstandigheid te krijgen. Dan is er zeker een uitdagende baan (of eigen bedrijf) beschikbaar!’
Dewi sluit zich daarbij aan: ‘Bij onze opleiding Communicatie geloven we dat creativiteit het verschil maakt voor elke communicatieprofessional. Ja, technologie verandert razendsnel en ethische kwesties spelen steeds vaker een rol. Juist daarom heb je mensen nodig die verder durven gaan dan de norm. Ik ben ervan overtuigd dat wij een nieuwe generatie creatieve communicatieprofessionals opleiden die samen vernieuwen, luisteren en verbinden. Ze vertellen verhalen die blijven hangen, bedenken slimme oplossingen en maken concepten die echt iets betekenen. Daarmee creëren ze waarde voor het werkveld. Ik kan me niet voorstellen dat dit niet relevant zou zijn voor bedrijven en organisaties!’
Fontys biedt al jaren verschillende opleidingen in het domein Communicatie en CE in Tilburg. Nu wordt er één opleiding Communicatie en één CE-opleiding ontwikkeld, vanwaar deze keuze?
Marc: ‘Het is steeds moeilijker voor studenten om tussen alle bomen het bos nog te zien. Daarom halen we het beste uit de drie bestaande CE-opleidingen en combineren dat tot één nieuwe.’
Dewi: ‘Door samen te gaan, bundelen we onze kennis, ervaring en netwerken. Zo kunnen we studenten beter voorbereiden op de hele breedte van het communicatievak en blijven we relevant voor een markt die steeds sneller verandert.’
Want je merkt dat het werkveld worstelt met vragen – bijvoorbeeld over die digitale transformatie, ethiek en creatieve conceptontwikkeling. Het geeft ons ook de kans om meer sectoren en contexten goed te bedienen en sneller mee te bewegen met nieuwe ontwikkelingen.’
Marc: ‘Je past ieder jaar wel wat aan in je curriculum, maar door gezamenlijk de resetknop in te drukken kan er voor zowel de student als het werkveld een opleiding aangeboden worden die voldoet aan de wensen en eisen van nu en de toekomst.’
Dewi: “Precies. We maken één sterke opleiding die duidelijker is voor studiekiezers, logischer voor het werkveld én toekomstbestendig door de kracht van teams die nu samen één verhaal vertellen.’
Jullie zijn volop bezig met de opzet van de nieuwe opleidingen, kun je alvast een inkijkje bieden?
Marc: ‘Studenten kunnen gedurende hun vier studiejaren geleidelijk aan een groter deel invullen vanuit eigen passie(s). Hoe? Hierboven heb ik al een paar inzichten gegeven, maar de rest is de cliffhanger voor de open dag die wij graag daar persoonlijk vertellen, laten zien en meemaken.’
Dewi: ‘Wij gaan studenten opleiden tot creatieve communicatiespecialisten die klaar zijn voor de toekomst. Denkers én makers! Die kunnen meebewegen, vernieuwen, luisteren en verbinden.
Net als bij CE, staat de student zelf aan het roer en kiest van welke disciplines binnen het communicatievak hij/zij warm wordt.
De details uit dit mooie en gevarieerde onderwijsprogramma tonen we natuurlijk graag tijdens de open dag. En de sfeer? Gebouw P8 ademt dat creatieve klimaat waarin wij helemaal op ons plek zijn. Kom anders een keer op de koffie of een les bijwonen.’
Wil je nog wat zeggen tegen de studiekiezer of een werkveldpartner die onze afstudeerders aan moet nemen?
Marc: ‘Omarm de veranderingen die de markt je continue gaat bieden en sta ervoor open. Vanuit een gezonde dosis positiviteit, kennis én persoonlijkheid kan je iedere uitdaging aan. Dit is wat wij een student en het werkveld bieden!’
Dewi: ‘Tegen de studiekiezer zou ik zeggen: als je nieuwsgierig bent, graag verhalen vertelt en niet bang bent om mee te bewegen met een vak dat continu verandert, dan zit je hier goed. Bij ons leer je niet alleen wát communicatie is, maar vooral hoe je het creatief inzet om impact te maken – of dat nou in de culturele sector, het bedrijfsleven of bij maatschappelijke organisaties is.
En tegen het werkveld: onze afgestudeerden brengen meer mee dan een diploma. Ze zijn creatief, kritisch en gewend om samen te werken. Ze hebben oog voor nieuwe technologie én voor de ethische kanten ervan. Kortom, het zijn mensen die niet alleen uitvoeren wat gevraagd wordt, maar ook meedenken en vernieuwen.’
Nieuwsgierig naar deze opleidingen?
Stuur ons een berichtje, we ontvangen je graag! We vertellen je er ook graag meer over tijdens de eerste open dag op zaterdag 25 oktober. Op de website vind je meer uitgebreide informatie over de opleiding Communicatie en Commerciële Economie in Tilburg.