Hoe kunnen bladluizen of kleine rupsen in sla, normaal gesproken gezien als ongewenst, juist worden herpositioneerd als teken van kwaliteit, versheid en puurheid? Want één ding is zeker: een rups kiest nooit voor bedorven of chemisch behandelde sla, maar alleen voor de meest verse bladeren.
Multidisciplinair studententeam
Zes studenten van de opleidingen International Business, International Finance and Control en Marketing Management van Fontys in Venlo onderzochten de kansen en obstakels van het vermarkten van onbespoten kroppen sla waarin af en toe een klein insect voorkomt. De opdracht is afkomstig van Bauer Funken uit Kempen (Duitsland) een bedrijf dat dagelijks verse kroppen sla verwerkt tot maaltijden.
Actuele uitdaging voor de toekomst
Met de steeds strengere EU-regels rond bestrijdingsmiddelen en de overtuiging van Bauer Funken dat de beste kwaliteit zonder chemie wordt bereikt, raakt dit project aan een actuele uitdaging voor de toekomst van voedselproductie. ‘We zien dat waarden als puur, gezondheid en duurzaamheid steeds belangrijker worden voor consumenten. Wat vroeger werd gezien als een minpunt, een rups in je sla, kan in de toekomst juist een bewijs zijn van kwaliteit en puurheid. Dat vraagt wel om een slimme manier van communiceren richting de consument’, aldus Dr. Sonja Floto-Stammen, docent & onderzoeker binnen het lectoraat Business Innovation.
Crosslab Fontys Venlo
Dit project vindt plaats binnen een Crosslab van Fontys Venlo. Dit is een innovatieve onderwijsvorm waarin studenten uit verschillende opleidingen samen werken aan echte vraagstukken uit het werkveld. Door theorie en praktijk te verbinden, leren zij over de grenzen van hun eigen vakgebied heen te kijken en ontwikkelen zij oplossingen die direct waardevol zijn voor bedrijven en organisaties.
Auteur: Anke Franssen