De eerste stappen in de wereld van sportmarketing. Die zetten eerstejaars van de Fontysopleiding SPECO Sportmarketing in Tilburg tijdens het project Sales & Accountmanagement. In drie fases gaan ze aan de slag met de verkoop van sportsokken, waarvan de opbrengst is voor de Bibian Mentel Foundation. Afgelopen maandag kwam een eind aan het project met de overhandiging van een cheque ter waarde van 50.000 euro aan Edwin Spee, directeur van de stichting.
De samenwerking tussen SPECO Sportmarketing en de Bibian Mentel Foundation duurt inmiddels twee jaar. Vorig jaar leverde de actie 20.000 euro op. Met de stevige sprong voorwaarts hebben de studenten volgens Spee de lat hoog gelegd voor hun opvolgers. Die mededeling leidde tot instemming bij de ruim tweehonderd studenten die de bijeenkomst bijwoonden. Niet voor niets, want tijdens de bijeenkomst werden de beste studenten en klassen ook nog eens in het zonnetje gezet. Al benadrukte presentator en docent Tony den Ouden dat het bijeengebrachte bedrag vooral een prestatie van de hele groep is geweest.
Gelijke kansen voor iedereen
Spee onderschreef die woorden. De voormalig echtgenoot van Bibian Mentel benadrukte het belang van de stichting, die gelijke kansen voor iedereen met een lichamelijke uitdaging wil bieden. ‘Van disabled naar re-abled’, vatte hij het doel samen. Dat was ook de boodschap van de in 2021 overleden Bibian Mentel. Ondanks haar beperkingen won de snowboardster tijdens haar leven maar liefst 128 gouden medailles. Met de 50.000 euro zijn volgens Spee een aantal kinderen geholpen. Doordat ze ‘nieuwe benen’ krijgen, kunnen ze actief bewegen.
Kerstmarkten en evenementen
De studenten werkten afgelopen periode in drie fases aan het project. Tijdens de eerste fase boden ze de sokken in hun eigen netwerk aan. Zo wist bijvoorbeeld Niek Brand maar liefst 47 paar sokken te verkopen. Tijdens de tweede fase presenteerden ze zich in groepsverband op kerstmarkten en evenementen. Een activiteit die volgens presentator en docent Tony den Ouden nogal buiten de comfortzone van veel studenten lag. Toch slaagde bijvoorbeeld Liam van Schijndel erin om in december een stand te regelen tijdens de WielerZesdaagse in Rotterdam.
Orders van 1000 paar sokken
In de derde fase boden de studenten hun product aan bij bedrijven. ‘Jullie moesten je laten zien als echte verkopers’, aldus Den Ouden. ‘De ene heeft daar meer moeite mee dan de andere.’ In totaal kwamen er negentien orders binnen, variërend van 50 tot 1000 paar sokken. Voor de productie van de sokken werkt de opleiding samen met oud-student Jasper Ockeloen. Jasper is professioneel gravelbiker en heeft daarnaast zijn eigen bedrijf in (fiets)sokken: Sockeloen. De actie was dermate succesvol dat zijn bedrijf de vraag nauwelijks aankon.
Auteur: Paul Geerts