Geslaagden Commerciële Economie Tilburg betreden arbeidsmarkt

FOR SOCIETY

Om op een goede manier bij te kunnen dragen aan een duurzame, inclusieve en vitale samenleving hebben we ons onderzoek georganiseerd rondom zes maatschappelijke kennisthema’s: de thema’s waarop Fontys écht het verschil kan maken.

Daar zijn ze! Sinds vandaag zijn er marketing- en salesprofessionals nieuwe stijl op de arbeidsmarkt. Vier jaar geleden startte in Tilburg een nieuwe opleiding Commerciële Economie. Er werd bewust gekozen voor een nieuw, ander spoor: onderwijs dat uitgaat van het persoonlijke leerproces, dat mee innoveert met het werkveld en waar de bedoeling centraal staat.  Zo leiden we wendbare marketeers en salesprofessionals op die van meerwaarde zijn in de razendsnel veranderende wereld.  Klaar voor de wereld van morgen. 

 

Waar je vroeger werd opgeleid voor een specifiek beroep en dit waarschijnlijk tot je pensioen uitoefende, ga je tegenwoordig werken in verschillende sectoren en met verschillende vakgebieden en professionals samen. Sectoren komen en gaan, banen veranderen en kennis groeit als nooit tevoren. Dit nieuwe werkmilieu vraagt om proactieve, verbindende en oplossingsgerichte marketing- en salesprofessionals. Commerciële Economie Tilburg is de enige opleiding Commerciële Economie met dit onderscheidende profiel: de opleiding die marketeers en salesprofessionals de markt op zet die klaar zijn voor de wereld van morgen. En deze professionals zijn nu beschikbaar voor een baan! 

Zonder wrijving geen glans 
“Een nieuwe opleiding ontwikkelen, vraagt natuurlijk ook extra energie en aandacht”, vertelt Minou Hoeberichts, directeur Fontys Economische Hogeschool Tilburg waarvan de opleiding Commerciële Economie onderdeel is.  “Docenten zijn aan het pionieren en daardoor enorm betrokken bij de ontwikkeling van zowel de opleiding als de student. En dat leidt tot sprankelende momenten zoals vandaag. Ik ben dan ook blij en trots dat we na vier jaar de eerste geslaagden uit kunnen zwaaien.” 
Ook Kobus van Oorschot, één van de kersverse young professionals, kijkt met trots naar zijn studietijd.  “Na een intensief afstudeerjaar waarin ik heel veel geleerd heb over het realiseren van groei en verandering binnen een organisatie, heb ik zonder twijfel minstens zoveel over mijzelf geleerd”, vertelt Kobus. “Kritisch als ik ben, kijk ik vaak met te weinig tevredenheid terug op mijn gemaakte ontwikkeling. Ik vergeet soms dat dit traject er vooral is om van te leren. Het gaat er niet om dat alles wat je doet perfect is. Het gaat om fouten maken waar je vervolgens van kunt leren. Die ontwikkeling zal ik altijd meenemen. Nu dit jaar ten einde is gekomen, kijk ik dan stiekem toch wel met trots terug op alles wat ik bereikt heb. Socrates, een van mijn favoriete filosofen, zei ooit lang geleden: ”Het enige dat je weet is dat je niets weet”. Het geruststellende aan deze gedachte voor mij is het idee dat we met de tijd die we hebben nooit bij elke waarheid in het leven kunnen arriveren, we kunnen wel ons best doen om elke dag te leren, ontwikkelen en genieten. Terugkijkend wil ik afsluiten met de volgende woorden: ”Zonder wrijving geen glans”. 

Meer over het onderwijsconcept  
De opleiding Commerciële Economie van Fontys in Tilburg is gebaseerd op de onderwijsprincipes van HILL: High Impact Learling that lasts. Waarom is dat een voordeel? De reguliere (Commerciële Economie-)opleidingen werken met tentamens en vastomlijnde stageperiodes en –opdrachten. Bij onze Commerciële Economie-opleiding werken we met een persoonlijk portfolio. De student laat hier per PLO (Programma LeerOpbrengsten) zien welke kennis is opgedaan en hoe deze is toegepast. De groei van de student is vervolgens vooral uitgedrukt in de inzichten die hij/zij over zijn eigen vaardigheden en houdingen heeft gekregen. En geeft zelf aan hoe hierin verder te willen groeien. Zo gaat de lat steeds een stukje hoger en wordt er zelfstandiger gewerkt aan steeds complexere marketingvraagstukken.   

Onderwijs samen met opdrachtgevers 
Door de vraagstukken uitsluitend te formuleren in samenspraak met een opdrachtgever, werkt de student (alleen of in groepsverband) al vanaf het tweede studiejaar aan echte projecten uit het bedrijfsleven. Het aantal dagen werken aan deze opdrachten groeit met de studiejaren tot uiteindelijk een jaar lang fulltime in hun afstudeerjaar. Zo maken de studenten met hun werk daadwerkelijk impact op de bedrijfsvoering van de opdrachtgever. Na vier jaar studeren beschikt de young professional dan ook over vier jaar werk- én vier jaar levenservaring.  

Wil jij ook aan de slag met afgestudeerden of studenten Commerciële Economie uit Tilburg? Neem dan contact op met Bas te Loo, accountmanager werkveld. 

Auteur: Sjoukje van der Haring

Meer nieuws

College van bestuur: ‘Spannende en dynamische tijd voor Fontys’
Fontys Onderzoekt: KwiLT
Resultaten pilot I AM Talent tool Fontys INTERLOCALITY project

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.