‘Je bent genomineerd voor de Docent van het Jaar-verkiezing’. Toen Jeroen Keijzers het mailtje voorbij zag komen, dacht hij dat er sprake was van een misverstand. Maar nee hoor, hij is inderdaad één van de vijf kanshebbers. “Een hele eer.”
Jeroen Keijzers begon zijn carrière bij Fontys zo’n dertien jaar geleden bij de opleiding Technische Bedrijfskunde. Daar werkte hij meer dan tien jaar als docent in allerlei rollen. Een jaar of drie geleden maakte hij de switch naar Fontys Pulsed.
Heb je enig idee door wie en waarom je bent genomineerd?
“Ja, daar ben ik inmiddels wel achter. Het zijn tweedejaarsstudenten van de Pulsed-master geweest. Eén van hen heeft het initiatief genomen en vervolgens hebben een aantal anderen mij ook opgegeven.
Als reden zeiden ze ‘dat ze dit jaar niet zouden hebben gehaald zonder mij’. Nou, dat is natuurlijk een hele eer, maar ook een grote verantwoordelijkheid om te dragen. Ik denk dat ze me zien als een docent die streng doch rechtvaardig en betrokken is. Studenten zijn hier een onderdeel van het team. Het gaat in mijn ogen niet alleen om het vak dat je geeft, maar ook over het maken van een connectie.”
Hoe voel je je bij je nominatie?
“Het is een hele eer. Ik ben nooit bezig geweest met het krijgen van credits voor het werk dat ik doe, maar deze nominatie is natuurlijk wel een groot compliment. Het is misschien een cliché, maar werken is voor mij echt een hobby. Daar krijg ik ontzettend veel energie van. En als je daar dan ook nog eens voor genomineerd wordt… Ja, dat is toch wel heel mooi.”
Je krijgt energie van je werk. Hoe komt dat?
“Ik krijg vooral heel veel energie van het maken van een connectie met studenten. Dat kan iets heel kleins zijn, zoals het overbrengen van een stukje enthousiasme tijdens een les met een lastig onderwerp, maar het kan ook gaan over een moeilijk gesprek met iemand die even vastloopt.
Als je een bijdrage kunt leveren, in welke zin dan ook, en iemand concreet kan helpen, dan krijg ik daar energie van. Lesgeven gaat veel verder dan alleen het overbrengen van een vak, vaardigheid of kennis.
Natuurlijk krijg ik ook energie van mijn vak zelf. Ik geef les in onderzoeksvaardigheden en ook al is het niet het meest spannende onderwerp, ik vind het heel interessant om studenten de vaardigheid te leren om kritisch te zijn op wat ze lezen. Dat ze daar echt de tijd voor nemen en niet te snel iets afraffelen.”
Wat maakt jouw werk bij Fontys zo interessant?
“Ten eerste het werken met studenten, dat vind ik ontzettend leuk. Maar ook de impact die wij als docenten op hun leven hebben. Bij Pulsed lopen mensen rond met bepaalde behoeftes en uitdagingen, en die proberen we te vervullen door niet alleen naar het onderwijsvak te kijken, maar ook door een koppeling te maken met maatschappelijke thema’s.”
Welke boodschap wil je jouw studenten meegeven?
“Failing forward. Durf nieuwe dingen uit te proberen; of dat nou iets heel kleins is in een vak dat je kiest of een bedrijf waar je naartoe gaat, of door dingen te doen die buiten je comfortzone liggen. In het onderwijs krijg je de tijd en ruimte om te experimenteren. Neem die ruimte, neem die tijd. Want voor je het weet is het voorbij en ga je andere keuzes maken in je leven.”
Auteur: artikel overgenomen van Bron, Karen Luiken