Het lerarentekort is een groot probleem in Nederland. Niet alleen beginnen steeds minder mensen aan een lerarenopleiding, ook stoppen veel studenten tijdens of na hun studie. Fontys Hogeschool, de grootste lerarenopleider van Nederland, werkt hard aan oplossingen. Door goed te luisteren naar wat scholen en studenten nodig hebben en meer keuzevrijheid te bieden, wil Fontys niet alleen het lerarentekort terugdringen, maar ook het onderwijs leuker en aantrekkelijker maken.
Vanaf september 2025 krijgen alle zestig lerarenopleidingen van Fontys een nieuw curriculum. Dit biedt studenten de mogelijkheid om naast een standaardroute hun eigen leertraject samen te stellen. Zo kunnen ze zelf kiezen uit verschillende vakken en specialisaties, zodat hun opleiding beter aansluit bij hun talenten en ambities. Hierdoor worden studenten breder inzetbaar en hebben ze meer loopbaankansen.
Belangrijke stap
Joep Houterman, voorzitter van het college van bestuur, is trots op de veranderingen: “We zetten hiermee een belangrijke stap om het lerarentekort aan te pakken en meer mensen enthousiast te maken voor een loopbaan in het onderwijs. We leiden niet meer standaard op om veertig jaar hetzelfde werk te doen. Het is belangrijk dat studenten zelf kunnen kiezen hoe zij zich willen ontwikkelen.”
Fontys Educatie
Fontys bundelt de krachten van de 53 educatieve opleidingen op 8 leslocaties in één nieuw instituut: Fontys Educatie. Het nieuwe onderwijsmodel van Fontys Educatie is gebaseerd op leeruitkomsten. Dit betekent dat de circa 7.000 studenten worden beoordeeld op wat ze kennen en kunnen. Het biedt hen meer flexibiliteit om te leren op een manier die bij hen past, bijvoorbeeld door vakken te vervangen door praktijkervaring.
Door samenwerking met het onderwijsveld zorgt Fontys dat de opleidingen perfect aansluiten bij wat scholen nodig hebben. En studeert de student voortaan af met meer bagage om aan een loopbaan met ruime mogelijkheden in het onderwijs te beginnen.
Nieuwe norm
Fontys Educatie zet hiermee een nieuwe norm voor het opleiden en ontwikkelen van leraren en andere professionals in onderwijs neer. Met oog voor het talent van studenten en de begeleiding om de leraar te worden die zij willen zijn. Ook het volgen van een standaard leerroute is nog steeds een mogelijkheid, maar een geheel eigen pad bepalen kan dus voortaan ook. Zit een student straks toch niet op de juiste plek? Switchen tussen opleidingen is dan mogelijk, want het maken van de juiste keuze heeft soms meer tijd nodig, en helemaal stoppen is dan niet meer nodig. De docenten van Fontys Educatie begeleiden studenten gedurende de hele studie naar een breed inzetbare professional, waar scholen om staan te springen.
Wet leeruitkomsten hoger onderwijs
De Tweede kamer heeft eerder dit jaar de ‘Wet leeruitkomsten hoger onderwijs’ aangenomen. Anton van den Brink, directeur van de lerarenopleiding in Sittard, is hier blij mee: “Met deze wet kunnen we het onderwijs toegankelijker maken en is het mogelijk om verplichte vakken te vervangen door praktijkervaring. Dat wil overigens niet zeggen dat er geen vakken meer worden aangeboden. Het werken met leeruitkomsten biedt de mogelijkheid om het onderwijs op geharmoniseerde wijze flexibel vorm te geven.”
Oog voor talent
Aankomend studenten kunnen nu al uitgebreid kennis maken met het nieuwe curriculum en de vele mogelijkheden die Fontys biedt. Zij-instromers, doelgerichte, ambitieuze én zoekende studenten worden via de campagne ‘Oog voor jouw talent en informatie op het web over Fontys Educatie geïnformeerd.
Meer informatie
Wil je meer weten? Lees dit artikel op Fontys Hub of bekijk de webpagina