Creatief denken voor een echte opdrachtgever

FOR SOCIETY

Om op een goede manier bij te kunnen dragen aan een duurzame, inclusieve en vitale samenleving hebben we ons onderzoek georganiseerd rondom zes maatschappelijke kennisthema’s: de thema’s waarop Fontys écht het verschil kan maken.

Wat is er nodig om in Tilburg jongerenparticipatie te organiseren*? Negen enthousiaste leerlingen van verschillende middelbare scholen uit Brabant gingen in september 2022 met die vraag aan de slag. Ze deden mee aan de tweede editie van de Schakelmodule Toekomstmakers bij de opleiding Trend Research & Concept Creation in Lifestyle, onderdeel van Fontys Academy for the Creative Economy. Docent Lotte van Oosterhout en leerling Alana delen hun ervaringen.

Met onderzoek en creatief denken komen tot een eindproduct dat de kwaliteit van leven verbetert. Dat is eenvoudig gezegd het doel van conceptcreatie. Lotte van Oosterhout geeft dit vak aan de opleiding Trend Research & Concept Creation in Lifestyle. Ze bedacht en begeleidt ook de schakelmodule Toekomstmakers. Lotte legt uit: ‘Deze module is speciaal ontwikkeld om leerlingen van 4 en 5 havo en 6 vwo te laten ervaren wat deze studie en studeren inhoudt. Dat doen ze in acht bijeenkomsten waarin ze verschillende onderdelen van het ontwerpproces behandelen. Het leuke is dat ze werken aan een echte uitdaging voor een echte opdrachtgever, de gemeente Tilburg.’

Inspirerend en belangrijk
De module startte vorig jaar en is vanwege het succes ook dit jaar weer gestart. ‘De module geeft jongeren de kans om zich voor te bereiden op het hbo, dat vinden we heel belangrijk. Handig voor hen is bovendien dat ze de module mogen inzetten als extra onderdeel van hun schoolprogramma of voor hun profielwerkstuk. Vanuit de gemeente is het een succes omdat het enorm bijdraagt aan jongerenparticipatie. Voor ons als school zorgt de module hopelijk voor nieuwe studenten. Ook draagt het bij aan de sociale impact die we vanuit Fontys willen creëren. Maar hoe dan ook zijn we heel trots op wat de groep dit jaar heeft gerealiseerd. Ze hebben heel inspirerend uitgelegd wat belangrijk is in je basishouding als je wilt dat jongeren participeren. We hopen er snel iets van terug te zien bij de gemeente.’

Zelf invulling geven
Alana uit Tilburg hoorde van haar vriendin Mylène over de praktijkmodule. ‘Ze was op de open dag van de opleiding. We besloten samen dit project te combineren met ons profielwerkstuk voor havo 5. We waren met negen verschillende personen die elkaar niet kenden en het was in het begin best even zoeken. We moesten echt zelf in stapjes invulling geven aan het project. Dat lukte pas goed toen we in de vijfde les van onze opdrachtgeefster Eva Saeboe van de gemeente Tilburg hoorden dat we ook een advies mochten uitwerken in plaats van een dienst ontwikkelen. Ze was daar heel enthousiast over en dat heeft ons gemotiveerd om ook daarnaar te kijken.’

Advies en filmpje
Door interviews met jongeren ontdekten de deelnemers aan de module dat de boodschap van de gemeente vaak niet aankomt. ‘Dat heeft te maken met de toon en het respect. We hebben daarom de gemeente geprobeerd duidelijk te maken hoe ze jongeren het beste kan aanspreken. Bijvoorbeeld met een vrolijke toon, niet boos of streng. En met elkaar gaan zitten, want staan kan intimiderend zijn. We hebben ook een filmpje gemaakt waarin 20 jongeren antwoord gaven op de vraag “Als je echt naar mij zou luisteren zou je weten dat…” Daar was de gemeente erg van onder de indruk. We hopen dus dat ze er ook echt iets mee gaan doen.’

Creatief denken en samenwerken
Alana leerde ook zelf veel van de module. ‘Bijvoorbeeld dat er meer jongereninspraak moet komen én dat daarover meer bekend moet worden. Ik wist zelf niet eens dat het er was. Maar ik heb vooral geleerd om creatief over een onderwerp na te denken. We hebben enorm veel verschillende ideeën besproken, maar toch is het samen gelukt één goed en concreet advies te geven. Ik heb ook geleerd om echt voor een opdrachtgever te werken en samen te werken met nieuwe mensen. Het was een mooi onderwerp voor ons profielwerkstuk, dat we nu aan het afronden zijn. Of ik de studie nu ga doen? Door dit project heb ik daar nog wel even over nagedacht, maar ik heb toch voor de economische kant gekozen. Mylène gaat de studie volgend jaar wel doen.’

Voor meer informatie over de Schakelmodule Toekomstmakers neem contact op met Lotte van Oosterhout: l.vanoosterhout@fontys.nl 

* Ofwel: ’Wat zijn manieren, acties of ideeën waarop de gemeente Tilburg en het jongerenwerk R-Newt jongerenparticipatie (16 t/m 27 jaar) samen met jongeren in de stad Tilburg kan organiseren?’

 

Auteur: Paul Geerts

Meer nieuws

College van bestuur: ‘Spannende en dynamische tijd voor Fontys’
Fontys Onderzoekt: KwiLT
Resultaten pilot I AM Talent tool Fontys INTERLOCALITY project

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.