AI-chatbot assisteert fysiotherapeut bij behandelproces

FOR SOCIETY

Ben je in behandeling bij een fysiotherapeut, dan vergeet je soms welke adviezen je hebt gekregen of hoe je bepaalde oefeningen moet uitvoeren. Stel je voor dat een chatbot je hierbij helpt, zodat je niet steeds je fysiotherapeut hoeft te raadplegen. Docentonderzoeker Janno Barlage heeft samen met studenten van de opleidingen ICT en Fysiotherapie een chatbot ontwikkeld. Deze slimme assistent, aangedreven door AI, beantwoordt vragen van patiënten tijdens het behandelproces voor aspecifieke rugklachten.

Barlage is verbonden aan het team technologie binnen Fontys Paramedisch ‘Dit is een eerste prototype om te kijken wat deze technologie kan betekenen voor de praktijk van de fysiotherapeut. Ook in dat vakgebied is er een toestroom van patiënten en te weinig beschikbare professionals om ze te behandelen. Een chatbot ondersteunt in begeleiding van patiënten en functioneert als coach.’

Kaders 
De chatbot geeft algemene adviezen tijdens het behandelproces. ‘Om de chatbot goed te laten werken, moet je strakke kaders aangeven. Binnen die kaders bied je relevante en betrouwbare informatie aan waaruit de chatbot kan putten’, vertelt de docentonderzoeker. Vanwege wetgeving, Medical Device Regulation (MDR), mag de digitale assistent nog niet met patiënten worden getest. De docent en studenten hebben daarom fysiotherapeuten uit het werkveld gevraagd om als patiënt de chatbot te gebruiken. ‘De reacties waren overwegend positief en gaven voldoende aanleiding om deze tool door te ontwikkelen.’

Nauwkeuriger maken
Het advies dat de chatbot geeft, is voor verbetering vatbaar. ‘De antwoorden zijn soms nog te algemeen. Ook geeft de chatbot sporadisch onjuiste informatie en kan lastig maatwerk bieden als de context niet specifiek genoeg is.’ De ICT-studenten werken aan het nauwkeuriger maken. Ondertussen sprak Barlage met het werkveld hoe de chatbot geïntegreerd kan worden in de dagelijkse praktijk. ‘Er is oprechte interesse met als wens de tool te koppelen aan huidige digitale systemen. We zijn in gesprek met een van de grootste aanbieders van elektronische patiëntendossiers om de chatbot verder te ontwikkelen.’ Om deze ook officieel, volgens de MDR, te mogen gebruiken verkent de docentonderzoeker met zijn collega’s hoe de CE certificering aangevraagd moet worden. ‘Daarna kan de volgende stap gezet worden en geven wij het uit handen.’

‘Zorg blijft mensenwerk’
De tool biedt veel ontwikkelingsmogelijkheden. ‘Je hebt straks de fysiotherapeut altijd bij de hand voor advies.’ Ondanks digitale ondersteuning blijft de fysiotherapeut de regie houden. ‘Zorg blijft mensenwerk. Een menselijke aanpak is essentieel, omdat er een mens achter de klacht zit. De fysiotherapeut speelt in op nuances en de dynamiek met de patiënt, wat de behandeling kleur geeft,’ legt hij uit.

Geprikkeld
De AI-chatbot blijkt ook een waardevol hulpmiddel in de onderwijspraktijk. De docentonderzoeker ontwikkelde een digitale assistent om studenten Fysiotherapie te trainen in klinische besluitvorming. ‘Een student legt een casus voor aan de chatbot, die de student coacht om het klinisch redeneren onder de knie te krijgen. Zo oefenen ze competenties voor een onderdeel dat als een van de moeilijkste van de opleiding wordt gezien. Je krijgt een levendige dialoog en studenten worden geprikkeld om na te denken. De docent kijkt mee om bij te sturen.’

Verbetering in competenties
Om echt te ontdekken of deze methode werkt, heeft Barlage samen met studenten en collega’s afgelopen semester geëxperimenteerd. Een gedeelte van de studenten werkte met en een gedeelte zonder de digitale assistent. ‘We zagen na een paar weken al verbetering in competenties bij studenten die de chatbot gebruikten.’ Het komende semester gaat Barlage dit experiment herhalen en uitbreiden. Hiervoor heeft hij een EdTech (Educatieve Technologie) subsidie via Fontys ontvangen. Deze is bedoeld om technologie voor de onderwijspraktijk te ontwikkelen. En de spin-off van het experiment is dat zowel studenten als docenten met meer aandacht stilstaan bij het gebruik van AI in hun beroepspraktijk.
 

Auteur: Sanne Resoort

 

Meer nieuws

Lector Martijn Pisters: ‘Kleine stapjes kunnen veel gezondheidswinst opleveren’
Fontys verwelkomt nieuwe lector Circulaire Transitie
Van studentenwelzijn tot dakloosheid en schermgedrag

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.