Een campagne maken met AI-technieken voor een échte opdrachtgever, samen met internationale studenten. Een idee dat werkelijkheid werd tijdens de AI Campaign Hackathon van de opleiding Communicatie in Tilburg. Een week lang stortten de studenten zich op het ontwikkelen van een customer journey-campagne voor KLM.
‘AI gaat een enorme invloed hebben op ons vakgebied, door het gehele creatieve proces’, vertelt communicatiedocent Joep Peeters. ‘Maar hoe precies, dat weten we nu nog niet goed.’ ‘En doordat de ontwikkelingen van AI zó snel gaan, kan het nauwelijks in het curriculum mee worden genomen’, legt communicatiedocent Kirsten van Poppel uit. Zo ontstond het idee voor een instituutoverstijgende hackathon, waarbij met de hulp van het Erasmus Blended Intensive Program ook buitenlandse hogescholen zich aansloten. KLM werd gekozen als opdrachtgever. Jordie Knoppers, Future Customer Journey Manager bij KLM: ‘Het is interessant om de mogelijkheden van AI te ontdekken, maar we willen ook weten hoe de jonge generatie kijkt naar AI en hoe ze ermee omgaan.’ De opdracht van de hackathon: bedenk een campagne voor een echte KLM-klant waarbij je gebruikmaakt van AI-tooling.
ChatGPT als teamlid
Na een online kick-off en een gezellige kennismaking ging de hackathon van start. Tien deelnemers van VŠE Praag, zes van CEU Cardenal Herrera in Valencia, drie van Thomas More Mechelen en acht vanuit meerdere Fontysopleidingen. De studenten verdiepten zich in de doelgroep, volgden AI-workshops en probeerden AI-tools uit. Zo zetten ze ChatGPT in als ‘extra teamlid’, compleet met avatar. ‘Ze bedachten eerst welke vaardigheden zij al binnen hun projectgroep hadden en wat ze nog misten. Op die manier konden ze ChatGPT niet alleen gebruiken als zoekmachine, maar juist als sparringpartner’, legt communicatiedocent Berrie Goossens uit.
Uiteindelijk presenteerden de studenten hun campagnes aan KLM in de tv-studio bij Stappegoor. Jordie: ‘We waren verrast door de grote en hoogwaardige resultaten, het was meer dan we hadden verwacht. De studenten waren onbevangen, dachten in mogelijkheden en waren volkomen thuis in de huidige tijdsgeest. En het internationale karakter was van grote meerwaarde.’ Ook bij de studenten heerste er veel enthousiasme. Kirsten: ‘Al de hele week was er een toffe workvibe, de studenten voelden zich serieus genomen.’ Didactisch gezien was er ook resultaat geboekt. ‘De deelnemers stonden vanaf de eerste minuut aan en pakten zelf de regie.’
Vervolg?
De campagne-ideeën worden samengevat en gedeeld binnen de KLM Customer Experience, inclusief marketing en communicatie. Jordie: ‘Zie het als inspirerende zaadjes die zijn geplant voor een denkrichting van echte campagnes.’ En hij is te spreken over de samenwerking met studenten. ‘Vanuit het bedrijfsleven is het leerzaam om te begrijpen hoe studenten denken, reageren en doen.’
Wat betreft Joep, Kirsten en Berrie komt er een vervolg van de hackathon. Het idee is om met de aangesloten Europese hogescholen de volgende keer naar Valencia te gaan. ‘Zo’n hackathon is een perfecte manier om buiten het vaste onderwijs om te experimenteren met nieuwe technologieën’, zegt Berrie. Scholen en bedrijven die meer willen weten, kunnen een mail sturen naar joep.peeters@fontys.nl.