Mbo-studenten en -docenten professionaliseren in data-gebruik en -analyse. Dat is het doel van het project MIEC-data. Fontysdocenten Job Vogels en Constanze Thomassen zijn als expert en procesbegeleider betrokken bij dit project. Ze vertellen over hun ervaringen, de kennisuitwisseling en samenwerking.
Binnen het MIEC-data project vindt kennisuitwisseling plaats in een shared learning team. In zo’n team werken de experts van Fontys bij een bedrijf aan een data-opdracht samen met mbo-docenten en -studenten en medewerkers van het bedrijf. Dit worden zogenaamde fieldprojects genoemd. ‘De kracht van zo’n project is dat je met real life data aan de slag gaat’, vertelt Thomassen. ‘Je hebt zicht op wat de data voor het bedrijf betekenen en vertaalt ze naar een bruikbare tool. Dat maakt deze opzet waardevol voor alle teamleden. Niet alleen de studenten leren hier veel van. Voor de medewerkers van het bedrijf en de mbo- en hbo-docenten is het een mooie vorm van leven lang ontwikkelen.’
Andere mindset
Rudolf Grimm, docent bij het Koning Willem I College, is te spreken over dit soort opdrachten voor zijn studenten. ‘Het gaat om een echte en geen fake-opdracht. In dat laatste geval komt er een oplossing die te voorspellen is. In een echte situatie, bij een bedrijf, ervaren studenten dat de oplossing niet altijd voor de hand ligt.’ Naast praktische ervaring, levert het ook persoonlijke groei op. ‘Studenten gedragen zich professioneler, omdat er iets van ze gevraagd wordt. Daardoor verandert hun mindset’, vertelt Grimm.
Gouden combinatie
De opdrachtgevers voor het MIEC-data project waren divers: van gemeentes tot mkb-bedrijven. De drie betrokken docenten vertellen over de opdrachten die ze bij Sligro uitgevoerd hebben: ‘de deelnemende studenten waren medewerkers die naast hun baan een mbo-opleiding (BBL) volgen. ‘Zij hadden kennis over het bedrijf, begrepen waar de data vandaan kwamen en wat we ermee konden doen. Dat was voor het team een gouden combinatie’, aldus Vogels. ‘In de zes weken dat de opdracht duurde, hebben we als team iets aangezwengeld. En daarmee maak je een bedrijf meer data volwassen.’
Landen in organisatie
Zijn Fontys-collega bevestigt dat: ‘het bedrijf is blij met het resultaat en de medewerkers groeien mee. Ook hebben we als team aanbevelingen gegeven voor het vervolg van het project.’ Hoe de aanbevelingen van het shared learning team landen in de organisatie, verschilt per bedrijfsopdracht. Bij Sligro was er de mogelijkheid om medewerkers aan te nemen voor het verder professionaliseren van het werken met data binnen het bedrijf. Niet ieder bedrijf kan dit zo voortvarend aanpakken. Voor andere organisaties geldt dat ze tijd vrij moeten maken voor medewerkers, zodat zij in deze materie kunnen duiken’, legt Thomassen uit.
Foto-onderschrift (vlnr): Rudolf Grimm, Job Vogels en Constanze Thomassen (vooraan) samen met het Shared Learning van Sligro
Docenten geschoold
Als follow-up van het project, is een aantal mbo-docenten in februari 2025 gestart met de cursus Accelerate IT: AI for Education, die Fontys ICT aanbiedt. Daarmee wordt de kennis over data en AI geborgd in het mbo-onderwijs. ‘Ieder beroep heeft tegenwoordig te maken met data. Mbo-scholen en zeker ook bedrijven voelen de noodzaak om studenten en werknemers op de juiste manier op te leiden,’ licht Grimm toe. Hij vindt dat het samenwerken in shared learning teams daar zeker aan bijdraagt. ‘Het is een leuke, praktische en efficiënte manier om theorie en praktijk te combineren. Ik gun het iedere mbo-student om tenminste één keer tijdens zijn of haar opleiding deel te nemen aan zo’n soort project. Er zijn genoeg bedrijven dus dat zou moeten lukken’, aldus de mbo-docent.
Professionaliseren
MIEC-data is een project waarin het Centre of Expertise AI for Society met partners onderzoekt hoe praktische implementatie van AI bij kan dragen aan de ontwikkeling van studenten en professionals. Thomassen ziet voor het hbo de rol om het mbo mee te nemen in de ontwikkelingen rondom data en AI: ‘Daar ligt onze kracht. We zijn vrijer met innoveren, terwijl het mbo meer volgend is.’
In september voert een shared learning team namens het MIEC-data project een laatste opdracht uit voor het Koning Willem I College. Naast de mbo-instelling zijn Fontys, het practoraat Mbo Data Impact met praktor Ronald Feket en het onderwijskundig advies en onderzoeksbureau Cinop betrokken.