Living Lab Building Better Brands van start

FOR SOCIETY

Om op een goede manier bij te kunnen dragen aan een duurzame, inclusieve en vitale samenleving hebben we ons onderzoek georganiseerd rondom zes maatschappelijke kennisthema’s: de thema’s waarop Fontys écht het verschil kan maken.

Met het Living Lab Building Better Brands (BBB) zetten Fontys Communicatie Tilburg en Midpoint Brabant in hun thuisstad Tilburg een nieuwe krachtige samenwerking neer. In deze speelse en eigenwijze hybride leeromgeving komen onderwijs, onderzoek en het werkveld bij elkaar om van startups die bijdragen aan een meer duurzame en vitale regio, sterke merken te maken.

Vanaf september 2023 starten 15 vierdejaarsstudenten van de opleiding Communicatie in Tilburg in de nieuwe hybride leeromgeving. Onder begeleiding van docentonderzoekers en merkenbouwers Joris van Dooren en Coen Luijten én de partners van Midpoint Brabant gaan ze dit studiejaar aan de slag voor bedenkers van ideeën die de wereld echt iets mooier willen en kunnen maken.

Een sterk merk is de sleutel tot succes
Coen Luijten: “De bedenkers en founders van startups bruisen van de nieuwe ideeën, initiatieven en ondernemerschap. En willen dus lekker bezig zijn met hun eigen specialisme en passie. Ze weten ook: om je startup te laten slagen, is het ontwikkelen van een sterk merk een essentiële sleutel. Het bouwen van het merk zal het prille initiatief de ‘boost’ geven die nodig is om te groeien. De meeste startups beschikken niet over de middelen om een communicatiebureau hiervoor in te schakelen. En daar biedt het Living Lab Building Better Brands, dat zijn thuisbasis heeft in het Drögepand naast het textielmuseum, uitkomst.”

Joris van Dooren vult aan: “Fontys heeft de slogan ‘For Society.’ Dit living lab is een mooi voorbeeld van wat we daarmee bedoelen. Het bewijst dat hoger onderwijs en maatschappelijke initiatieven heel natuurlijk hand in hand kunnen gaan. Midpoint Brabant is daarbij voor ons een hele logische partner, juist omdat het als organisatie de verbinding legt tussen onderwijs, ondernemingen en overheid. In ons living lab staan studenten met twee benen in de praktijk. Daar gaan ze echt heel veel van leren.”

Creativiteit en concreet resultaat 
Living Lab Building Better Brands wil meer dan studenten toegevoegde waarde laten creëren voor regionale startups. Op de achtergrond wordt gezocht naar kennis over werkwijzen, methoden en technieken die het merkbouwproces van startups versnellen en verbeteren. Luijten: “We kijken daarbij het komende jaar vooral naar de rol die Artificial Intelligence kan spelen in dat proces. Er komen op dit moment heel veel nieuwe mogelijkheden en tools beschikbaar, maar niemand weet nog precies hoe we daarmee om moeten gaan. Dat wordt een fascinerende ontdekkingstocht.”

Boosting your baby 
Heb jij een initiatief dat bijdraagt aan een meer duurzame en vitale regio en wil je je ‘baby een boost’ geven? Of wil je gewoon iets meer weten van het Living lab BBB, neem dan contact op met Joris van Dooren of Coen Luijten

Auteur: Sjoukje van der Haring

Meer nieuws

College van bestuur: ‘Spannende en dynamische tijd voor Fontys’
Fontys Onderzoekt: KwiLT
Resultaten pilot I AM Talent tool Fontys INTERLOCALITY project

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.