SPECO in actie op het WK voetbal

FOR SOCIETY

We zijn door naar de zestiende finales! Het WK voetbal is in volle gang, en dat voel je in heel Nederland. In woonkamers, op pleinen, in klaslokalen en op de werkvloer. Samen juichen tijdens wedstrijden en dagelijks je voorspellingen checken in de poule. Ook al ben je geen echte voetbalfanaat, je ontkomt er niet aan.

Want het WK is overal. Je hoeft de tv maar aan te zetten en er wordt vooruitgeblikt of geanalyseerd. Sociale media kleuren massaal oranje en merken en BN’ers springen gretig in op de hype. Het lijkt wel alsof het hele land er dag en nacht mee bezig is.
Achter die oranjekoorts schuilt een wereld die minstens zo interessant is. Want wie zorgen er eigenlijk voor dat wij al die verhalen, beelden en campagnes zien? Wie maken het WK tot die allesoverheersende beleving? Maak kennis met deze oud-Fontys-studenten van de opleidingen SPECO Sportmarketing en Sportcommunicatie. Terwijl miljoenen mensen naar het veld kijken, zijn zij achter de schermen keihard aan het werk op het WK – niet met een bal aan hun voet, maar met media, merken en grote namen.

Foto: Brecht Versluis (privécollectie)

Brecht Versluis studeerde in 2023 af bij SPECO Sportcommunicatie en is nu als verslaggever en contentcreator voor Voetbalprimeur aan het werk.
Wat houdt jouw werk tijdens het WK in?
“Bijna iedere ochtend ben ik aanwezig bij de training van Oranje om als eerste de redactie op de hoogte te stellen van bijzonderheden. Denk aan de afwezigheid van bepaalde spelers of opvallende momenten zoals blessures. Daarnaast film ik zoveel mogelijk om onze social media-kanalen en website van beeldmateriaal te voorzien. Een leuk voorbeeld is de harde overtreding van Weghorst, die snel op onze kanalen meer dan een miljoen keer werd bekeken. Ook deel ik de beelden met onze collega’s van Voetbal International, die onder hetzelfde mediahuis vallen.”
“Daarnaast voorzie ik onze dagelijkse VoetbalPrimeur Oranje-podcast (Studio Oranje) van een update uit Amerika: ik bel om ze kort bij te praten over de persmomenten en wat ik op de training heb gezien. Rondom wedstrijden maak ik beelden van de fanwalk en alle opvallende momenten daaromheen. Denk aan clips van supporters in de Oranjezee die soms ook internationaal gaan en miljoenen views generen. Ik ga altijd even de bus op om daar mooie beelden te maken.”

“Bij de wedstrijden is er een aparte mixed zone: een ‘algemene zone’ waar ik mag filmen en korte vragen kan stellen in een groep internationale journalisten, en een ‘geschreven mixed zone’ waar ik langer kan spreken met Oranje-spelers voor uitgebreidere interviews.”

Hoe ben je tot deze baan gekomen?
Op mijn zestiende begin ik met vrijwilligerswerk bij het mediateam van FC Den Bosch. Tijdens mijn tijd bij SPECO deed ik voor en achter de camera veel ervaring op. Bij mijn stage bij StukTV leerde ik de televisiewereld kennen en hielp ik mee aan de productie, we grepen toen net naast de Televizier-Ring. Na mijn afstuderen ging ik direct aan de slag bij VoetbalPrimeur, eerst in de montage. Via VoetbalNieuws stond ik vaker voor de camera en deed ik wekelijks verslag van Eredivisiewedstrijden. Daarna keerde ik terug als camjo bij VoetbalPrimeur en mocht ik mee naar het EK. Nu heb ik een leidende rol binnen het videoteam en sta ik hier als eerste man in Amerika, midden op het WK.

Bram van Beek studeerde in 2019 af bij SPECO Sportcommunicatie af en is nu als contentspecialist voor de KNVB aan het werk tijdens het WK.
Wat houdt jouw werk tijdens het WK in?
“Ik werk sinds enkele jaren full time voor de KNVB, waarbij ik als Contentspecialist verantwoordelijk ben voor de social mediakanalen van @OnsOranje. Fans in Nederland en over de hele wereld kunnen op dat kanaal alles volgen rondom het Nederlands elftal. Van trainingen, tot behind the scenes-beelden, tot de wereldberoemde Oranje Fanwalk die nu op iedere wedstrijddag door Amerikaanse steden trekt. Samen met twee fotografen, een videograaf en een andere contentspecialist ben ik verantwoordelijk voor de verslaglegging van Oranje gedurende het hele toernooi, ontwikkelen we contentconcepten, publiceren we alles op de verschillende social media-platforms en interview ik spelers in het trainingskamp.”

Hoe ben je tot deze baan gekomen?
“Na SPECO (en eigenlijk al gedurende mijn studie) en een vervolgstudie op Universiteit Leiden, ben ik aan het werk gegaan voor Ajax, de UEFA & de KNVB. Bij de KNVB begon het ooit met een stage, en werd dat later een vast dienstverband. Toen heb ik de keuze gemaakt om me volledig te focussen op het Nederlands elftal. Sinds 2021 reis ik het team overal achterna waar ze gaan voor het maken van content, het bedenken van concepten en het doen van interviews.”

Foto: Bram van Beek (privécollectie)

Ton van der Leeden studeerde in 2011 af aan SPECO Sportmarketing en is nu Head of Licensing & Merchandise bij de KNVB.
Wat houdt jouw werk tijdens het WK in?

Foto: Ton van der Leeden (6e van rechts gezien) bij de opening van de KNVB Oranje Pop-Up Store op Schiphol Airport (privécollectie)

Ton: “Ik ben verantwoordelijk voor de ontwikkeling, distributie en verkoop van alle Nederlandselftalmerchandise. Dit natuurlijk in nauwe samenwerking met o.a. Nike, maar ook met andere licensees zoals COPA, Panini en EA Sports. Mijn werk rondom het WK richt zich er vooral op dat we de fans zo goed mogelijk servicen met het leveren van de juiste fanmerchandise. Dit doen we door o.a. twee winkels op Schiphol, maar ook door alle retailers in de wereld te bevoorraden. Ook onderhandel ik namens de spelers over de fee’s die zij ontvangen voor hun deelname in campagnes zoals die van Albert Heijn of KPN. Twee enorm gave samenwerkingen vanuit KNVB Oranje zijn die met Nike & Patta, wat een ongelooflijk succes aan verkoop én media-aandacht wereldwijd oplevert én (iets kleinschaliger voor Oranje weliswaar) de samenwerking met LEGO. Voorafgaand aan de uitzwaai-wedstrijd van Oranje tegen Algerije kwam aanvoerder Virgil van Dijk met een Oranje vaantje gemaakt van LEGO steentjes het veld op…”

Hoe ben je tot deze baan gekomen?
“Had eerlijk gezegd nooit de ambitie om bij de KNVB te werken, of specifiek in de sport, ondanks mijn SPECO-studie. Toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan en is denk ik niemand verbaasd dat ik toch in het voetbal ben beland. Ik heb altijd in de spaarprogramma’s voor supermarkten gewerkt, zo talloze keren de voetbalplaatjes gemaakt bijvoorbeeld. Vanuit die hoedanigheid was er natuurlijk wel een haakje met voetbal.”

Over drie weken studeren weer ruim 140 SPECO’ers af. Klaar om hun plek te veroveren in de sport- en mediawereld.

De opleidingen SPECO Sportcommunicatie en SPECO Sportmarketing worden door Fontys verzorgd op de Fontyscampus Stappegoor in Tilburg. Meer informatie vind je op Fontys.nl.

Auteur: Sjoukje van der Haring

Meer nieuws

Fontysstudenten presenteren praktijkgericht zorgonderzoek tijdens afstudeerevent
Fontysstudenten presenteren praktijkgericht zorgonderzoek tijdens afstudeerevent
Vier jaar Centre of Expertise AI for Society bij Fontys

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.