‘Het is belangrijk om bewustzijn te creëren’

FOR SOCIETY

Om op een goede manier bij te kunnen dragen aan een duurzame, inclusieve en vitale samenleving hebben we ons onderzoek georganiseerd rondom zes maatschappelijke kennisthema’s: de thema’s waarop Fontys écht het verschil kan maken.

Burst the silence. Dat is de naam van een interventie die vier studenten van Fontys Academy for the Creative Economy onlangs organiseerden. Voorbijgangers in een Tilburgs park mochten een piñata kapotslaan, die was gevuld met gevoelens, gedachtes en emoties van vrouwen over dit thema. Het diende als basis voor een gesprek. Daarmee wilden ze het bewustzijn met betrekking tot gender gerelateerd geweld vergroten. Voor het project werkten de vierdejaars online samen met studenten van partneruniversiteit ITESO in het Mexicaanse Guadalajaro. 

Ja, moet CO IEMES student Elise Boom bekennen, het was wel even slikken om in het park mensen aan te spreken. ‘Een beetje eng’, zegt ze, ‘maar we hebben ons eroverheen gezet’. Want het was ook bijzonder om het project tot leven te zien komen. Aan Burst the silence hebben ze ruim een half jaar gewerkt, samen met een aantal Mexicaanse studenten. Drie groepen gingen met verschillende thema’s aan de slag: drugs, huisvesting en gender. ‘Dat laatste onderwerp leek ons het interessantste’, vertelt Elise. ‘Eigenlijk wilden we het over femicide hebben, maar dat vonden de Mexicaanse studenten nogal heftig.’ Vierdejaars Demi van der Zanden wijst op het verschil met Nederland. ‘In Nederland hebben we het over huiselijk geweld, in Mexico is femicide zichtbaarder.’ Elise vult aan. ‘We hebben erover gesproken en ideeën uitgewisseld.’

Piñata kapotslaan
Uiteindelijk kwamen de Mexicaanse studenten met een eigen interventie. Elise: ‘Zij vonden het best wel heftig om een piñata kapot te slaan, omdat ze dat associëren met iets feestelijks. Het was ook geen optie om de straat op te gaan. Dat kan daar niet. Daarom hebben ze op de campus een expositie gemaakt over gender based violence.’ Het doel van beide activiteiten is volgens Demi gelijk. ‘We wilden bewustzijn creëren.’ Dat is gelukt. In het park raakten ze met voorbijgangers in gesprek. Zo troffen ze iemand die een thesis over het onderwerp had geschreven. Demi: ‘Dan gaat zo’n gesprek meteen de diepte in.’ Opvallend was dat vooral vrouwen reageerden. ‘Bijna iedere vrouw heeft wel iets meegemaakt’, merkt Elise op.

Belangrijkste les
Vooral de samenwerking met de studenten uit Mexico hebben beiden als meerwaarde ervaren. Elise: ‘Ik heb geen idee hoe het daar is. Zij waren onze bronnen.’ Demi: ‘Ze waren best geschokt over hoe open wij over dit soort onderwerpen praten. Dat kennen zij niet.’ Daarin schuilt volgens Elise dan ook de belangrijkste les. ‘We zijn geneigd om alles in te vullen, maar dat moet je niet doen als het over andere culturen gaat.’ Het project betekende tevens een primeur. Het was de eerste keer dat studenten van CO IEMES en Trend Research & Concept Creation (TCL) op deze manier samenwerkten.

auteur: Paul Geerts

Meer nieuws

Studies naar maatschappelijke problemen krijgen subsidie
Over het Empower programma van Fontys Pulsed
SPECO-student Stuart genomineerd voor de Young Impact Award

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.