Scholen voor voortgezet onderwijs (VO) en instellingen voor hoger onderwijs (HO) in Brabant en Limburg hebben het Onderwijsnetwerk Zuid-Nederland ondertekend. Doel van dit nieuwe VO-HO-netwerk is om de overstap van leerlingen naar vervolgstudies makkelijker te maken en om studie-uitval te verminderen. Het netwerk begint met de STEM-vakken* en breidt later uit naar andere vakgebieden. ASML ondersteunt het netwerk.
Bij de oprichting sluiten aan: de Onderwijsregio Limburg, de Onderwijsregio Brabant Oost, de Brainportscholen, Technische Universiteit Eindhoven, Fontys Hogeschool, Avans Hogeschool, Maastricht University – Faculty of Science and Engineering, Tilburg University, en de HAS Green Academy. In een latere fase kunnen ook andere onderwijsinstellingen aansluiten, waaronder het MBO. Met ruim 200 VO-scholen wordt dit direct het grootste VO-HO-netwerk van Nederland.
Juiste plek
Frens Vonken, directeur Fontys ICT: “Juist nu er steeds meer vergelijkbare routes door bachelor en master ontstaan in het hbo en het wo, is het belangrijk dat elke student vanaf het VWO en HAVO een opleiding vindt die past bij zijn of haar ambities en voorkeuren. Via het netwerk versterken we dat elke leerling gedurende zijn of haar studieloopbaan op de juist plek komt in het HO”.
Drie pijlers
Het Onderwijsnetwerk-Zuid Nederland verbindt VO- en HO-docenten van het VO en het HO met als doel om de overstap van leerlingen naar het HO te versoepelen. De samenwerking kent drie pijlers: docentprofessionalisering, curriculum ontwikkeling en studieloopbaanoriëntatie.
Het netwerk start met de lancering van vaksteunpunten in de STEM-vakken: wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie en informatica, met specifieke aandacht voor studievaardigheden. In deze vaksteunpunten werken docenten, lerarenopleiders en onderzoekers samen aan scholing, ontwikkeling van leermaterialen en curriculumontwikkeling, zowel binnen het VO als het HO. Specifieke aandacht is er voor de ondervertegenwoordigde groepen bij de stemvakken, zoals meisjes en leerlingen met een migratie-achtergrond. Via onderzoek wordt de impact van de maatregelen gemonitord.
Aantrekkelijker voor iedereen
“We starten in het netwerk juist met de aansluiting in de bètavakken. Ik vind het belangrijk dat iedereen kan zien dat een technische vervolgopleiding niet alleen voor jongens is, of voor wie een 8 voor wiskunde heeft”, zegt Ines Lopez Arteaga, Dean Onderwijs van de TU/e en hoogleraar werktuigbouwkunde. “Door beter samen te werken met scholen en bijvoorbeeld ook workshops aan te bieden voor leerlingen, maken we techniek toegankelijker en aantrekkelijker voor iedereen.”
“We werken vanuit de vraag van leerlingen, leraren en VO-scholen. Zo sluiten we zo goed mogelijk aan bij hun behoeften”, vult Ella Hueting aan, directeur van het netwerk.
Prima aanpak
“We zijn reuzeblij voor onze mensen dat het netwerk gaat ontstaan. Samen met vakgenoten, ook van het vervolgonderwijs, werken aan onderwijsontwikkelingen is zowel voor de betrokken collega’s als voor de leerlingen een prima aanpak om te komen tot nog beter onderwijs”, zegt Eugene Bernard, voorzitter Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs.
“Door onze krachten te bundelen bieden we scholieren en docenten een rijker palet aan relevante activiteiten. Samen bereiken we meer dan ieder apart.”, zegt Thomas Cleij, decaan van de Faculty of Science and Engineering, Maastricht University.
Veel vraag naar technisch talent
Met dit netwerk zetten de onderwijsinstellingen een stap vooruit in het opleiden van de volgende generatie. Dat is van groot belang in een regio met veel vraag naar technisch talent, zoals in de regio’s Brainport, Chemelot, Brightlands en Midpoint Brabant.
Het netwerk wordt versneld gerealiseerd met financiële steun van ASML binnen het STEM-programma van ASML’s agenda Maatschappelijke Betrokkenheid. “Met deze bijdrage verbeteren we de aansluiting tussen voortgezet en hoger onderwijs. Samenwerking tussen het bedrijfsleven en onderwijsinstellingen is cruciaal om samen te bouwen aan de diverse talentenpool die de maatschappij nodig heeft, waarbij het bedrijfsleven een ondersteunende rol kan spelen ter versterking van het onderwijs,” zegt Janne Dietz, hoofd Talent & Educatie van ASML.
Zie voor meer informatie: www.onderwijsnetwerkzuidnederland.nl
*STEM staat voor Science, Technology, Engineering, Mathematics
