Lou Hamdaoui wint #FightAgeism met ‘anti-ageism crème’

FOR SOCIETY

Om op een goede manier bij te kunnen dragen aan een duurzame, inclusieve en vitale samenleving hebben we ons onderzoek georganiseerd rondom zes maatschappelijke kennisthema’s: de thema’s waarop Fontys écht het verschil kan maken.

Met haar inspirerende presentatie ‘Age is an asset’ won Lou Hamdaoui, student aan de Master Healthy Ageing, de Fontyscampagne #FightAgeism. Lou ontwikkelde ‘anti-ageism crème’, een ludieke knipoog naar de bekende ‘anti-ageing crème’, want ‘ageing’ of leeftijd mag er gewoon zijn. In het potje anti-ageism crème zit een zilveren lintje, want zilver staat voor kracht. Lou ontving als prijs een waardebon, die zij gaat besteden aan een goed doel naar keuze.

Leeftijdsdiscriminatie komt veel voor in Nederland. Uit een recent onderzoek van ANBO-PCOB blijkt dat één op de drie 65-plussers in de afgelopen vijf jaar hiermee te maken heeft gehad. Om aandacht te besteden aan leeftijdsdiscriminatie organiseerde Fontys Hogeschool de campagne #FightAgeism. Het Fontysnetwerk Age & Ageing, onderdeel van het Centre of Expertise Health, organiseerde de campagne, die op 1 oktober van start ging.

De campagne had een helder doel: samen een vuist maken tegen leeftijdsdiscriminatie bij ouderen. Naast bijeenkomsten bij verschillende opleidingen en twee events voor de praktijk in Eindhoven en Weert, werd ook een ontwerpwedstrijd gelanceerd. Wie bedacht de beste dienst, het slimste product of het meest verrassende idee om ageism tegen te gaan?

Inclusief toekomstbeeld
Tijdens het slotevent op 4 februari kwam Lou als winnaar uit de bus.“Ik ben trots dat mijn project “Age is an Asset” de designwedstrijd tegen ageism heeft gewonnen!”, aldus Lou. “Mijn project benadrukt dat het leven begint bij 40 jaar en dat leeftijd een kracht en geen beperking is. Vandaar het zilveren bewustzijnslintje dat ik met veel passie en overtuiging deel. Ik ben dankbaar voor de kans om met deze visie een bijdrage te leveren aan een inclusief toekomstbeeld. Speciale dank aan Eric Schoenmakers en Iris van Venrooij, de coördinatoren van het Fontysnetwerk Age & Ageing. Samen bouwen we verder aan een wereld waarin iedereen wordt gewaardeerd, ongeacht leeftijd!”

Andere ontwerpen
Andere deelnemers aan de #FightAgeism ontwerpwedstrijd ontwikkelden bijvoorbeeld een concept voor virtual reality scenario’s, met als doel zorgmedewerkers bewust te maken van hun eigen aannames en gedrag (Bart Gerritsen, Esmee Geurs, Nick van Loon; bachelor gezondheid). Een andere groep ontwikkelde een online spel dat een team van medewerkers kan spelen om zich bewust te worden van de stereotypen die mogelijk een rol spelen in het selectieproces van kandidaten voor bepaalde functies (Matias Inostroza Flores, Oleksandr Gurianov, Michelle Witlox, Raul Vila Candido; minor digital experience design).

De #FightAgeism campagne is nu afgerond. Het netwerk Age & Ageing gaat door met meer aandacht vragen voor veroudering en vergrijzing in het onderwijs bij Fontys, want “Life really begins at forty. Up until then, you are just doing research” (Carl Jung)

Auteur: Eric Schoenmakers

Meer nieuws

Event ‘Ontwerp jouw Toekomst’: samen leren en groeien in de zorg
Fontys verwelkomt vrijwel evenveel nieuwe studenten als vorig jaar
Bart-Jan van Lierop benoemd als waarnemend directeur Fontys Engineering

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.