Tijdens de jaarlijkse Docent van het Jaar-verkiezing op 19 april wordt de beste docent van Nederland in het zonnetje gezet. Maar wat maakt een docent ‘de beste’? Marc Geboers, winnaar van de docentverkiezing 2022 van Fontys, vertelt over de verschillende rollen die hij heeft en hoe hij zich ontwikkelde in zijn vak en als mens.
Een talentgericht, onderzoekend én een wendbaar Fontys. Dat is de focus van Fontys for Society 2021-2025. Het onderwijs verandert en daarmee ook de rol van docent. Hij of zij krijgt er meer rollen bij. Fontys ziet zes rollen voor haar docenten: expert, organisator, coach, co-creator, onderzoeker en (lerende) teamspeler.
In welke rollen herken jij je?
‘Ik herken mezelf in alle rollen, behalve die van onderzoeker. Om te beginnen de rol van coach. Wij noemen dat studiecoach binnen CE-Digital Business Concepts. In die rol stel ik het welzijn van de student centraal. Ik vind het ontzettend belangrijk om de leerroute van een student te begeleiden. Studenten mogen mij altijd vragen stellen, appen, mailen: ik wil dat ze weten dat ik er voor ze ben. Deze rol is een volwaardige taak en geen sluitpost binnen mijn opleiding, in de zin van urenvulling in je inzet. Ik zie dat soms gebeuren binnen Fontys en dat vind ik jammer.’
Wat maakt dat de rol van coach jou past?
‘Ik kan me volledig inleven in een student. Ik stel mezelf ook kwetsbaar op als mens en ben oprecht. Authenticiteit is voor mij echt de kern. Zo bouw ik een vertrouwensband op met de student. Dat is ook de basis voor die coachrol: de student moet de ruimte voelen om het verhaal te willen delen. Natuurlijk ben ik geen psycholoog, maar ik kan wel luisteren en doorverwijzen naar professionals zoals een studentpsycholoog als dat nodig is.’
‘Ook ben ik een optimist en enthousiast, een ‘OMdenker’: het glas is niet half leeg of vol, maar ik ga het samen met de student vullen. En dan zet ik natuurlijk ook andere rollen in. Soms heeft een student juist een spreekwoordelijke schop onder de kont nodig. Die geef ik dan ook. Maar bijna alles met een glimlach en vanuit een positieve instreek.’
Een mooi bruggetje naar jouw andere rollen: welke herken je nog meer?
‘Ik ben vakdocent op het gebied van marketing en op dat vlak ben ik expert: het voor de klas staan en kennis overdragen aan de hand van praktijkvoorbeelden. Ik geniet ontzettend van de wisselwerking met de studenten. Ik maak lol met ze, humor en laat ze regelmatig lachen. In ieder geintje zit een seintje. Dat combineer ik met kennisoverdracht.’
‘Als studenten bepaalde vakkennis bezitten, komen ze verder in het werkveld. Dat is voor mij de basis. Die gaan ze niet zelf ontdekken. Als vakexpert wil ik deze basis leggen. En omdat ze het leuk hebben tijdens de les, ben ik ook gezegend: ze halen meestal ook hoge scores. In deze rol ontwikkel ik me als vanzelf. Ik blijf op de hoogte van de trends en investeer daarin. Dat hoort erbij.’
‘In de rol van co-creator koppel ik de vakkennis aan de projecten bij opdrachtgevers. Centraal staat de vraag hoe we al die kennis voor dat bedrijf gaan inzetten. De studenten leren om dit toe te passen. En daar doe je het uiteindelijk ook voor: voor die praktijk. Daarom begeleid ik ook graag stagiaires.’ ‘Als coördinator van het eerste leerjaar herken ik ook de rol van organisator. Die herken ik overigens in meer van mijn werkzaamheden, maar in deze zeer zeker. Ieder jaar passen wij ons onderwijs aan: dat kan een aanpassing zijn in de verdeling van studiepunten, verandering van vakken of iets anders. Wij leren onze studenten innoveren. Dan moet je dat zelf ook doen.’
Hoe pak jij dat ‘zelf innoveren en ontwikkelen’ aan?
‘Door te luisteren. Luisteren naar studenten, naar docenten en naar het werkveld. En die ervaringen neem ik dan weer mee. Verantwoordelijkheid voor ons onderwijs dragen we samen binnen onze opleiding. En ik mag dat mee stroomlijnen.’
Wil je meer weten over de pelgrimstocht die Marc maakte naar Santiago de Compostella of over zijn vorige werk? Lees het hele interview op de Fontyspagina over docentprofessionalisering.