Hoe kun je een interactieve connectie maken met een gebouw? Met die vraag doken studenten vorige week drie dagen lang een labruimte in op het Fontys ICT InnovationLab. De uitdaging; technologie, design en menselijke interactie samenbrengen in een dynamische identiteit voor deze onderwijslocatie van de toekomst.
Visuele identiteit
We denken vaak over identiteit als iets statisch, maar wat nou als die persoonlijker, verbindend en dynamisch kan zijn. Een identiteit die je kunt (aan)raken en vormen? Het Fontys ICT InnovationLab is de regionale hub van ICT-ontwikkelingen en innovatie. Studenten, onderzoekers en het bedrijfsleven geven samen de toekomst vorm en deze fysieke locatie betekent voor iedere gebruiker iets anders, legt Sandra Verhoeven, manager marketing & Innovation Hubs en opdrachtgever, uit: “Onderwijs, onderzoek en het werkveld komen hier samen in een dynamische omgeving, waar ze elkaar versterken en versnellen. Voor iedereen is de identiteit van de locatie anders, daarom dagen we de studenten in een driedaagse pressure cooker om een dynamische identiteit vorm te geven. Fluïde, maar ook verbindend; een identiteit die past bij deze unieke plek van coöperatie en co-creatie.”
Tastbaar en interactief
Studenten werkten intensief samen in teams en met de creatievelingen van Studio Krom die als coaches aansloten bij het project. Ideeën liepen uiteen van audio-installaties, interactieve projecties, en movement tracking tot visuele connecties en interacties. Stel je voor dat er geluid is, dat reageert op hoeveel mensen binnen zijn en hoe ze om elkaar heen bewegen, of een constellatie op het plafond die bezoekers aan elkaar verbindt, wanden waar je met beweging tekeningen of een imprint op kan achterlaten, of die simpelweg de hele dag sporen vastleggen van passanten. Studente Kyara Scheuer leerde veel en genoot van het proces: “We werden absoluut vrijgelaten om na te denken over de mogelijkheden van het gebouw als een grote speeltuin voor volwassenen. Samenwerken met Cas en Joris van Studio Krom aan dit project waar kunst en techniek samenkomen was heel inspirerend. Je gaat veel ideeën bedenken, sparren en je leert rapid prototyping; supersnel jouw idee testen dus.”
Cas Slaats, interactive designer/eigenaar bij Studio Krom, is onder de indruk van de studenten: “Je ziet in de concepten van de studenten duidelijk terug dat ze nagedacht hebben over hoe techniek meer kan zijn dan een visuele ervaring. Immersie, interactie en bovendien verbinding met elkaar komt terug in elk idee. Dat is precies waar interactief design om draait: een betekenisvolle connectie met je omgeving.”
Van idee naar installatie
De pressure cooker is een eerste stap richting een daadwerkelijke installatie in het gebouw, die samen met Studio Krom ontwikkeld zal worden, vertelt Verhoeven: “De pandemie heeft gezorgd voor een achterstand in onze verbondenheid en verwevenheid met de omgeving. Het zit hier vol met creatieve tech bedrijven, en ons InnovationLab mag gezien en ervaren worden. Tijdens de Dutch Design Week, hopen we met deze installatie bezoekers kennis te laten maken met deze unieke plek waar kennis, creativiteit en techniek elkaar ontmoeten. En kennismaken is niet alleen kijken, het Fontys ICT InnovationLab beleef je.”
Aan dit project werkten studenten mee van de leervorm Open Learning. Dit betekent, dat zij zelf hun leerweg vormgeven en uitdagingen pakken. Daarin werken ze binnen het Fontys ICT InnovationLab samen met docent-onderzoekers. Meer over het Fontys ICT InnovationLab lees je hier.