Siermaatje is nou echt zo’n product dat valt in de categorie ‘dat niemand daar eerder opgekomen is’. Het hulpmiddel om armbanden op een gemakkelijke manier om te doen schittert in zijn eenvoud en doeltreffendheid. Fontysstudent Jop Versteijnen richtte met vijf medestudenten Mirthe van Dijk, Guido Gerlag, Thomas de Wit, Sophie Arts en Nelis Goossens Siermaatje op.
Alle oprichters van Siermaatje zitten in het derde leerjaar van de opleiding Ondernemerschap & Retail Management. Het idee voor Siermaatje is voortgekomen uit een schoolopdracht, zo legt Jop uit. “In het kader van onze opleiding zijn we aan het begin van het jaar met een brainstormsessie gestart. Hierbij werden we gevraagd een oplossing voor een probleem te bedenken. Uiteindelijk is daar het product Siermaatje uitgekomen.”
Oplossing voor een bekend probleem
Maar wat is het precies, en hoe werkt het? Volgens Jop is Siermaatje allereerst een pragmatische oplossing voor een bekend probleem. “Iedereen die weleens een armband draagt, zal het herkennen”, vertelt Jop. “In je eentje is het soms lastig om een armband om te kunnen doen. Dat probleem lossen wij op, met een simpel maar doeltreffend hulpmiddel, het Siermaatje.”
“Het Siermaatje is eigenlijk niets meer dan een verlengstuk van de armband, dat gemakkelijk in de armband gehaakt kan worden”, legt Jop uit. “Zo kun je de armband eenvoudig om de arm draaien en deze vastmaken. Het hulpmiddel maakt zo korte metten met het lastig kunnen omdoen van de armband. Iedereen die wel eens een armband draagt, kan baat hebben bij het gebruiken van Siermaatje.”
Van brainstorm naar echt product
Na die brainstormsessie volgden er meerdere, en werden materialen en kleuren uitgetest om Siermaatje werkelijkheid te maken. Nu dat er is, is het tijd om het product te verkopen. Jop: “Siermaatje ligt momenteel in elf winkels, waaronder ook de toonaangevende juwelier Royal Coster Diamonds in Amsterdam aan het Museumplein. Natuurlijk is het product ook gewoon online te bestellen. Sinds kort zijn we ook begonnen met het adverteren via TikTok en Instagram.”
De doelgroep van Siermaatje is divers. Jop: “Onze focus ligt momenteel -gezien het product en onze promotie via social media- voornamelijk op jonge vrouwen, tussen de twaalf en achttien jaar. Maar er liggen ook kansen bij de oudere doelgroep. Het Siermaatje is namelijk ook een heel handig hulpmiddel voor iemand die reuma heeft. Dit is iets waar we ons in een later stadium op willen gaan richten.”
Deelname aan het Student Startup Festival
Voor Jop en Siermaatje is 25 mei niet het eerste Pitch-event waar ze aan deelnemen, vertelt hij. “Begin dit jaar hadden we al een vergelijkbaar evenement in Tilburg, waarbij we de hoofdprijs gewonnen hebben. En 23 mei, twee dagen voor het Fontys Student Startup Festival staan we in het Beatrixtheater voor een andere pitch. Dit soort evenementen zijn belangrijk om jezelf als jong bedrijf in de schijnwerpers te zetten.”
Namens Siermaatje zal Jop de pitch op het Fontys Student Startup Festival verzorgen. Een mooi moment om meer bekendheid te creëren voor het kersverse bedrijf. “Het is fijn dat er andere ondernemers in de zaal zitten die ons misschien van advies kunnen voorzien hoe wij het product in de markt kunnen zetten.”