AI Garage #5: Kan AI de journalistiek vooruit helpen?

FOR SOCIETY

Om op een goede manier bij te kunnen dragen aan een duurzame, inclusieve en vitale samenleving hebben we ons onderzoek georganiseerd rondom zes maatschappelijke kennisthema’s: de thema’s waarop Fontys écht het verschil kan maken.

Journalistiek ligt onder een vergrootglas in een digitaliserende wereld. Hoe houdt een vakgebied zich staande in een wereld van algoritmes, clickbait, fake news, deepfakes en online verdienmodellen? Met dat vraagstuk houdt Danielle Arets, lector Journalistiek en Innovatie zich bezig. Tijdens de zesde aflevering van AI Garage spreekt ze daarover met host Erdinç Saçan.

Technische Update 
Technische ontwikkelingen en een digitale wereld waarin informatie verveelvoudigt, maar ook minder tastbaar en realistisch wordt. De impact is groot en Danielle Arets ziet de problemen die het werkveld voor zich heeft: “Technologie heeft een grote impact op journalistiek en dat heeft twee belangrijke gevolgen. Het vereist van journalisten dat ze nieuwe vaardigheden eigen maken en tech-savvy worden. Ook betekent het dat we kritisch moeten kijken naar het hele journalistieke proces en wat voor rol het heeft.” Dat raakt niet alleen het bestaande werkveld, maar ook onderwijs en onderzoek. Kortom, journalistiek heeft een technische update nodig. 

Artificial Intelligence en verandering 
AI en big data wordt al volop ingezet. Niet alleen in advertising, maar ook om het lezerspubliek en behoeften beter te begrijpen. Dat is essentieel, volgens Arets: “We kunnen ons niet veroorloven als journalistiek om een beschouwende houding te hebben. We moeten vooraan staan en meegaan in die ontwikkelingen.” Toch is er weerstand en angst, bijvoorbeeld wanneer AI wordt ingezet om het beroep van de journalist over te nemen, bijvoorbeeld door automatisch recensies te genereren. Arets: “Elke technologie brengt veranderingen, maar ook kansen. Ik ben een optimist. We moeten kijken naar nieuwe mogelijkheden die technologie ons biedt.” 

Journalistiek en AI 
Het tanende vertrouwen in de journalistiek en wetenschap, het label ‘fake news’, traceerbaarheid en verantwoording, een aantal onderwerpen die langskomen in het gesprek tijdens de podcast. Hoe kan AI en big data journalistiek hierin helpen? Kan AI historische informatie en narratieven helpen ontsluiten? Daarover hoor je meer in AI Garage #6. 

Auteur: Guido Segers

Meer nieuws

Whitepaper: De toekomst van werk volgens Kenniscentrum LLO
Heel Fontys werkt aan een circulaire economie
KwilT-symposium toont de kracht van een samenredzame buurt

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.