De opleiding Communicatie in Tilburg en ZUID Creatives hebben met de start van dit studiejaar de handen ineengeslagen. In de ZUID Creatives ‘loods’, aan de Goirkekanaaldijk in Tilburg, werken derde- en vierdejaarsstudenten, samen met de experts van ZUID en docenten van de opleiding, aan het opzetten van een studentenbureau. Het bureau met jong talent heeft zichzelf een belangrijk doel gesteld: merken en Gen Z dichter bij elkaar brengen. Dit doen ze door kennissessies te geven en Gen Z-gerelateerde vraagstukken voor diverse opdrachtgevers op te pakken.
Op de foto: docent Communicatie Kris Tan (tweede van links) en Annemarieke Scheperkamp (geheel rechts) met de zes communicatiestudenten
Strategische contentmakers en creatieve talenten
Deze samenwerking is niet geheel toevallig tot stand gekomen. De opleiding Communicatie in Tilburg kenmerkt zich door studenten op te leiden tot strategische contentmakers en dat sluit naadloos aan bij de doelstellingen van ZUID Creatives. De Zuiderlingen (zoals ze zichzelf noemen) is een club creatieve talenten die iets ‘los willen maken’, want ‘doet het je niks, dan is het niks’. Een van die Zuiderlingen is Annemarieke, managing director bij ZUID en in die rol medeverantwoordelijk voor de oprichting van het studentenbureau. Als oud-student van de opleiding Communicatie in Tilburg kijkt ze dan ook uit naar deze samenwerking.
Dit traject is een 2.0-versie van een eerder gelanceerd stageconcept van ZUID Creatives: Backstage. Door de samenwerking met Fontys Communicatie op te zoeken krijgt jong communicatietalent de mogelijkheid om hun eigen bureau te runnen en op die manier écht midden in het werkveld te staan. Het in-house hebben van een studentenbureau houdt ZUID aangelijnd bij de jongste generatie en toekomstmakers. Daarnaast biedt Fontys Communicatie haar studenten een bijzondere hybride leeromgeving.
Generatie Z
De studenten gaan werken voor echte opdrachtgevers en richten zich op generatie Z als doelgroep. Dat doen ze met hulp van de experts van ZUID en onder begeleiding van Kris Tan, docent bij de opleiding Communicatie. Kris werkt elke dinsdagmiddag bij ZUID Creatives op locatie en coacht de studenten bij het opzetten van het bureau en de opdrachten die ze binnenhalen. Ze is erg enthousiast over de samenwerking omdat onderwijs en praktijk hier samenkomen en dit een mooie kans biedt voor studenten om te werken aan hun ‘ondernemerschap skills’. De eerste lichting is erg gedreven en enthousiast en is momenteel volop bezig met het ontwikkelen van hun eigen identiteit.
Op 25 september werd de nieuwe samenwerking officieel beklonken door het zetten van handtekeningen op het convenant door Minou Hoeberichts, directeur Fontys Marketing en Communicatie en Mathieu Hermans, managing partner ZUID Creatives.