Directeur Fontys Economie Tilburg

Solliciteren

Directeur Fontys Economie Tilburg

Bruggenbouwer. Coach. Inspirator.

Contractvorm: Tijdelijk met uitzicht op vast
Uren: 40 uur - 
40 uur
Locatie: Tilburg, Prof. Goosenslaan 1 (campus Stappegoor)
Salaris: 15 (min € 7.006,77 - max € 9.046,60)
Sluitingsdatum: 2025-11-22
Fontys is op zoek naar een strategische, open minded en op samenwerking gerichte Directeur Economie Tilburg.

Jouw baan binnen Fontys

Fontys Economie Tilburg (FET) is begin 2025 ontstaan uit een fusie van twee instituten. Met deze fusie zijn de krachten gebundeld om sterker en toekomstbestendiger te kunnen opereren. Demografische krimp zorgt dat de instroom van studenten extra aandacht vraagt. Tegelijkertijd verandert het economisch werkveld snel, waardoor het onderwijs voortdurend moet meebewegen met nieuwe ontwikkelingen en behoeften uit de praktijk. Dit doet een beroep op de wendbaarheid en het toekomstbestendig ontwikkelen van een sterk een aansprekend aanbod. Het huidige studiejaar wordt toegewerkt naar één portfolio van opleidingen, onderzoek en dienstverlening op het gebied van economie, communicatie en marketing.

Als directeur rapporteer je rechtstreeks aan het college van bestuur. Tevens maak je deel uit van het zogenaamde Fontysberaad, het collectief van directeuren. Je geeft leiding aan het managementteam van het instituut bestaande uit acht managers en indirect aan ruim 240 medewerkers.

Zo maak jij impact

Wat wordt van jou als directeur van Fontys Economie Tilburg (FET) gevraagd?

  • je levert een actieve bijdrage aan het strategisch beleid van Fontys Hogeschool: een talentgericht Fontys, een onderzoekend Fontys en een wendbaar Fontys;
  • je vertaalt de Fontys-strategie naar het meerjaren- en een integraal instituutsbeleid;
  • onder jouw leiding creëer je een evenwichtig, aansprekend en toekomstbestendig opleidingsportfolio;
  • je richt de organisatie van het instituut hierop in en zorgt voor zorgvuldige afstemming hierbinnen, rekening houdend met medezeggenschap en in goed overleg met het college van bestuur;
  • vanuit een lange termijnperspectief ben je de regisseur van het fusie-vraagstuk; je weet de weg, straalt daadkracht en uitvoeringskracht uit;
  • je hebt zicht op de specifieke kenmerken qua cultuur, opleidingen en onderzoek. Je voelt deze verschillen aan en past onder andere je communicatie daarop aan. Je bent in staat om dit te vertalen in breed gedragen besluiten;
  • je bent intrinsiek gemotiveerd voor de verantwoordelijkheden die bij de rol van directeur horen. Je beschikt over een uitstekend ontwikkelde organisatiesensitiviteit;
  • je bent integraal verantwoordelijk voor het realiseren van het beleid en de doelstellingen van het instituut;
  • vanuit visie en in samenwerking met het managementteam en de lectoraten draag je zorg voor het verbinden van onderwijs en onderzoek, het flexibiliseren van onderwijs, het verdiepen van hybride leren en een stevige positionering van het instituut in de regio Zuid-Nederland;
  • je zorgt voor een informele cultuur waar ontwikkeling wordt gestimuleerd, studenten, medewerkers en werkveld centraal staan, waar wordt gewerkt vanuit vertrouwen en ruimte en de kernwaarden lef, samen, plezier en aandacht centraal staan;
  • je draagt vanuit passie en ondernemerschap bij aan maatschappelijke vraagstukken in samenwerking met studenten, het werkveld en andere instituten binnen Fontys;
  • je vertegenwoordigt Fontys in netwerken op internationaal en nationaal niveau en in de regio binnen het onderwijs, gemeenten en het werkveld.

De resultaatgebieden

  • de integrale verantwoordelijkheid voor mensen, middelen en kwaliteit van onderwijs en onderzoek;
  • Het borgen van de kwaliteit van het onderwijs in een veranderende omgeving.
  • het stimuleren van verdere groei van het praktijkgericht onderzoek binnen het instituut en Fontys. Je draagt zowel in- als extern actief bij aan de bekendheid en waarde van praktijkgericht onderzoek;
  • voor het aangaan van samenwerkingsrelaties binnen Fontys en de regio om bij te dragen aan de ontwikkeling van talenten in, mét en vóór de regio;
  • het versterken en borgen van de goede positie van het instituut op het gebied van onderwijs, onderzoek, studenten-, stakeholders- en medewerkerstevredenheid;

Persoonsprofiel

  • je beschikt over verbindend, faciliterend en visie-gedreven leiderschap gericht op samenwerking en de relatie. Je kunt overzicht behouden vanuit complexiteit, bent koersvast, maar ook wendbaar indien noodzakelijk, besluitvaardig, coacht en spiegelt vanuit de strategische koers. Met betrekking tot het nemen van besluiten worden medewerkers met de juiste inhoudelijke expertise zoveel als mogelijk betrokken en hierin gefaciliteerd; op basis van jouw leiderschap komt het managementteam, met oog voor medezeggenschap, tot weloverwogen en onderbouwde besluiten;
  • je past je stijl van aansturing soepel aan de situatie aan. Dankzij jouw flexibele aanpak communiceer je effectief, verhoog je de motivatie en speel je moeiteloos in op veranderingen binnen de organisatie;
  • je bent oprecht betrokken bij studenten, medewerkers en het werkveld;
  • je bent een echte netwerker: je hebt externe focus en je beweegt makkelijk binnen regionale, nationale en internationale netwerken. Je begrijpt de thema’s die daar spelen. Je kunt een stevige positie innemen aan de bestuurlijke tafels binnen onderwijs, overheid/gemeenten en werkveld vanuit gelijkwaardigheid;
  • je communiceert op inspirerende wijze, creëert draagvlak, bent charismatisch, energiek, daadkrachtig en je hebt een actieve en ondernemende instelling;
  • je bent authentiek, open, laagdrempelig en geeft ruimte aan kwaliteiten en krachten van anderen;
  • je denkt en handelt vanuit het grotere geheel en toont bestuurlijke sensitiviteit in alles wat je doet.

Functie-eisen

  • een afgeronde masteropleiding;
  • ruime leidinggevende ervaring opgedaan in een eindverantwoordelijke positie binnen het onderwijs en/of het werkveld waarvoor dit economisch opleidingsinstituut opleidt. Ervaring in hoger onderwijs is een pré;
  • aantoonbare ervaring op het gebied van complexe veranderprocessen;
  • aantoonbare affiniteit met het werkveld marketing en communicatie én je hebt een heldere visie op onderwijs en onderzoek in het hoger onderwijs.
  • Affiniteit met het portfolio van FET (bijvoorbeeld Sport, Event& Entertainment, Trenddesign).

Over ons team

Fontys is een omvangrijke en brede publieke kennisinstelling met 38.500 studenten, ruim 5.000 medewerkers (3.866 fte) en met meerdere lesplaatsen in Noord-Brabant en Limburg, waaronder Eindhoven, Tilburg, ’s-Hertogenbosch, Venlo en Sittard. Een driehoofdig college van bestuur geeft leiding aan Fontys. Het toezicht ligt in handen van de raad van toezicht die uit zeven leden bestaat.

De 19 instituten van Fontys verzorgen gezamenlijk 116 bacheloropleidingen (vol-, deeltijds en duaal) in bijna elk denkbaar vakgebied van de arbeidsmarkt, 40 masteropleidingen en 24 associate degrees. Er zijn 47 lectoraten gericht op onderzoek en kennisinnovatie. Daarnaast heeft Fontys een groeiend aanbod LLO (trainingen en cursussen voor het werkveld) en diverse honours- en schakeltrajecten. En voert ze praktijkgericht onderzoek uit, in samenwerking met en voor het werkveld.

De instituten en het college van bestuur worden ondersteund door zeven diensten, op het gebied van financiën, IT, marketing en communicatie, personeel en organisatie, huisvesting en facilitaire zaken, onderwijs en onderzoek, en studentenvoorzieningen.

Onderwijs en onderzoek

Onderwijs en onderzoek zijn bij Fontys gelijkwaardige activiteiten. Ze zijn binnen ieder instituut en binnen iedere opleiding nauw met elkaar verbonden. Sterker: onderwijs en onderzoek lopen regelmatig naadloos in elkaar over, bijvoorbeeld in de hybride leer- en onderzoekomgevingen. In een authentieke werksetting – op onze campussen maar steeds vaker ook dicht bij (of zelfs op) de toekomstige werkplek – komen studenten, docenten-onderzoekers en professionals letterlijk samen om te leren en te onderzoeken.

Onderwijsvisie

Fontys telt ongeveer 150 verschillende opleidingen: van dans tot accountancy, van fysiotherapie tot technische natuurkunde. Elke opleiding heeft haar unieke beroepscontext, haar eigen curriculum en verzorgt op haar eigen manier onderwijs. Deze diversiteit is een kracht, dat is onze rotsvaste overtuiging. Niemand weet beter hoe een vak moet worden overgebracht dan de professionals uit dat vakgebied zelf; en dus zijn zij het die bij ons lesgeven. Tegelijk zijn er ook kaders nodig waarbinnen opleidingen deze eigen keuzes maken. Daarom hebben we de volgende vijf ‘uitgangspunten van leren’ opgesteld:

  • We dagen studenten uit om hun talenten te ontdekken en deze maximaal te ontplooien.
  • Leren gebeurt zoveel mogelijk in een authentieke leeromgeving (een situatie dus die ‘lijkt’ op de latere werkomgeving).
  • Leren is samen kennis en vaardigheden opdoen, samen onderzoeken en samen ervaren. Dat ‘samen’ bedoelen we letterlijk: samen met medestudenten, docenten, onderzoekers en professionals uit het werkveld.
  • De student is ‘eigenaar’ van zijn eigen leerproces. Oftewel: als student krijg je zoveel mogelijk invloed op wat, hoe en wanneer je leert. Dit betekent niet alleen dat onze studenten veel autonomie en vrijheid krijgen; we geven ze een stevige eigen verantwoordelijkheid.
  • Studeerbaarheid staat centraal. Daarmee bedoelen we dat er een goede balans is tussen uitdaging en haalbaarheid.’

Fontys Economie Tilburg

In de bruisende werkomgeving van Fontys Economie Tilburg gaan betrokkenheid en expertise hand-in-hand. Studenten en docenten van de bachelor- en masteropleidingen op het gebied van Commerciële Economie, Communicatie, Sportmarketing, Sportcommunicatie en Trendonderzoek werken samen waar het kan en waar elkaars kennis en vaardigheden op het gebied van creativiteit, innovatie en didactiek verrijkend zijn. 

Door de sterke band met alumni en het werkveld, in Midden-Brabant én daarbuiten voelen studenten zich verbonden met de praktijk en bouwen ze waardevolle netwerken op. Dit versterkt niet alleen hun professionele ontwikkeling, maar ook de slagkracht van het onderzoek van de lectoraten van FET.

De praktijkervaring van docenten en hun hechte netwerk met praktijkpartners en alumni vormen de ruggengraat van het onderwijs. Deze sterke banden zorgen voor een dynamische en relevante leeromgeving, waarin de 2.591 studenten zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Bij FET heerst een warme sfeer, waar studenten, docenten en onderwijsondersteuners klaar staan voor elkaar en elkaar inspireren. Het team telt momenteel ruim 240 medewerkers.

Arbeidsvoorwaarden

Kies je voor Fontys, dan kies je vanzelfsprekend ook voor hele fijne primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden en een passend salaris. Een greep uit ons aanbod:

  • Salaris in schaal 15 (min € 7.006,77 – max € 9.046,60)
  • 8% vakantietoeslag en een eindejaarsuitkering van 8,3%
  • Dienstverband: Tijdelijk met uitzicht op vast
  • Ca. 50 verlofdagen (waaronder feestdagen)
  • Je maakt jaarlijks resultaat- en ontwikkelingsafspraken met je leidinggevende, waarbij er veel ruimte en voorzieningen zijn om je talenten optimaal te benutten en je verder te ontwikkelen.

Benieuwd naar alle arbeidsvoorwaarden? Check onze webpagina en de cao hbo.

Waarom werken bij Fontys?

Fontys vindt het belangrijk dat álle medewerkers en studenten zich welkom voelen. Diversiteit verrijkt ons onderwijs, ons onderzoek en onze organisatie. En draagt bij aan een duurzame, inclusieve en vitale samenleving. Omdat die samenleving steeds in staat van verandering is, spelen we hier als hogeschool op in. Met onze strategie ‘Fontys for society’ koersen we naar een talentgerichte, onderzoekende en wendbare organisatie. Want wat vandaag tot vooruitgang leidt, is morgen achterhaald. Het is belangrijk dat we ons onderwijs continu vernieuwen, verrijken en verfrissen. Alleen zo weten onze maatschappelijke opdracht te vervullen. Samen. Met jou? Lees meer over Fontys Hogeschool en onze koers op Fontys.nl.

Praktische informatie

We maken het je graag gemakkelijk, onderstaande gaat je daar absoluut bij helpen.

  • Wacht niet te lang met reageren, dit kan tot de sluitingsdatum
  • Richt jouw sollicitatie aan: Wesselo & Parnters, Jos Engel. Als je belangstelling voor deze functie hebt, nodigen we je uit te reageren via www.wesselopublicvalue.nl en niet via deze site.
  • Nog vragen over de vacature? Geen probleem. Stel ze aan Antoinette Wolters – Otten (T: +31885087214)
  • Vragen over de procedure kun je stellen aan Fontys Talentcentrum (HR&O), 08850 75366
  • Datum gesprekken: woensdag 10 december 2025 tussen 08.30 – 12.00 uur en vrijdag 12 december 2025; tussen 08.30 – 10.00 uur2.30 uur en
  • Zijn we beiden positief? De startdatum is in overleg
  • Binnen Fontys is een verplicht toetsmoment ingevoerd voor iedereen die binnen Fontys werkzaamheden gaat verrichten, in de vorm van een VOG.

De vacaturetekst wordt na de sluitingsdatum van de website verwijderd.
Alleen sollicitaties die online worden ingediend via het vacatureformulier nemen wij in behandeling.
Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

Delen via:
Onderwijzen

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.