Hybride Leeromgevingen binnen City Deal Kennis Maken

FOR SOCIETY

Om op een goede manier bij te kunnen dragen aan een duurzame, inclusieve en vitale samenleving hebben we ons onderzoek georganiseerd rondom zes maatschappelijke kennisthema’s: de thema’s waarop Fontys écht het verschil kan maken.

De City Deal Kennis Maken (CDKM) is een netwerk van 20 steden, ondersteund door meerdere partners. Het doel van CDKM is om door betere samenwerking tussen stadsbesturen en kennisinstellingen de oplossing van maatschappelijke vraagstukken in steden te versnellen, waarbij onderzoekers, docenten en studenten grootschalig worden betrokken.

De focus van Fontys ligt op het versterken van Hybride Leeromgevingen (HLO’s).  Dit zijn plekken buiten de onderwijsinstelling, waar inwoners, professionals, studenten, docenten en onderzoekers samenwerken aan vraagstukken uit de regio. Denk aan publieke en private contexten in steden als Eindhoven, Tilburg, Helmond en Venlo. In totaal zijn er meer dan 140 HLO’s in deze regio.

Multidisciplinaire aanpak
Binnen het programma CDKM staan 12 van deze HLO’s centraal. Deze HLO’s zijn uniek omdat ze werken aan vraagstukken die afkomstig zijn van inwoners, in plaats van onderwijsinstellingen of organisaties. Ze gebruiken daarbij een multidisciplinaire aanpak (studenten van verschillende studies samen) op publieke plekken in de stad. Deze HLO’s onderscheiden zich daarmee van de andere HLO’s, waar de ambitie bestaat om door te ontwikkelen naar de werkwijze van deze 12 HLO’s.

Hoe worden deze plekken ervaren? 
Inwoners vinden het prettig om bij te dragen aan onderzoek van studenten en om op een laagdrempelige manier geholpen te worden door studenten. Ze zeggen: “Ik leer ervan want de studenten zijn fijne gesprekspartners, we gaan gelijk op. We leren allebei”. Voor de studenten ontstaat een leerproces op basis van nieuwsgierigheid en zingeving. Ze zeggen: “Ook leer je hier naast onderzoeksmethoden ook echt over de brede gevolgen van dit onderzoek. Het moet dus ook echt goed zijn. Hierdoor krijg ik er ook echt zin in.”   En voor de medewerkers uit de praktijk die studenten begeleiden biedt het ook extra handjes, verdiepend onderzoek maar ook kennis. Ze zeggen: “Ik coach studenten en betrek ze bij activiteiten of begeleiding. Maar ik leer ook van de studenten pedagogiek over hun vak, heel interessant”.

Voor iedere HLO waarop Fontys zich richt, maken we een infographic om informatie uit te wisselen en van elkaar te leren. Benieuwd naar de eerste infographics? Bekijk ze hier.

Meer nieuws

Nieuwe complextool brengt complexiteit van vraagstukken in hybride leeromgevingen in het mbo en hbo in kaart
Shark Tank Media Fest brengt innovatie en mentale gezondheid samen in Tilburg
‘Op het podium en voor de klas staan, hebben meer gemeen dan je denkt’

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.