Maak kennis met Bibi van BB Interieur Design

FOR SOCIETY

Als één van de pitchers op het aanstaande Fontys Student Startup Festival maakt Bibi Swinkels zich klaar om haar eigen onderneming in de spotlights te zetten. Bibi runt haar eigen interieurdesignbureau -met de toepasselijke naam BB Interieur Design- en focust zich met name of de bedrijfswereld. 

Voor Bibi was het al langer een droom om haar eigen onderneming te starten, vertelt ze. “Ik heb hiervoor aan het Sint Lucas de studie Projectleider Interieur & Exterieur gevolgd, waarna ik twee jaar bij een ontwerpbureau heb gewerkt. In die tijd ben ik ook voor mezelf begonnen, vooral voor particuliere klanten. Tegenwoordig heb ik de switch gemaakt naar zakelijke interieurs.” 

Lesgeven 
Maar dat is nog niet alles, want de creatieve duizendpoot die al een aantal jaren ervaring heeft in de designbranche, wil ook graag haar kennis doorgeven. Daarom studeert Bibi momenteel bij Fontys tot vakdocent Interieur. Uit lesgeven haalt ze veel inspiratie, zo vertelt ze. “Door het werk van de studenten te analyseren en hier een beoordeling aan te koppelen blijf ik actief bezig met het kritisch bekijken van een interieur/ruimte, wat klopt er wel en wat niet. Ik haal er niet zo zeer nieuwe ideeën uit maar ik blijf kritisch kijken naar waarom een interieur wel goed is en waarom niet.” 

Bibi begeeft zich in een markt waar de concurrentie groot is. Hoe probeert ze zich te onderscheiden van de rest? “Ik vind het een uitdaging om altijd iets aparts, iets nieuws te creëren. Daarvoor is vakkennis heel belangrijk. Het is makkelijk om iets te maken van een plaatje, maar het zien van mogelijkheden en nieuwe combinaties, en creëren wat nog niet gedaan is? Dat is een vak apart. Doordat ik de opleiding gevolgd heb, bezit ik die vakkennis. Als docente moet je bovendien altijd op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen, dus eigenlijk blijf je voortdurend bijleren.” 

Specialisatie in zakelijke interieurs 
Gaandeweg heeft Bibi zichzelf toegelegd op de zakelijke interieurs. Dit was een bewuste keuze, vertelt ze. “Het ligt mij wat beter, want een zakelijke klant is een andere manier van ontwerpen. Een bedrijf heeft vaak een bepaalde visie waar zij voor staan, hierop kun je op een conceptuele manier inspelen waardoor je deze visie naar vorm en kleur kunt omzetten in een ontwerp. Dat vind ik erg interessant.” 

Deelname aan het Fontys Student Startup Festival 
Inmiddels is BB Interieurs een half jaartje ‘officieel’, en begint het aantal opdrachten ook goed te lopen, vertelt Bibi. “Eerst was het een beetje via-via, en maakte ik vaak ontwerpen voor mijn eigen kennissenkring. Eigenlijk breidde zich dat uit, en nu krijg ik steeds vaker aanvragen vanuit de zakelijke markt die geen directe of indirecte connectie met mij hebben.” Bibi volgt momenteel ook de minor Ondernemerschap bij het Fontys Centrum voor Ondernemerschap om ook haar ondernemerschapscompetenties verder te ontwikkelen. 

Ook haar deelname aan het Fontys Student Startup Festival ziet Bibi als een kans om haar designbureau in de picture te zetten. Bibi: “In eerste instantie vind ik vooral het netwerkaspect interessant: kennismaken met potentiële klanten. Het zou natuurlijk heel mooi zijn als iemand interesse heeft om van mijn diensten gebruik te maken. Verder is de extra naamsbekendheid natuurlijk ook mooi meegenomen.” 

Auteur: Fontys Centrum voor Ondernemerschap

 

Meer nieuws

Wordt alumnus Shannon landelijke Ad-ambassadeur?
Samen vooruit: maak kennis met de versterkte directie van Fontys Paramedisch
SPECO en Sportstaff slaan handen ineen

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.