Fontys ICT deelt bevindingen na drie jaar hybride leren

FOR SOCIETY

Om op een goede manier bij te kunnen dragen aan een duurzame, inclusieve en vitale samenleving hebben we ons onderzoek georganiseerd rondom zes maatschappelijke kennisthema’s: de thema’s waarop Fontys écht het verschil kan maken.

Op donderdag 13 oktober kwamen zo’n 70 Fontys ICT collega’s en externe geïnteresseerden bij elkaar in het Fontys ICT InnovationLab. Op deze dag werden de bevindingen bekend gemaakt van drie jaar onderzoek naar een hybride leeromgeving in de werkpraktijk op Strijp T. Een hybride leeromgeving is een plek waar studenten in en met de praktijk leren door te werken aan echte vraagstukken uit het werkveld. Maar werkt zo’n omgeving ook? 

Pionieren in onderwijs 
Voor een onderzoek naar een nieuw soort leeromgeving licht geen format klaar, dus daar zat de grote uitdaging. Hoe breng je zo’n project in kaart? Wat zijn de succesfactoren? Dat zijn het soort vragen waar een antwoord op gezocht moest worden volgens projectleider Lilian Croes: “We zijn uitgekomen op een drietal punten: het onderwijsconcept, de mate van kennisoverdracht in het onderwijs en naar buiten, en de financiële en ruimtelijke condities. De ruimtelijke context is in deze Strijp T, maar ook de Brainport regio. De resultaten van dit onderzoek geven dus ook inzicht op alle drie de fronten.”  

Hybride leren moet je leren 
Tijdens de eindpresentatie werden bezoekers via workshops wegwijs gemaakt in de bevindingen van het onderzoek. Onderzoekster Jolijn Jansen deelde vooraf een aantal van de conclusies. De belangrijkste was dat hybride leren geen vanzelfsprekende transitie is voor de deelnemers: “Het vereist echt een stap van alle actoren. Zowel studenten, onderwijs, onderzoek als de bedrijfspartners moeten allemaal leren hoe dit soort onderwijs werkt. Er is ontzettend veel veranderd in de drie jaar dat het InnovationLab is onderzocht en tegelijkertijd is de ontwikkeling nog altijd in volle gang. Het laat zien dat een hybride leeromgeving realiseren vooral veel tijd kost.”  

Roadmap voor fieldlabs 
Fontys experimenteert in meerdere fieldlabs met deze vorm van onderwijs, waarvan het Fontys ICT InnovationLab de eerste en grootste is. Bestuursvoorzitter Joep Houterman openbaarde met een ceremoniële klik op de knop de resultaten, nadat hij en Fontys ICT directeur Frens Vonken de bijeenkomst eerder hadden geopend. Beiden spraken bewondering uit over het pionierende werk in het Fontys ICT InnovationLab voor toegepast onderzoek en onderwijs binnen Fontys. Maar ook: een switch naar hybride onderwijs is in de huidige economie een noodzaak voor arbeidsmarktklare professionals. 

De resultaten van het onderzoek zijn toegankelijk voor alle geïnteresseerden in hybride onderwijs en leeromgevingen via de website van het Fontys ICT InnovationLab.  Bij vragen, neem je contact op met Jolijn Jansen

Auteur: Guido Segers

Meer nieuws

Whitepaper: De toekomst van werk volgens Kenniscentrum LLO
Heel Fontys werkt aan een circulaire economie
KwilT-symposium toont de kracht van een samenredzame buurt

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.