Openbaar college: Inclusief taalgebruik. Op zoek naar de juiste woorden

FOR SOCIETY

Om op een goede manier bij te kunnen dragen aan een duurzame, inclusieve en vitale samenleving hebben we ons onderzoek georganiseerd rondom zes maatschappelijke kennisthema’s: de thema’s waarop Fontys écht het verschil kan maken.

De samenleving verandert voortdurend en onze taal beweegt mee. Soms levert dat ongemakkelijke situaties op, want wat kun je nog wél zeggen en wat doet mensen pijn? Docent-onderzoekers Elizabeth Venicz en Ilonka van der Sommen zijn gespecialiseerd in inclusief taalgebruik, inclusie en diversiteit. Aan de hand van voorbeelden en verhalen dagen zij je uit om mee te zoeken naar passende woorden en beelden. Dit openbaar college vindt plaats op donderdagavond 12 oktober in de LocHal in Tilburg. Het college is gratis toegankelijk, maar graag wel vooraf aanmelden.

M. Vasalis publiceerde in 1940 ‘De idioot in het bad’. Met de idioot bedoelde de dichteres een verstandelijk gehandicapte jongen. Tegenwoordig zullen de meeste mensen het woord ‘idioot’ niet meer op deze manier gebruiken, maar toen was het dus een keurig woord. Het is duidelijk: taal beweegt mee met de tijdsgeest. Het zoeken naar de juiste woorden gaat echter niet iedereen even gemakkelijk af en soms kun je daar wel wat hulp bij gebruiken. Hoog tijd om ons eens te verdiepen in de achtergrond en toepassing van inclusief taalgebruik.

Elizabeth Venicz
Elizabeth Venicz is docent-onderzoeker bij Fontys Journalistiek en het lectoraat Journalistiek en verantwoorde innovatie. Venicz studeerde culturele antropologie, deed onder andere onderzoek in de prostitutiewereld en ging daarna naar de kunstacademie voor een opleiding docerend schrijven. Ze gaf schrijflessen op ‘zwarte’ scholen en in volksbuurten. Venicz ging als eerste van de familie naar de universiteit en zag als kind van een vluchteling en een moeder uit de arbeidersklasse al vroeg wat ongelijke behandeling met mensen doet.

Ilonka van der Sommen
Ilonka van der Sommen is lid van de kenniskring van het lectoraat Waarderen van diversiteit en werkt als docent en studentcoach bij de master Educational Needs en de practitioner Autisme. Van der Sommen studeerde o.a. jeugdwelzijnswerk, volgde de pabo en specialiseerde zich in autisme bij de master Educational Needs. Van der Sommen is opgegroeid in een kansarm gezin in Den Haag. Ze brengt graag mensen met elkaar in verbinding, waarbij ze gelooft in de kracht van de ontmoeting en het vertellen van verhalen. Haar expertise ligt op het gebied van autisme, neurodiversiteit, LHBTIQ+, inclusie, ‘sense of belonging’ en toegankelijkheid.

Wat, waar en hoe? 
Openbaar college, donderdag 12 oktober, 19.30-21.00 uur (inloop vanaf 19.00 uur)
LocHal, Burgemeester Brokxlaan 1000, 5041 SG Tilburg. 
Toegang gratis, maar vooraf aanmelden is verplicht via dit formulier.
Fontys Hogeschool organiseert dit college in samenwerking met de Kennismakerij (bibliotheek Midden-Brabant). 

Openbare colleges Fontys
In de hedendaagse wereld ben je nooit uitgeleerd. Een leven lang nieuwsgierig blijven is dan ook geen keuze meer, maar een must. Fontys is als kennispartner actief in de regio om de professionals van de toekomst op te leiden. We willen onze kennis niet alleen delen met onze studenten, maar ook met jou. In toegankelijke openbare colleges gaan onze docenten, onderzoekers, studenten en lectoren in op actuele ontwikkelingen en thema’s. Dat levert je niet alleen kennis en informatie op, maar ook verrassende inzichten. Meer informatie over onze colleges vind je op de website

Tekst: Ingrid Oonincx

Meer nieuws

Fontys Pabo Veghel sluit na 152 jaar haar deuren
Save the Date: lectorale rede Danielle Arets 3 oktober 2024
Fontys Pabo Veghel sluit na 152 jaar haar deuren

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.