Onze kijk op ouder worden: door welke bril kijk jij?

FOR SOCIETY

Om op een goede manier bij te kunnen dragen aan een duurzame, inclusieve en vitale samenleving hebben we ons onderzoek georganiseerd rondom zes maatschappelijke kennisthema’s: de thema’s waarop Fontys écht het verschil kan maken.

Hoe kijk jij eigenlijk naar oudere mensen? Hoe stereotiep is jouw blik? Tijdens de blended refereeravond ‘Ouder worden: door welke bril kijk jij?’ op 24 maart presenteerden studenten en docent-onderzoekers van Fontys Paramedische Hogeschool hun bevindingen van onderzoek naar ageing. Een avond met levendige presentaties, workshops en discussie, voor en door jong en oud.

De inzet van warme technologie, bewegen op muziek, community building; er zijn veel leuke activiteiten die je als professional kunt doen met en voor ouderen. Dingen waarmee het stigma van hoe oudere mensen veelal worden gezien, kan worden ontkracht. De vierdejaars studenten die tijdens de refereeravond presenteerden lieten dit zien met mooie voorbeelden, zoals bewegen op muziek voor mensen met dementie en hun mantelzorgers.

Bewegen op muziek
Vera Janssen, vierdejaars studente Fysiotherapie, was een van de studenten die tijdens de refereeravond het podium betrad. Zij bracht het publiek letterlijk en figuurlijk in beweging met een Switch2Move workshop op muziek. Janssen: “Wat een geslaagde avond! Na een mooie introductie over warme technologie voor oudere volwassenen door lector Rens Brankaert heb ik samen met vier andere studenten het publiek van begin tot eind meegenomen. Eerst met een theoretische benadering, om vervolgens actief aan de slag te gaan. Dit was een mooie aanzet naar het onderzoek over de ontwikkeling van het technologische product voor in de thuissituatie.” Want er zijn zo veel dingen die je kunt doen met oudere mensen wat het leuk maakt om met deze doelgroep te werken. Janssen is al een hele tijd bezig met dit onderwerp. “Wat vond ik het leuk om mijn enthousiasme over te brengen op de mensen in de zaal en thuis. Prachtig om te zien dat iedereen zo goed meedeed tijdens de workshop.”

Boodschap
De studenten en onderzoekers hadden ook een duidelijke boodschap; er is meer kennis en praktijkervaring nodig om studenten voor te bereiden op het werken met oudere mensen. Dit lijkt vooral te gelden voor studenten in jaar 1 t/m 3; studenten die nog niet veel praktijkervaring hebben opgedaan en nog niet veel in contact zijn geweest met oudere patiënten. De houding en motivatie van studenten om met oudere mensen te werken is over het algemeen laag, blijkt uit enkele studies. Al vroeg leren en werken in de praktijk kan er voor zorgen dat studenten hier met een andere, positievere blik naar gaan kijken.

Meer kennis opdoen
Wat de studenten en onderzoekers opviel, is dat de keuze voor een stageplek wordt beïnvloed door dat wat studenten te zien krijgen en leren in jaar 1 en 2 én hun eigen aannames. Docent-onderzoeker Ittay Mannheim, samen met Frank Antonissen een van de drijvende krachten achter dit event: “Als studenten vanaf hun eerste studiejaar in aanraking komen met kennis over oudere mensen en de mogelijkheden die er zijn om met deze doelgroep te werken, dan zou het aantal professionals dat met ouderen wil werken in de toekomst wellicht een vlucht nemen. Een aanvullend onderzoek van studenten geeft aan dat een hoger niveau van ageism -op een stereotype, negatieve manier naar oudere mensen kijken- en een gebrek aan kennis de kwaliteit van de behandeling beïnvloedt. Bijvoorbeeld door oudere mensen geen zorg aan te bieden waarbij technologie een rol speelt.”

Trots
De refereeravond had een blended karakter en was zowel bij Fontys als vanuit huis bij te wonen, in het Engels en in het Nederlands. Een deel van de studenten presenteerde vanwege stage vanuit het buitenland en kon via Teams meedoen aan het interactieve gedeelte.

Mannheim: “Deze refereeravond leverde interessante discussies op en liet ons zien dat er veel belangstelling voor dit onderwerp is. Meer dan waar we ons nu in het onderwijs op richten. Als ik zie wat de studenten in een half jaar tijd gedaan en geleerd hebben, dan voel ik me als docent ontzettend trots!” 

Denk je nu: “Hè, wat jammer dat ik dit event gemist heb”? Kijk het event dan terug via deze link.

 

Inspiratie en kennis opdoen. Je netwerk uitbreiden. Werken aan je persoonlijke ontwikkeling. Met betekenisvolle events dragen we daar bij Fontys Pro Health ons steentje aan bij. Nu we elkaar weer wat vaker live kunnen ontmoeten, zetten we de deur met plezier voor je open. En verwelkomen we je graag bij een van onze events. Kijk op www.fontys.nl/healthevents voor een actuele eventkalender.  

Auteur: Rianne van Hoek
Foto’s: Frank van Welie
 

Meer nieuws

Fontys Pabo Veghel sluit na 152 jaar haar deuren
Save the Date: lectorale rede Danielle Arets 3 oktober 2024
Fontys Pabo Veghel sluit na 152 jaar haar deuren

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.