NovaFAST racet tijdens iLumen European Solar Challenge

FOR SOCIETY

Op 17 en 18 september vindt de iLumen European Solar Challenge weer plaats op het Circuit Zolder in België. Tijdens deze 24 uur durende race gaat de meest duurzame zonneauto met de winst naar huis. Dit jaar rijdt voor het eerst de auto Dragon 1 van Team NovaFAST mee. Dit team is ontstaan vanuit de minor Elektrisch Rijden van Fontys Engineering.

Laten zien dat het anders kan
Met hun voertuig heeft NovaFAST een duidelijke boodschap: het kan ook anders. Teammanager Oskar Kolman en PR manager Harm Spanjers vertellen dat Dragon 1 een platform is dat innovatie laat zien. “Wij willen laten zien hoe het bouwen van een auto ook kan: lichtgewicht, efficiënt en van duurzame materialen.”

Tijdens de bouw van de auto is NovaFAST uitgegaan van vier kernwaarden: duurzame materialen, modulair design, eenvoud en CO2-compensatie. Bij het kiezen van de materialen letten ze op de complete levenscyclus. Componenten moeten een tweede leven kunnen krijgen of gerecycled kunnen worden. De modulaire bouwstijl sluit hierbij aan. Het team werkt zo veel mogelijk met losse onderdelen met standaard afmetingen zodat ze onderdelen van andere producten in hun voertuigen kunnen hergebruiken.

Het ontwerp van de auto houden ze simpel. Al die gadgets in moderne auto’s zijn volgens Oskar en Harm overbodig. Omdat ze de auto nog niet 100% neutraal kunnen maken, doet NovaFAST aan CO2-compensatie. Dit doen ze door te investeren in hernieuwbare energiebronnen, productietechnologieën en CO2-opslag. De uitstoot van elk component wordt gecompenseerd volgens een erkend certificaat.

iLumen European Solar Challenge
De eerste grote uitdaging voor team NovaFAST vindt plaats op 17 en 18 september. Dan doen ze namelijk mee aan de iLumen European Solar Challenge. Dit is een 24 uur durende race waarbij de meest duurzame auto het winnende voertuig is. Het grote doel van het evenement is om de mogelijkheden op het gebied van duurzaamheid en mobiliteit aan het publiek te tonen. NovaFAST doet mee in de Challenger klasse. Deze klasse is voor auto’s geschikt voor twee tot vijf personen. In de klasse wordt er naast de hoeveelheid energie die verbruikt wordt ook gekeken naar het aantal personen dat tijdens een ronde meegenomen wordt.

Oskar en Harm vinden de European Solar Challenge een mooie reflectie van het “echt” rijden met een zonneauto. “In Europa hebben we niet altijd mooi weer. Ook rijden we niet alleen overdag, maar ook ’s nachts. Daar moet dus rekening mee gehouden worden. Wil je in het dagelijks leven met een zonneauto rijden, dan is het ook niet zo dat de zon altijd schijnt.” Dit is een groot verschil met de World Solar Challenge die in Australië plaatsvindt, waar vrijwel altijd gegarandeerd de zon schijnt. De auto’s krijgen tijdens de European Solar Challenge drie keer de mogelijkheid om op te laden aan een laadpaal.

De iLumen European Solar Challenge wordt eens in de twee jaar gehouden. Sommige teams doen al jarenlang mee met de race. Die hebben hun auto’s dus al vaak op het circuit kunnen testen en verbeteren. Voor NovaFAST is dit de eerste keer. Zij vinden het meedoen daarom ook een stuk belangrijker dan winnen. “We gaan er vooral naartoe om te leren,” vertelt Oskar. “We vinden het al mooi dat we er staan!”

Auteur: Inge Joosten

Meer nieuws

‘Studenten en werkveld hebben elkaar nodig voor die 70.000 IT-banen’
Podcast: Betekenisvolle contacten stimuleren
Openbaar college. Polarisatie: meer dan zwart-wit

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.