Fontys Communicatie en ZUID Creatives starten studentenbureau

FOR SOCIETY

Om op een goede manier bij te kunnen dragen aan een duurzame, inclusieve en vitale samenleving hebben we ons onderzoek georganiseerd rondom zes maatschappelijke kennisthema’s: de thema’s waarop Fontys écht het verschil kan maken.

De opleiding Communicatie in Tilburg en ZUID Creatives hebben met de start van dit studiejaar de handen ineengeslagen. In de ZUID Creatives ‘loods’, aan de Goirkekanaaldijk in Tilburg, werken derde- en vierdejaarsstudenten, samen met de experts van ZUID en docenten van de opleiding, aan het opzetten van een studentenbureau. Het bureau met jong talent heeft zichzelf een belangrijk doel gesteld: merken en Gen Z dichter bij elkaar brengen. Dit doen ze door kennissessies te geven en Gen Z-gerelateerde vraagstukken voor diverse opdrachtgevers op te pakken.

 

Op de foto: docent Communicatie Kris Tan (tweede van links) en Annemarieke Scheperkamp (geheel rechts) met de zes communicatiestudenten

Strategische contentmakers en creatieve talenten
Deze samenwerking is niet geheel toevallig tot stand gekomen. De opleiding Communicatie in Tilburg kenmerkt zich door studenten op te leiden tot strategische contentmakers en dat sluit naadloos aan bij de doelstellingen van ZUID Creatives. De Zuiderlingen (zoals ze zichzelf noemen) is een club creatieve talenten die iets ‘los willen maken’, want ‘doet het je niks, dan is het niks’. Een van die Zuiderlingen is Annemarieke, managing director bij ZUID en in die rol medeverantwoordelijk voor de oprichting van het studentenbureau. Als oud-student van de opleiding Communicatie in Tilburg kijkt ze dan ook uit naar deze samenwerking. 

Dit traject is een 2.0-versie van een eerder gelanceerd stageconcept van ZUID Creatives: Backstage. Door de samenwerking met Fontys Communicatie op te zoeken krijgt jong communicatietalent de mogelijkheid om hun eigen bureau te runnen en op die manier écht midden in het werkveld te staan. Het in-house hebben van een studentenbureau houdt ZUID aangelijnd bij de jongste generatie en toekomstmakers. Daarnaast biedt Fontys Communicatie haar studenten een bijzondere hybride leeromgeving.  

Generatie Z
De studenten gaan werken voor echte opdrachtgevers en richten zich op generatie Z als doelgroep. Dat doen ze met hulp van de experts van ZUID en onder begeleiding van Kris Tan, docent bij de opleiding Communicatie. Kris werkt elke dinsdagmiddag bij ZUID Creatives op locatie en coacht de studenten bij het opzetten van het bureau en de opdrachten die ze binnenhalen. Ze is erg enthousiast over de samenwerking omdat onderwijs en praktijk hier samenkomen en dit een mooie kans biedt voor studenten om te werken aan hun ‘ondernemerschap skills’. De eerste lichting is erg gedreven en enthousiast en is momenteel volop bezig met het ontwikkelen van hun eigen identiteit.  

Op 25 september werd de nieuwe samenwerking officieel beklonken door het zetten van handtekeningen op het convenant door Minou Hoeberichts, directeur Fontys Marketing en Communicatie en Mathieu Hermans, managing partner ZUID Creatives. 

Auteur: Sjoukje van der Haring

Meer nieuws

Nieuwe complextool brengt complexiteit van vraagstukken in hybride leeromgevingen in het mbo en hbo in kaart
Shark Tank Media Fest brengt innovatie en mentale gezondheid samen in Tilburg
‘Op het podium en voor de klas staan, hebben meer gemeen dan je denkt’

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.