Afgelopen dinsdagochtend 10 september verzamelen studenten van Summa College, TU/e en Fontys Hogeschool bij Summa Engineering op het TU/e terrein. Vanuit Fontys is Fontys Pulsed Academy aangehaakt op dit evenement met studenten van de Associate Degree Engineering en Master Digital Technology Engineering. Daarnaast zijn docenten van de opleidingen aanwezig voor de begeleiding van het proces en voor de coaching van studenten. Studenten gaan in gemengde groepen (e.g., opleidingsniveau en achtergrond) aan de slag met een van de drie challenges. Dit zijn praktische en realistische vraagstukken vanuit het werkveld. De ‘probleemeigenaren’ geven een pitch waarin het probleem duidelijk wordt en er is ruimte om verdiepende vragen te stellen voor de brainstorm start.
Challenges
Toekomstproof bouwen (Mansveld): de studenten gaan werken aan de ontwikkeling van een innovatieve oplossing die het mogelijk maakt om bestaande gebouwen op een efficiënte en nauwkeurige manier te analyseren en meten. Dit gebeurt op basis van de geïnstalleerde elektrische installaties in de gebouwen. “Wij dagen je uit om je een voorstelling te maken van een gebouw dat niet alleen functioneel en comfortabel is, maar ook intelligent en duurzaam.”
Pop-up kitchen (School of Life): de studenten gaan aan de slag met de vraag: “Hoe kunnen we de bestaande mobiele keuken uitbreiden of aanvullen?” Denk bijvoorbeeld aan een trailer met nieuwe elementen die passen bij het totaalconcept van de pop-up kitchen. Het eindproduct is een concept met een prototype, validatie details, ontwerp specificaties en relevante documenten voor de uitdaging eigenaar Susanne van den Wildenburg (Fontys Pulsed Academy).
Openbare speelruimtes (SNK, outdoor speel- & sportplaatsen): de studenten analyseren de openbare speelruimtes voor kinderen en maken heroverwegingen. In deze opdracht wordt data gecombineerd met veldonderzoek om gemeenten en beleidsmakers te ondersteunen bij besluitvorming over de speelruimtes van de toekomst. Het gaat niet om de traditionele speeltoestellen, maar om creatieve innovatieve ideeën te bedenken voor alle gebruikers.
Programma
DagInvulling1. Discover & Define
● Introductie Challenge Week 040
● Teams maken en kennismaken
● Challenge pitches en verdieping per challenge
● Sprint 1 en brainstorm sessie
2. Develop & DeliverOp woensdag werd er gebouwd! Studenten gingen praktisch aan de slag en aan het eind van de dag hebben de groepen feedback gekregen.3. Reflect & PresentOp donderdag hadden de studenten nog tijd om de feedback toe te passen op de prototypes. Er volgde een lunch waarna het alweer tijd was voor de eindpresentaties. De studenten presenteerden hun innovatieve oplossing op de expo. Hier was er ruimte om de ontwerpen te laten zien en toe te lichten aan bezoekers, experts, jury en andere bezoekers. Met als resultaat vier winnaars – één winnend ontwerp per challenge en één publiekswinnaar.
Samen de wereld beter maken
Challenge Week 040 wordt mede georganiseerd door Summa Engineering, TU/e en Fontys Pulsed. Tijdens de tweede editie van CW040 werkten nog meer studenten van de verschillende onderwijsinstellingen nauw samenwerken om echte uitdagingen voor het werkveld aan te pakken (o.a. SNK, Mansveld en School of Life). De samenwerking tussen mbo, hbo en wo zorg voor een goede balans in praktijk versus theorie en iedere student kan bijdragen aan oplossingen die de wereld een stukje beter maken. Vanuit deze inclusieve overtuiging werd Challenge Week 040 geboren.
De CW040 wordt gesponsord door Makita, ASML, EHV365, Stehven en Mansveld Techniek.