Minister reikt vanmiddag de Nationale Onderwijspremie uit

FOR SOCIETY

Om op een goede manier bij te kunnen dragen aan een duurzame, inclusieve en vitale samenleving hebben we ons onderzoek georganiseerd rondom zes maatschappelijke kennisthema’s: de thema’s waarop Fontys écht het verschil kan maken.

Minister Robbert Dijkgraaf (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) reikt vanmiddag,  tijdens het jaarlijkse Comeniusfestival van het ComeniusNetwerk de Nederlandse Hogeronderwijspremies uit.  In totaal zijn er zes genomineerde onderwijsteams in twee categorieën: hogescholen en universiteiten , waaronder Fontys Pulsed. Pulsed is een interdisciplinair team binnen Fontys. Het heeft verschillende vernieuwende initiatieven opgezet in samenwerking met maatschappelijke partners, bedrijven en studenten, zoals een programma voor studenten die in de eerste 2 jaar uitvallen na een verkeerde studiekeuze.

De andere genomineerde teams zijn:

Inclusive Community Lab (NHL Stenden Hogeschool)
In dit Lab werken studenten en docenten van acht verschillende mbo- en hbo-opleidingen samen met ervaringsdeskundigen en mensen uit het werkveld aan creatieve oplossingen voor het armoedeprobleem. Zo wordt onderzocht waarom mensen met schulden pas aankloppen bij de Kredietbank als ze al jarenlang in grote financiële problemen zitten.

Codarts Student Life programma (Codarts Rotterdam, Hogeschool voor de Kunsten) 
Het Codarts Student Life programma richt zich op het verbeteren van het fysieke en mentale welzijn van studenten in de podiumkunsten. Alle eerste, tweede en derdejaars van de circus-, muziek- en dansopleidingen nemen deel aan het programma. Het programma is inmiddels ook overgenomen door andere organisaties.

Amsterdam Law Practice (Universiteit van Amsterdam)
Juristen leren door de Amsterdam Law Practice aandacht te hebben voor hun eigen rol in het recht in relatie tot de complexe samenleving. Ook leren ze een koppeling te maken tussen academische concepten en de beroepspraktijk.

The Learning Mindset  (Universiteit Leiden)
Het team van The Learning Mindset heeft een toolkit ontwikkeld die ‘journaling’ (vorm van (gestructureerde schriftelijke reflectie zoals in een dagboek) integreert in het onderwijs van Leiden University College. Met de toolkit leren studenten zelf sturing te geven aan hun leerproces door actief en gestructureerd te reflecteren.

Shaping Responsible Futures (Technische Universiteit Twente)
De master-insert Shaping Responsible Futures is een extracuriculair programma. Studenten van verschillende opleidingen werken in het Designlab aan inter- en transdisciplinair aan maatschappelijke uitdagingen.

De winnaar in iedere categorie  ontvangt een premie van 1,2 miljoen euro. De nummer twee 800.000 euro en de nummer drie ontvangt 500.000 euro. 

Minister Dijkgraaf kondigde de uitreiking vanochtend in een uitzending van Goedemorgen Nederland. Hij sprak daar ook nog over het welzijn van studenten in en na de corona periode. Het item is hieronder terug te zien. 

 

Meer nieuws

Fontys Pabo Veghel sluit na 152 jaar haar deuren
Save the Date: lectorale rede Danielle Arets 3 oktober 2024
Fontys Pabo Veghel sluit na 152 jaar haar deuren

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.