Maaike Sier: ‘De student staat altijd centraal’

FOR SOCIETY

Om op een goede manier bij te kunnen dragen aan een duurzame, inclusieve en vitale samenleving hebben we ons onderzoek georganiseerd rondom zes maatschappelijke kennisthema’s: de thema’s waarop Fontys écht het verschil kan maken.

Ze was flabbergasted toen ze las over haar nominatie voor de Docent van het Jaar-verkiezing. Maaike Sier kon het niet geloven, wilde het ook niet geloven, maar inmiddels ontvangt ze ‘het grootste compliment dat je als docent kan krijgen’ en geniet ze met volle teugen van de wervelwind die nu over haar heen komt.

Heb je enig idee waarom en door wie je genomineerd bent?
“Dat vind ik een lastige, maar ik denk door mijn tutor-studenten. Het is natuurlijk allemaal speculeren, maar van hen ontvang ik vaak complimenten. Ze vinden dat ik hun op een fijne manier coach en dat ik altijd tijd voor ze heb. Voor mij is het een vanzelfsprekendheid dat ik er voor ze ben. Ik kijk altijd eerst naar de persoon achter de student. Daar begin ik het gesprek ook altijd mee; door te vragen hoe het met ze gaat, omdat ik weet hoe belangrijk dat is. Ik denk dat ik dat mee heb gekregen vanuit het basisonderwijs. Het kind, of in dit geval de student, staat altijd centraal.”

Waar ben je trots op binnen Fontys?
“We zitten bij Fontys Educatie in een grote transitie, die deels gericht is op het grote lerarentekort en het aantrekkelijker maken van het beroep. Ik denk dat het een goede zet is om daar veel mee bezig te zijn. Op de lange termijn zullen we er de vruchten van plukken, maar tot het zover is moeten we studenten altijd goed blijven begeleiden. Het is belangrijk dat we coachen naar de behoefte van een student.

Ander ding waar ik trots op ben, is Fontys for Society. Het burgerschap en diversiteit zijn dingen waar ik studenten veel in meeneem. Wie ben je als student en wat is de maatschappelijke opdracht voor jou? Als student, maar ook straks in het werkveld. Ik denk dat we trots mogen zijn dat we op dat vlak steeds meer bewustwording creëren.”

Waar krijg je als docent energie van?
“Het houden van een dialoog. Waarom? Omdat ik zie dat studenten heel veel van elkaar kunnen leren. Het leren van en met elkaar, daar krijg ik heel veel energie van. Maar ook van studenten die een ontwikkeling doormaken. Als ze bij ons binnenkomen en nog kennis moeten maken met leeruitkomsten, dan is het vaak zoeken naar hoe ze hiermee om moeten gaan. Maar na verloop van tijd zien we dat studenten die leeruitkomsten op hun eigen manier heel mooi kunnen aantonen. Dat is bijzonder om te zien.”

Welke boodschap wil je jouw studenten meegeven?
“Ga altijd uit van wat er al is. Vertrouw op de potentie die je hebt. Studenten zijn makkelijk geneigd om te denken aan dingen die niet goed zijn, maar ze hebben veel meer talenten dan ze denken. Als ze die inzetten en daarop vertrouwen, komen ze hartstikke ver.”

En tot slot: hoe graag wil je deze verkiezing winnen?
“De nominatie is voor mij een grote strik om mijn werk, daar ben ik ontzettend blij mee. Natuurlijk wil ik winnen, maar het zit niet in mijn bescheiden aard om op de voorgrond te staan. Ik doe gewoon graag wat ik doe, en deze nominatie is voor mij een bevestiging dat wat ik doe in de ogen van – in ieder geval een aantal – studenten ook goed doe.”

Auteur: overgenomen van Bron, Karen Luiken

Meer nieuws

Ralph van Disseldorp nieuwe programmadirecteur LLO
Innovations Insight: Studenten presenteren inspirerende projecten
Medewerkers leren en ontwikkelen met microcredentials

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.