‘De vrijheid is fijn. Jij bepaalt zelf hoe het wordt’

FOR SOCIETY

Hoewel podcasts al bijna twintig jaar bestaan, braken ze pas tijdens de coronacrisis echt door. Inmiddels maken niet alleen veel media, entertainers en particulieren, maar ook bedrijven er dankbaar gebruik van om hun boodschap uit te dragen. Tijdens de zevende editie van de Dutch Media Week krijgt het medium daarom extra aandacht met een recordpoging podcast maken. Daaraan doen verschillende docenten van Fontys Academy for the Creative Economy mee. Zoals Rachel de Wit die zelf podcasts produceert en studenten met het medium in contact brengt.

Docent en branchemanager media Rachel de Wit heeft de interesse in podcasts afgelopen jaren zien toenemen. ‘De vrijheid die je hebt is fijn. Jij bepaalt hoe het wordt’, verklaart ze. Podcasts over het nieuws van de dag, over dagelijkse problemen, over de ontwikkelingen in de wereld of over een specialistisch onderwerp schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond. ‘Sommige podcasts bereiken een groot publiek, zoals NRC Vandaag of De Dag van Radio 1. Die trekken tussen de 250.000 en 300 .000 luisteraars’, aldus Rachel. ‘Er zijn ook veel podcasts die zich richten op een bepaald interessegebied en minder, maar wel geïnteresseerde luisteraars trekken.’

Maatschappelijk relevant
Ook studenten hebben het medium inmiddels ontdekt. Rachel: ‘Zo’n vier jaar geleden moest ik voor een opdracht nog uitleggen wat een podcast is, nu niet meer. De studenten luisteren ernaar, maar willen zelf ook podcasts maken. Meestal chatcasts, waarin ze vooral onderwerpen behandelen waarin ze zelf geïnteresseerd zijn.’ Maar vanuit haar journalistieke achtergrond probeert Rachel makers ook te stimuleren een stapje verder te gaan, om te voelen wat maatschappelijk relevant is. ‘Dat begint bij interesse in de wereld om je heen.’ Daarnaast kan een podcast een tool zijn voor contentmarketing, zoals The Journey, een podcast met reisverhalen  voor de KLM.  

Recordpoging podcast maken
Rachel heeft ook een eigen podcast. In De MINI-cast gaat ze op zoek naar verhalen over de Mini Cooper. Een speciale editie ervan is zondag 2 oktober van 11.30 tot 12.00 uur te horen tijdens de recordpoging podcast maken in de Dutch Media Week.  Gast is dan Herbert Driessen van Fontys DBC. Als medewerker van  reclamebureau ARA in Rotterdam en kreeg hij ooit een bijzondere opdracht van MINI. Van zaterdag 1 oktober tot zondag 9 oktober zijn 200 uur lang allerhande podcasts beluisteren, waaronder ook John & Paul hebben woorden, de wekelijkse podcast van Paul Geerts (Fontys ACE) en John van Uden (Fontys Marketing en Communicatie). De opname daarvan is maandag 3 oktober van 18.00 tot 18.30 bij Beeld & Geluid in Hilversum. De kracht van podcasts is volgens De Wit dat je er je eigen beelden bij kan maken. Zelfs luistert ze zo’n anderhalf uur per dag naar podcasts. ‘Ik word er een rijker mens van.’
 

Beeld: Frans Nikkels/Dutch Media Week
Tekst: FACE

Acht podcasttips van Rachel (+ 2 bonuscasts)

De Deventer Mediazaak – Annegriet Wietsma
The Daily – New York Times
NRC Vandaag
De Brand in het Landhuis – Simon Heijmans
De Media Meiden – Tamar Bot en Fanny van de Reijt
Hey Paul : Michèle Cuvelier – StuBru
De Laatste Dans – Frans Pollux
BOB – Audio Collectief Schik & De VPRO
Bonus: De MINI-Cast – Rachel de Wit
Bonus: John & Paul hebben woorden – John van Uden en Paul Geerts

Meer nieuws

College van bestuur: zorgen om oorlog in Gaza
Toepassen van AI in onderzoeksjournalistiek vraagt afstemming van waarden
Ervaringsdeskundigen opleiden voor ondersteuning bij kanker

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.