Vanaf september 2025 start bij Fontys Educatie de opleiding Leraar Technisch Beroepsonderwijs (LTB) als voltijdopleiding. Tot nu toe was deze opleiding alleen in deeltijd te volgen. Het lesprogramma steekt wat anders in elkaar dan de deeltijdvariant: het biedt een unieke combinatie van techniek, pedagogiek en didactiek. En waar de deeltijd vooral 30-plussers uit de praktijk aantrekt, is de voltijd opleiding gericht op jongeren die techniek uit willen leggen en aan de slag willen als docent in het (v)mbo.
Volgens Henk Versluis, docentopleider binnen de technische lerarenopleiding van Fontys Educatie, is de start van deze opleiding van groot belang. “Allereerst is er een grote vraag naar mensen in de technische sector. Ook in het onderwijsveld is dringend behoefte aan nieuwe, jonge docenten. De LTB-voltijd gaat zich richten op het opleiden van deze doelgroep. Veel jongeren beginnen aan een technische opleiding, maar vinden deze vaak te zwaar. De LTB-voltijd biedt een unieke combinatie van techniek en pedagogiek, waarbij studenten leren om techniek uit te leggen en met mensen te werken.”
Brede technische ervaring
De opleiding is opgedeeld in een pedagogisch en een vakinhoudelijk deel. Studenten lopen stage in zowel het pedagogische deel (meestal op een school) als het vakinhoudelijke deel (in een bedrijf naar keuze). Dit zorgt voor een brede technische ervaring, waarbij studenten in verschillende technische profielen stage lopen.
Persoonsontwikkeling en vak-volwassenheid
Versluis: “Het grootste verschil met de deeltijdopleiding, welke vooral gericht is op mensen uit het vak die les gaan geven, is dat voltijdstudenten aan het begin van hun professionele carrière staan en nog professionele volwassenheid moeten ontwikkelen. Voltijdstudenten doen mee met de deeltijd, maar volgen ook een eigen programma. Dit is een project-dag gericht op persoonsontwikkeling en vak-volwassenheid. Het nieuwe aan de voltijdopleiding is de combinatie van leren met deeltijdstudenten en praktijkervaring in een breed technisch veld. Dit maakt de opleiding aantrekkelijk voor jongeren die geïnteresseerd zijn in techniek, bijvoorbeeld voor havisten die de hts te technisch vinden.”